کد خبر: 967762
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۱
شبکه فساد و رانت دارویی به هلال احمر رسید
انگار شبکه فساد و رانت در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی تنها به وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو محدود نمی‌شود.
کبری فرشچی
سرویس جامعه جوان آنلاین: پیگیری سرشاخه‌های این فساد حالا به یک جمعیت مردمی و نهاد بین‌المللی هلال‌احمر رسیده و با دستگیری چند تن از مدیران این جمعیت از جمله رئیس سازمان تدارکات پزشکی هلال‌احمر همراه بوده است. اما بازداشت‌ها ادامه دارد و خبر بازداشت افراد دیگری از سازمان تدارکات پزشکی نیز رسانه‌ای شده است؛ اخباری که با تکذیب یا دعوت به صبر و سکوت مدیران روابط عمومی جمعیت هلال‌احمر همراه بوده و آخرین اخبار هم از استعفای علی‌اصغر پیوندی، رئیس این جمعیت حکایت دارد؛ اخباری که اگرچه همچنان تکذیب می‌شود، اما بازداشت رئیس سازمان تدارکات پزشکی و اظهارات سخنگوی قوه‌قضائیه در این باره نشان داد، عمق ماجرا بیشتر از چیزی است که بتوان آن را در پس تکذیبیه و جوابیه پنهان کرد!

هر روز اسناد و مدارک تازه‌ای از فساد سازمان یافته در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی منتشر می‌شود. حالا معلوم شده ریشه‌های فساد در این حوزه به سازمان غذا و دارو و هیئت امنای ارزی محدود نمی‌شود و ماجرا گسترده‌تر از این حرف‌هاست. ادامه جریان فساد و رانت در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی با بازداشت رئیس سازمان تدارکات پزشکی هلال‌احمر رقم خورد؛ بازداشتی که غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه‌قضائیه هم با تأیید آن این‌گونه توضیح داد: «اصل این خبر را هم به لحاظ اقداماتی که در حوزه واردات دارو با تخصیص ارز دولتی انجام شده و هم در نحوه واردات دارو و گران‌نمایی دارو‌ها و هم برخی از دارو‌های وارداتی با ارز دولتی، با نرخ ارز آزاد در بازار به فروش رفته است، تأیید می‌کنیم. پرونده‌ای تشکیل شده و اخیراً تعدادی از افراد بازداشت شده‌اند و پرونده هنوز در مرحله تحقیقات مقدماتی است.» پس از رسانه‌ای شدن ماجرای بازداشت علی فرجی بازداشت مدیر دیگری از این جمعیت رسانه‌ای شد.

سر شبکه مافیایی هلال‌احمر
«ح. الف» که در رسانه‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی به عنوان سر شبکه مافیایی در هلال‌احمر معرفی شد. روزنامه شرق درباره تخلفات این فرد به نقل از یک منبع آگاه نوشت: «او از کشور‌های اروپایی اقدام به خرید دارو و پروتز با ارز دولتی می‌کرده و با سند‌سازی قیمت آن را بالاتر از قیمت واقعی ثبت و حتی برای فروش آزاد بخشی از آن نیز اقدام به سندسازی می‌کرده است. این تخلفات در حوزه واردات دارو، استنت قلب، پروتز، داروی سالک و دارو‌های فوریتی بود.» این منبع آگاه درباره حجم تخلفات در این پرونده گفت: «تاکنون حدود ۵/۱ میلیون دلار از تخلفات صورت‌گرفته در بخش سازمان تدارکات پزشکی هلال‌احمر مشخص شده و این میزان تخلفات مربوط به دو سال گذشته است.».

اما سازمان تدارکات پزشکی با انتشار جوابیه رسمی اعلام کرد: «این فرد که در برخی کانال‌های خبری نام او را هم منتشر کرده‌اند، جزو مدیران یا حتی پرسنل سازمان تدارکات پزشکی نیست و هیچ‌گونه ارتباط اداری- استخدامی با این سازمان ندارد.» روابط عمومی جمعیت هلال‌احمر نیز به نقل قول روزنامه شرق منبع آگاه را مصداق بزرگنمایی و اغراق دانست.

صدای صادقی هم درآمد
با وجود این عمق فساد شکل‌گرفته در این جمعیت امدادی به جایی رسیده که محمود صادقی نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی را هم به واکنش واداشته است. وی در توئیتی خطاب به رئیس‌جمهور با اشاره به سخنان اخیر وی درباره مبارزه با فساد نوشته است: «‏آقای رئیس‌جمهور! درست می‌فرمایید با بگیر و ببند فساد از بین نمی‌رود، اما تعلل‌های شما نیز زمینه‌ساز بگیر و ببندهاست. نمونه‌اش ‎هلال‌احمر؛ با وجود گزارش‌های بازرسی ریاست جمهوری، حراست هلال، واجا و سازمان بازرسی آنقدر دست‌دست می‌کنید تا نهاد‌های دیگر مداخله کنند.»، اما علی نوبخت، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس و نماینده رئیس‌جمهور در شورایعالی هلال‌احمر از تلاش‌های نهاد‌های نظارتی از جمله بازرسی ویژه رئیس‌جمهور و حراست هلال‌احمر و وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه در شناسایی و دستگیری سرشاخه‌های فساد و نفوذی در هلال و تحویل آن‌ها به مقامات قضایی تشکر کرده است!

برخی گزارش‌های غیررسمی حاکی است با توجه به اعترافات رئیس سازمان تدارکات پزشکی، بازپرس پرونده، حکم احضار و دستگیری «ح. الف» معاون اقتصادی سازمان، «م. و» مدیر عامل شرکت بازرگانی سها کیش، «الف. ف» مدیرعامل شرکت پخش سها هلال، «ف. س» مدیر عامل شرکت تجهیزات پزشکی هلال ایران و «ک. ی» مدیر عامل شرکت دارو‌سازی سها صادر شده و به زودی اجرایی می‌شود.

ریشه ماجرا
ریشه ماجرای فساد دارویی در هلال‌احمر به خیلی قبل‌تر بازمی‌گردد. خردادماه ویدیویی با عنوان «واردات داروی جعلی از سوی هلال‌احمر» در فضای مجازی منتشر شد که سازمان تدارکات پزشکی این جمعیت در اطلاعیه‌ای با این مضمون درباره واردات این دارو توضیح داد: «با توجه به احتمال اپیدمی بیماری لیشمانیوز (سالک) در کشور و همچنین عدم وجود داروی «گلوکانتیم» ساخت کارخانه سنوفی در آبان سال ۱۳۹۷ با درخواست کمک وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو جهت کنترل بحران مذکور، سازمان تدارکات پزشکی برای تأمین فوریتی آن دارو با برندگلوکاتیم (مگلومین آنتی موانت) از کشور هندوستان اعلام آمادگی کرد.» این اطلاعیه هرگونه گزارش ناشی از سوءمصرف این دارو را تکذیب کرده بود. همزمان با این تکذیبیه، سعید نمکی وزیر بهداشت هم اخباری مبنی بر واردات داروی جعلی سالک از سوی هلال‌احمر و جان باختن دو بیمار به دلیل استفاده از این دارو را تکذیب کرد، اما پرونده تشکیل شده برای سازمان تدارکات پزشکی هلال‌احمر و رئیس آن فقط به موضوع داروی «گلوکانتیم» یا همان داروی درمان بیماری سالک محدود نمی‌شود و پرونده دیگری نیز با اعلام جرم وزارت اطلاعات برای این سازمان در دادسرا در حال رسیدگی است. مطابق نامه‌ای که بازپرس شعبه سیزدهم بازپرسی دادسرای کارکنان دولت به دبیرکل جمعیت هلال‌احمر ارسال کرده، اعلام جرم وزارت اطلاعات علیه مسئولان سازمان تدارکات پزشکی هلال‌احمر ایران درخصوص انعقاد تفاهمنامه‌ای با شرکت فیلاتک آلمان در ارتباط با راه‌اندازی خط تولید هالوفایبر و اعلام مواردی از تخلف درباره قرارداد آتی آن سازمان با شرکت مزبور است، حالا و با انتشار اسناد تازه‌تر کلاف تخلفات جمعیت هلال‌احمر سردرگم‌تر می‌شود.

از همه بدتر اینکه با انتشار اخبار مربوط به فساد در هلال‌احمر، جامعه با شوک تازه‌ای مواجه شد؛ حالا اگر دوباره بلایای طبیعی سیل و زلزله به سراغ کشور بیاید چگونه می‌توان مردم را قانع کرد و کمک‌هایشان را از طریق هلال‌احمر به دست آسیب‌دیدگان برسانند؟
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
میرزا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۹
0
0
از قوه قضائیه درخواست داریم که فساد و ظلم و بی عدالتی در هر نقطه ای باشد ، باید با آن برخورد انقلابی بشود .
جناب آقای رئیسی :
حسب تکلیف و در مدار قانون ، هر کجا نیاز به حضور بچه های انقلابی باشد ، ما هستیم .
منتظر فقط یک ندای شما می مانیم ...... آنگاه .... ریشه کن خواهیم نمود .....
ما فرزندان محرمیم .
ما عاشورائی عمل می کنیم .
ما پیروان حسینیم .
همانگونه که جنگ سخت را اداره کردیم ؛ جنگ نرم را نیز اداره خواهیم نمود ......
« یا حسین »
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۹
0
0
عجب بدبختیی گیر کردیم
در مقابل گرانی دولت پناهگاه باید باشد اما خودش عامل گرانیهاست
در مقایل کج رویهای دولت مجلس پناه ملت است اما وکیل الدوله ها در حال رژه هسنتد
پناه افراد بی بضاعت کمیته امداد است اما ...
ایتهم از هلال احمرمان
خدائیش چه غلطی باید بکنیم؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
0
0
متاسفم
نارگل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۴
0
0
اگر مسئولین ما صداقت داشتند و با فساد به طور واقعی و علی وار مبارزه میکردند کشور ما ایران الان هم جای امریکا مینشست و هم مدینه رسول الله بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار