کد خبر: 967565
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۳:۴۵
نگاهی به نامه وزیر ورزش به بانک مرکزی
یک روز می‌گویند غیردولتی هستیم و زیر بار اجرای قانون بازنشستگی نمی‌روند، یک روز هم عنوان می‌کنند که مربی درجه یک خارجی آورده‌ایم و دست‌شان دراز است که پول ویلموتس را از جیب دولت بردارند.
سعيد احمديان
سرویس ورزشی جوان آنلاین: این حکایت تناقض‌های فدراسیون فوتبال است، فدراسیونی که مدعی غیردولتی بودن است، اما کمک دولتی می‌خواهد و این روز‌ها برای واریز پول مربی خارجی‌اش به این در و آن در می‌زند. یک‌بار تاج از دست خالی فدراسیون می‌گوید و بار دیگر یک به یک اعضای هیئت رئیسه جلو می‌آیند تا در رسانه‌ها به گوش وزارت برسانند که کمک دولتی نرسد، عواقبش پای وزیر است و وزارتخانه.

قرارداد می‌بندند، هزینه‌هایش را هم مدیریت کنند
روز سه‌شنبه معاون مالی وزارت ورزش برای اولین بار به درخواست فدراسیون فوتبال برای پرداخت کمک دولتی جهت پرداخت طلب ویلموتس واکنش قابل تأملی نشان داد. واکنشی که یک حرف داشت و آن اینکه اگر فدراسیونی قراردادی با مربی‌ای می‌بندد باید نسبت به تأمین هزینه‌های آن هم اقدام کند: «نهاد‌های عمومی دولتی مانند فدراسیون‌ها واحد‌های مستقل هستند و باید خودشان مدیریت هزینه داشته باشند.  البته ما هم از دولت کمک می‌گیریم و مبلغ نیز مشخص است. از طرفی نهاد‌های عمومی غیردولتی باید بابت دریافت منابع‌شان و اینکه از کجا تأمین و کجا هزینه می‌شود،  شفاف‌سازی داشته باشند. وقتی هم قراردادی بسته می‌شود باید خودشان روی آن مدیریت داشته باشند.»

با وجود موضع معاون مالی وزارت ورزش، گویا سرانجام دیروز فشار فدراسیون فوتبال نتیجه داده و وزارت کوتاه آمده است. پس از جواب منفی بانک مرکزی به نامه تاج برای کمک ۱۰ میلیون دلاری، این‌بار خبر می‌رسد وزیر ورزش دست به قلم برده و از بانک مرکزی خواسته تا به فدراسیون فوتبال کمک شود و مشکل فدراسیون فوتبال غیردولتی با کمک دولتی حل شود. فدراسیونی‌ها هم وعده داده‌اند که هر وقت طلب‌شان از فیفا به دست شان رسید، کمک دولت را یکجا پس بدهند!

پرداخت پول به فدراسیون غیردولتی تناقضی ندارد!
حالا تاج و فدراسیون فوتبال منتظرند تا پول دولتی به آن‌ها برسد و طلب ویلموتس را پرداخت کنند. دیروز هم عبدالکاظم طالقانی، عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال در گفتگو با «جوان» نامه وزیر ورزش به بانک مرکزی را تأیید کرد: «به بانک مرکزی نامه زده‌اند که مشکل فدراسیون فوتبال را حل کنند. در این نامه از آقای دکتر جهانگیری، معاون رئیس‌جمهور خواسته شده که به فدراسیون قرض بدهند تا وقتی که پول‌های بلوکه شده فدراسیون در فیفا آزاد شود، این پول‌ها برگردانده شوند. طلبی که از فیفا و ای‌اف‌سی داریم ۱۰ میلیون دلار است و با رسیدن این پول می‌توانیم کمک دولت را برگردانیم.»

طالقانی هرچند در ادامه شایعاتی را که درباره جدایی ویلموتس به گوش می‌رسد، تکذیب می‌کند، اما معتقد است که صبر ویلموتس هم حدی دارد: «جدایی ویلموتس اصلاً سند ندارد و آقای ویلموتس آماده همکاری هستند و صبرشان هم خوب است. او شرایط را می‌داند و نسبت به آن آگاه است، اما به هر حال توجیه کردن این وضعیت و تأخیر در پرداخت قرارداد این مربی از سوی ما هم حدی دارد. دولتمردان به قولی که داده‌اند باید وفا کنند.»

عضو بازنشسته هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال که با توجه به تأکید فدراسیون‌ها مبنی بر غیردولتی بودن و عدم اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان ماندنی شده است، معتقد است درخواست دریافت بودجه دولتی با وجود غیردولتی بودن هیچ تناقضی ندارد: «این مسئله ربطی به این قانون ندارد. تیم‌های ملی مربوط به کشورمان است و دولت باید از آن‌ها پشتیبانی کند. فدراسیون فوتبال به عنوان متولی این رشته کار‌های فنی و پشتیبانی را انجام می‌دهد، اما تمام مخارج را باید دولت پرداخت کند. پول مورد نظر به تیم‌های ملی فوتبال می‌رسد و قرار نیست برای خودمان در فدراسیون خرج کنیم. اصلاً دولت بیاید و یک نفر را تعیین کند که پول دستش باشد و ما بگوییم اینجا و آنجا خرج کند. وزارت ورزش باید کمک کند تا این مشکل حل شود. به تازگی هم با تعامل ایجاد شده وزارت ورزش به دنبال حل مشکل است.»

طالقانی به منتقدانی که می‌گویند فدراسیونی که ادعای غیردولتی بودن دارد، خودش برود خرجش را دربیاورد هم اینطور پاسخ داد: «من سؤالم این است، مخارج تیم‌های ملی را باید مردم بدهند؟ فدراسیون فوتبال باید درآمد داشته باشد که بتواند هزینه‌هایش را تأمین کند. مگر فدراسیون فوتبال درآمدزایی می‌کند که این انتظار وجود دارد؟ فدراسیون فوتبال خصوصی است و اگر خصوصی نباشیم، فوتبال ایران از دنیا کنار گذاشته می‌شود. اگر قرار است ما پول بدهیم، مشکلاتمان برای درآمدزایی را حل کنند و اجازه بدهند حق پخش تلویزیونی را بگیریم و با توجه به خدمات و محصولاتی که می‌دهیم، پول دریافت کنیم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار