کد خبر: 967046
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۷
طی ۳۰ سال گذشته افرادی را در حوزه مد و لباس به کار گرفته‌ایم که به اندازه کافی باهوش و عالم نبوده‌اند
س از سال‌ها فعالیت بنیاد ملی مد و لباس همچنان لباس‌های مناسب پوشیده و زیبا دغدغه بانوان جامعه است. واقعیت‌های حاکم بر بازار مد و لباس تأکید می‌کند برای تهیه لباس مناسب و پوشیده هم بیشتر به خرج می‌افتید و هم به زحمت می‌توانید نمونه‌های این البسه را تهیه کنید.
کبری فرشچى
سرویس زنان جوان آنلاین: پس از سال‌ها فعالیت بنیاد ملی مد و لباس همچنان لباس‌های مناسب پوشیده و زیبا دغدغه بانوان جامعه است. واقعیت‌های حاکم بر بازار مد و لباس تأکید می‌کند برای تهیه لباس مناسب و پوشیده هم بیشتر به خرج می‌افتید و هم به زحمت می‌توانید نمونه‌های این البسه را تهیه کنید. این در حالی است که هنوز هم می‌توان با ۴۰ هزار تومان مانتو‌های جلوباز و شلوار‌های ساپورت تهیه کرد. این ماجرا از نوعی وادادگی فرهنگی در حوزه مد و لباس حکایت دارد؛ موضوعی که موجب شده در شرایطی که در بسیاری از کشور‌های دنیا با جنبش‌های اجتماعی بازگشت به عفاف و حجاب مواجهیم و بر همین مبنا برند‌های معروفی همچون دولچه و گابانا لباس‌های پوشیده تولید می‌کند، زنان محجبه ما در ام‌القرای جهان اسلام برای تهیه البسه پوشیده و مناسب مجبور باشند هزینه‌های گزافی بپردازند. معصومه حکیمیان، معاون فرهنگی سازمان بسیج جامعه زنان در این خصوص معتقد است: «ما طی ۳۰ سال گذشته افرادی را در حوزه مد و لباس به کار گرفته‌ایم که به اندازه کافی باهوش نبوده و دانش کافی در این حوزه نداشته‌اند.»

با نگاهی گذرا به جامعه می‌توان دریافت بخشی از رفتار‌های اجتماعی نامناسب همچون پوشش نامناسبی که در سطح جامعه شاهد آن هستیم و اینکه گاهی احساس می‌شود نبض مد و لباس ما در دست مزون‌های زیرزمینی و با الگو‌های غربی است. نکته‌ای که موجب شده تا زنان و دختران جوان برای انتخاب لباس مناسب دچار چالش شوند و به سمت مد‌هایی کشیده شوند که با فرهنگ ما همخوانی ندارد. حکیمیان در گفتگو با «جوان» تأکید می‌کند: «ما یک چتر محدودیتی را در مسئله پوشاک بر سر خودمان باز کرده‌ایم که اصلاً متعلق به ما نبوده است.» وی با اشاره به تنوع فرهنگ قبیله‌ای و منطقه‌ای می‌افزاید: «پافشاری روی یک رنگ و طرح واحد برای آقایان و خانم‌ها طی سال‌ها نشان از آن دارد که محاسبات ما غلط است و افراد هوشمندی دست‌اندرکار حوزه مد و لباس کشور نبوده‌اند.» از نگاه وی باید در این حوزه به دنبال نابغه‌ها رفت تا بتوانند با هوشمندی بالا ذائقه ایرانی را بشناسند و بر اساس آن لباس‌های مناسب و پوشیده طراحی کنند. چنین ساز و کاری موجب خواهد شد تا هر تیری که از آن سوی مرز‌ها و از سوی دشمن به سمت ما روانه می‌شود، به مانع برخورد کند.

بی‌انضباطی اجتماعی به جای شیک‌پوشی

این کارشناس حوزه زن و خانواده با تأکید بر لزوم کار تیمی در حوزه طراحی مد و لباس خاطرنشان می‌کند: «برای آنکه تولیدات ما در این حوزه با استقبال مواجه شود باید یک تیم از مردم‌شناس‌ها، روانشناس‌ها، طراحان و متخصصان حوزه پارچه و بازاریابی در کنار یکدیگر قرار بگیرند، اما ما طی این سال‌ها در حوزه مد و لباس کار گروهی نداشته‌ایم.»
معاون فرهنگی بسیج جامعه زنان با بیان اینکه فضای کنونی جامعه ما پر از بی‌انضباطی اجتماعی است، تصریح می‌کند: «این بی‌انضباطی هم در گفتار مردم و هم در رفتار و سبک پوشش و سبک زندگی آن‌ها به چشم می‌خورد. ما به غیر از اینکه بخواهیم کلمه بی‌حجابی یا بدحجابی را به کار ببریم باید بگوییم دچار نوعی بی‌انضباطی در پوشش شده‌ایم و این بی‌انضباطی در تمام محیط‌های عمومی و حتی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی ما خود را نشان می‌دهد.»
وی معتقد است: «ما در پوشش بسیاری از زنان و دختران و حتی مردانمان در سطح شهری شیک‌پوشی نمی‌بینیم و هیچ‌گونه تناسبی به لحاظ زیبایی، طرح و رنگ در لباس و تکریم فرهنگ ملی در آن‌ها وجود ندارد این در حالی است که مقام معظم رهبری اخیراً فرموده‌اند حجاب پیش از آنکه اسلامی باشد میراث ملی است و زنان ایرانی نماد پوشش و رفتار عفیف بودند و ایشان در جمعی که خدمتشان رفته بودند تأکید جدی بر این وجه حجاب داشته‌اند.»

بازگشت غرب به فطرت عفت

حکیمیان با اشاره به خیزش‌های جامعه غرب و امریکا در مقابله با پروژه‌های صهیونیستی می‌افزاید: «تا ۸۰ سال قبل که اینقدر عمیق و عجیب مردم کشور امریکا قربانی پروژه‌های صهیونیسم نشده بودند، خوردن مشروب در این کشور ممنوع بود و زندانی داشت. جرم اختلالات جنسی و اخلاقی در حد اعدام بود، اما شبکه‌های صهیونیستی این ساختار را در جامعه امریکا شکستند. در حال حاضر هم برای قانون نیم‌بندی که در امریکا وجود دارد پلیس امنیت اخلاقی در این کشور با تخطی از قوانین برخورد می‌کند. البته در ۲۵ سال اخیر و بالاخص ۱۰ سال اخیر ده‌ها جنبش در امریکا برای بازگشت به خویشتن راه افتاده که یکی از جدی‌ترین این جنبش‌ها، جنبش دختران خویشتندار است؛ دخترانی که حفظ عفت دخترانه شعارشان است.» به گفته وی ده‌ها جنبش دیگر نیز در این باره به راه افتاده و کتاب‌های متعددی نوشته شده است تا بازگشت به فطرت را در دنیای غرب شاهد باشیم. حکیمیان تأکید می‌کند: «هر ملتی برای خودش هویتی دارد و وقتی می‌بینند که دار و ندار هویت اجتماعی‌شان را دیگران برایشان تعیین می‌کنند به آن‌ها بر می‌خورد. بر همین اساس هم سختگیری‌های خاصی در این جامعه برای رفتار‌های اجتماعی افراد وجود دارد. به طور مثال پیژامه پوشیدن در خیابان ممنوع است و جریمه دارد.»
وی تصریح می‌کند: «حالا که غرب بعد از ۸۰ – ۷۰ سال متوجه شده راه را اشتباه رفته بر ماست که با استفاده از هوش ایرانی و غیرت دینی‌مان این مسیر را بشناسیم و از آن بازگردیم.»
بنا به تأکید وی، عفت ندای فطرت است و ربطی به مرز‌های جغرافیایی و دینی ندارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر