کد خبر: 966954
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۳
یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس مدعی شده است: «اگر اراده جدی در مسئولان پایتخت وجود داشته باشد، ۹۰ درصد معتادان متجاهر تا پایان سال جاری ساماندهی می‌شوند.»
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: این در حالی است که هفته گذشته دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد: «وجود چرخه معیوب در مقابله و مبارزه با موادمخدر باعث دستگیری مقطعی می‌شود، اما به دلیل اشکالات موجود در قانون مجدداً به چرخه مصرف و عرضه بازمی‌گردند.» چرخه معیوبی وجود دارد که اراده جمع‌آوری معتادان متجاهر را به حاشیه می‌راند.

معتادان متجاهر بیش از دیگر گروه‌های معتاد مورد توجه هستند. زیرا به‌صورت علنی شهر را در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و انتظامی به چالش می‌کشند که علاوه بر مخدوش‌شدن سیمای شهری هم به‌صورت بالقوه به عنوان عامل انجام بزهکاری هستند.

بار‌ها نیز مقامات مختلف وعده ساماندهی این قشر در اجتماع را داده‌اند، اما دستگیری این افراد هر چند وقت یک‌بار توسط نیروی انتظامی و عدم تکمیل دوره بازیابی یا با رهاسازی این عده توسط قوه قضائیه، طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر ناکام می‌ماند.

پایتختی‌ها اراده ندارند
روزگذشته سلمان خدادادی با تأکید بر اینکه پروسه درمان اعتیاد باید کامل شود، تصریح کرد: «با اراده جدی ۹۰ درصد معتادان تا پایان امسال ساماندهی می‌شوند. متأسفانه در مسئولان پایتخت اراده جدی و مناسبی برای ساماندهی معتادان متجاهر وجود ندارد؛ این موضوع فرابخشی است و تمامی دستگاه‌ها باید همکاری مناسب را داشته باشند.»
این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه حتی یک معتاد متجاهر در معابر و خیابان‌های تبریز وجود ندارد، گفت: «بی‌شک با برنامه‌ریزی مناسب و اجرای قانون این مهم امکان‌پذیر است البته به شرطی که اراده لازم وجود داشته باشد.»

رئیس سابق کمیسیون اجتماعی با تأکید بر اینکه پروسه درمان اعتیاد باید کامل شود، تصریح کرد: «متأسفانه در مسئولان پایتخت اراده جدی و مناسبی برای ساماندهی معتادان متجاهر وجود ندارد. اظهارات دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر بسیار ارزشمند و قابل تحسین، اما این موضوع فرابخشی است و تمامی دستگاه‌ها باید همکاری مناسب را داشته باشند.»

جمع‌آوری در کسری از هفته
سال گذشته معاون اجتماعی وقت ناجا در مورد وضعیت ساماندهی معتادان با تأکید بر اینکه ما به مسئولیت خود واقفیم و آمادگی اجرای ۱۰۰ درصدی آن را داریم، گفت: «در کسری از هفته این ظرفیت را داریم همه معتادان متجاهر را در سطح شهر جمع آوری کنیم، سیمای شهر تلطیف و ذهن مردم آرام شود. ولی آیا این اقدام همه مشکلات را حل می‌کند، نه! جمع آوری تمام معتادان نسخه شفابخش برای پاک کردن چهره شهر نیست.»

این در حالی است که اواسط سال ۹۵ رئیس قوه‌قضائیه با ابلاغ بخشنامه ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها به دادستان‌های سراسر کشور دستور داد، مراقب باشند افراد معتاد تحت هیچ شرایطی به زندان معرفی نشوند و درخواست‌های آزادی مشروط نیز خارج از نوبت رسیدگی شود. براساس این بخشنامه که همچنان هم پابرجاست؛ حتی در صورت معرفی کفیل یا تودیع وثیقه، در خارج از وقت اداری و در صورت وجود شرایط قانونی، مرجع صادرکننده قرار یا قاضی کشیک، وفق مقررات مکلف به پذیرش کفیل یا وثیقه هستند.

حداکثر ۲۰ درصد موفق هستند
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران نیز در همین زمینه با اشاره به آمار شیوع موادمخدر در کشور گفت: در خوش‌بینانه‌ترین حالت حدود ۲۰ درصد از معتادان پس از ترک اعتیاد دیگر بازگشت به مصرف مواد ندارند و ۸۰ درصد دیگر دوباره مواد مصرف می‌کنند، بنابراین درمان قطعی اعتیاد بسیار دشوار است.

حسن موسوی چلک، با تأکید بر اصلاح ساختار اجتماعی کشور در نحوه برخورد با معتادان اظهار کرد: هم اکنون معتادان کشور الگوی مصرف مشخصی ندارند و از هر دو ماده مخدر سنتی و صنعتی استفاده می‌کنند که عوارض و پیامد‌های بسیاری به همراه دارد. بر همین اساس با اصلاح ساختار و توزیع موادمخدر دولتی می‌توان تا اندازه‌ای از استفاده معتادان از مواد مخدر صنعتی جلوگیری کرد.

وعده‌ای برخلاف ارزیابی‌ها
از طرف دیگر اثربخشی درمان‌های مبتنی بر اجبار نسبت به اثربخشی درمان‌های داوطلبانه بسیار پایین است.

ارزیابی ستاد مبارزه با موادمخدر از کار‌هایی که در مراکز ماده ۱۶ انجام شده، حکایت از آن دارد که میزان مانایی در پاکی بعد از خروج از مراکز ماده ۱۶ زیاد بالا نیست و بسیاری از این افراد بار دیگر به اعتیاد روی می‌آورند. این افراد که به اجبار به مراکز درمانی می‌روند، به عنوان افراد آخر اعتیاد، عمق و شدت اعتیادشان از افرادی که داوطلبانه به مراکز ماده ۱۵ (مخصوص داوطلبان ترک اعتیاد) می‌روند بیشتر و شدت تخریب روانی، ذهنی، جسمی و شاکله شخصیت اجتماعی در آن‌ها به مراتب بیشتر است. این افراد برای بازگشت به شرایط نرمال نیاز به زمان بسیار زیادی دارند.

با این وجود دبیر کل ستاد مبارزه با موادمخدر اخیراً وعده داده که امسال و سال آینده ۹۰ درصد معتادان متجاهر کشور ساماندهی می‌شوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار