کد خبر: 966496
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۵
وزیر امور خارجه ایران گفته که ایران علاقه‌ای به گفتگو با امریکا برای حصول یک توافق هسته‌ای جدید ندارد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: محمد‌جواد ظریف در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک گفته که هر تلاشی برای میانجیگری باید روی بازگرداندن امریکا به توافق هسته‌ای متمرکز باشد و ایران تمایلی به مذاکره مجدد با امریکا برای یک توافق جدید ندارد. ظریف در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا فنلاند می‌تواند برای رفع تنش بین ایران و امریکا نقش میانجی ایفا کند، گفت: باید بستر این کار وجود داشته باشد که میانجیگری موفق باشد. ایران علاقه‌ای به تقابل ندارد. او گفته که مذاکرات مفصلی را با امریکا داشتیم؛ ما میز مذاکره را ترک نکردیم. توافقی که همه آن را کامل بدانند وجود ندارد. موضوع میانجیگری باید این باشد که امریکایی‌ها چگونه می‌توانند به تعهدات‌شان بازگشته و به تعهدات خود در چارچوب قطعنامه شورای امنیت برگردند که نه تنها خودشان آن را تصویب کردند بلکه حامی آن نیز بودند.

وی با طعنه درباره خروج امریکا از توافق هسته‌ای تأکید کرد که در امریکا انقلابی رخ نداده بلکه فقط یک انتخابات برگزار شده است. وی افزود: درباره امنیت منطقه گفتگو‌های خوبی داشتیم. ایران دارای بیشترین ساحل در خلیج فارس است و در یک طرف تنگه هرمز قرار دارد. معتقدیم تنگه هرمز باید برای همه امن باشد، اما امریکا جنگی اقتصادی را علیه ملت ایران آغاز کرده است.

وی در این مراسم در پاسخ به سؤال یکی از ایرانیان درباره اینکه چقدر اینستکس را عملی می‌دانید، عنوان کرد: اتفاقی که افتاده با تحریم‌های امریکا، آثار درازمدت قابل‌توجهی خواهد داشت نه به ایران بلکه برای روابط بین‌المللی. علتش هم این است که امریکا از قدرت دلار استفاده افراطی می‌کند و استفاده افراطی از هر عامل قدرتی باعث کاهش قدرت می‌شود، ولی در کوتاه‌مدت این چنین نیست. در کوتاه مدت، استفاده افراطی می‌کند و فشار آن به مردم ایران می‌آید. رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: الان شاهدید در معاملات بسیاری از کشور‌ها دلار کم‌کم در حال حذف شدن است، مثلاً روسیه و چین در معاملات‌شان از ارز ملی استفاده می‌کنند. سال گذشته ۳۵ درصد معاملات ما با ترکیه با ارز ملی بود.

ممکن است ترامپ دوباره مزاحم باشد
محمدجواد ظریف در مراسم شب عید سعید غدیر در جمع ایرانیان مقیم سوئد حضور یافت و سخنرانی کرد. وزیر خارجه در این مراسم گفت: بدانیم که آقای بولتون خوبی ایران را نمی‌خواهد. پامپئو با اسم دروغ از خلیج فارس نام می‌برد، بعد ادعا می‌کند که طرفدار مردم ایران است. آقایی که آمده غذا خوردن مردم ایران را موکول به دنباله روی مردم ایران از سیاست‌هایش کرده است.

ظریف گفت: چه کسی باور می‌کند که امریکا و اروپا طرفدار حقوق بشر باشند. خاشقجی را با اره تکه تکه کردند، چه اتفاقی افتاد؟ کدام یک دلار سرمایه‌گذاری در عربستان کم شد؟ باور نکنید که می‌گویند ما به خاطر حقوق بشر در ایران سرمایه‌گذاری نکردیم. آیا یک دلار از سرمایه‌گذاری خودتان را در عربستان و امارات کم کردید؟ این همه مردم یمن را کشتند، آیا یک دلار از سرمایه‌گذاری‌ها کم شد؟

وزیر خارجه افزود: ما ایرانی‌ها را در داخل گرفتار اصلاح‌طلب و اصولگرا کرده‌اند. در این دعوای حیدری نعمتی منافع ملی را گم کرده‌ایم، در خارج هم گرفتار این حرف‌ها کردند، آن وقت این وسط رئیس‌جمهور امریکا رسماً نام غلط برای خلیج فارس استفاده می‌کند و بعضی ایرانی‌ها کف می‌زنند. این چه منفعتی است که ترامپ در سخنرانی علیه ایران اسم مجعول خلیج فارس را استفاده کند و ایرانی‌ها، آن‌هایی که ادعا دارند و هشتگ درست می‌کنند و آن‌هایی که به دروغ می‌گویند خلیج فارس و دریای خزر را فروختند و فضا درست می‌کنند و تمامیت ارضی کشور را زیر سؤال می‌برند.
 
کک‌شان نگزد
ظریف پرسید: ایرانی چطور می‌تواند بیاید و بگوید که تمامیت ارضی من فروش رفته است؟ چشم‌مان را باز کنیم. ما ایرانی‌ها هم در داخل و هم خارج. وی با بیان اینکه احتمال پیروزی مجدد ترامپ را بالا می‌دانم، گفت: البته به نظر نمی‌رسد سیاست‌های حمایتی اقتصادی در درازمدت به اقتصاد امریکا کمک کند. احتمال اینکه ترامپ چهار سال دیگر مهمان یا مزاحم دنیا باشد، زیاد است.

می‌بینید جهان عرب به ما ربط دارد یا نه!
وزیر خارجه گفت:‌صحبت امیر عبدالله زمانی که ولیعهد بود به امریکایی‌ها در اوج روابط خوب ما با عربستان این بود که «سر مار را ببرید» باید بگویم که قدرت ایران به خاطر هژمونی نیست، دنیای هژمونی تمام شده و امریکا دیگر نمی‌تواند هژمون دنیا باشد چه برسد به اینکه ما هژمون منطقه باشیم. وی گفت: زمانی که در کویت بودم به کویتی‌ها گفتم همین فردا (عربستان) آمادگی داشته باشند با ما گفتگو را شروع کنند، حاضریم. حرف‌های عجیب و غریب می‌زنند. سعودی‌ها می‌گویند ظریف کاره‌ای نیست و مشکل ما با سردار سلیمانی است، برای اینکه بدانید دروغ می‌گویند. وقتی که وزیر شدم با آقای سلیمانی صحبت کردم به سعود الفیصل پیشنهاد کردیم حاضریم راجع به یمن، بحرین، عراق، سوریه و لبنان صحبت کنیم، در همان پیشنهاد پیغام فرستادم اگر فکر می‌کنید به قول خودتان من «ماله کش اعظم» هستم - آقای پمپئو خیال می‌کند اگر بدهد یک چاله میدانی برایش توئیت بنویسد من ناراحت می‌شوم - آقای سلیمانی با شما صحبت کند. سعود الفیصل پاسخ داد «جهان عرب به شما ربطی ندارد». حالا می‌بینید جهان عرب به ما ربط دارد یا ندارد. در سوریه، یمن و شکست خوردند در لبنان نخست‌وزیر آن را زندانی کردند.

ظریف همچنین در مصاحبه‌ای جداگانه که در تهران با شبکه امریکایی «ان‌بی‌سی» انجام شده، در پاسخ به این سؤال که آیا ایران برای پایان دادن به فشار اقتصادی امریکا به اهرم نظامی متوسل می‌شود، گفت: «این کار را نخواهیم کرد. در طول ۲۵۰ سال گذشته ما هرگز چنین کاری نکرده‌ایم. ما از خود دفاع کرده‌ایم و به کسانی که به کشور ما تجاوز کرده‌اند، درس‌های
خوبی داده‌ایم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار