کد خبر: 966354
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۰
پس از آنکه صد‌ها هزار تن از معترضان ضد دولتی در هنگ کنگ راهپیمایی صلح‌آمیزی را در روز یکشنبه برگزار کردند که بیانگر تغییری در وضعیت این راهپیمایی‌هاست که اغلب به درگیری‌های خشونت‌آمیز کشیده شده، در حال حاضر هنگ کنگ برای راهپیمایی‌های اعتراضی بیشتر در این هفته آماده می‌شود.

سرویس بین الملل جوان آنلاین: سازمان‌دهندگان این راهپیمایی اعلام کردند ۱.۷ میلیون تن در راهپیمایی روز یکشنبه شرکت داشتند و این نشان می‌دهد که این جنبش علی رغم آشوب‌ها و درگیری‌های اخیر از جمله اشغال فرودگاه بین‌المللی هنگ کنگ توسط معترضان همچنان از حمایت گسترده برخوردار است. برخی فعالان به خاطر این رویداد‌ها در فرودگاه هنگ کنگ عذرخواهی کردند.

معترضان ۱۱ هفته پیش راهپیمایی‌های اعتراضی را آغاز کردند. این راهپیمایی‌ها، اعتراضی هستند به لایحه‌ای که هم‌اکنون به حالت تعلیق درآمده، اما اجازه می‌داد مظنونین برای محاکمه در دادگاه‌های تحت کنترل حزب کمونیست به چین مسترد شوند.

این اعتراضات یکی از بزرگترین چالش‌ها برای شی جینپینگ، رئیس جمهور چین از زمان روی کار آمدنش در سال ۲۰۱۲ میلادی بوده است.

راهپیمایی‌های بیشتری در هفته‌های پیش رو برنامه‌ریزی شده از جمله اعتصابی در مناطق اطراف هنگ کنگ.

پلیس امروز دوشنبه اعلام کرد اگرچه راهپیمایی روز یکشنبه عمدتا صلح‌آمیز بوده، اما پس از آنکه برخی معترضان به دفاتر دولتی آسیب رساندند و در چشم افسران پلیس لیزر تاباندند نقض صلح عمومی رخ داده است.

معترضان در روز یکشنبه شعار‌هایی در رابطه با برکناری "کری لام"، رهبر هنگ کنگ که تحت حمایت پکن است، سر دادند.

دولت هنگ کنگ یکشنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد که بسیار مهم است هر چه سریع‌تر نظم عمومی و اجتماعی برقرار شود و مذاکرات با مردم و برقراری مجدد هارمونی اجتماعی پس از آرام شدن اوضاع آغاز خواهد شد.

پلیس به خاطر استفاده افراطی از اقدامات سرکوبگرانه برای متفرق کردن معترضان به شدت مورد انتقاد قرار گرفته، اما در روز یکشنبه حضور نیرو‌های پلیس بسیار کمرنگ بود و هیچ بازداشتی نیز صورت نگرفت.

از زمان آغاز اعتراضات در ماه ژوئن تا کنون بیش از ۷۰۰ تن بازداشت شده‌اند.

دولت مرکزی در پکن موضع سفت و سختی را نسبت به این اعتراضات اتخاذ کرده و کشور‌های خارجی از جمله آمریکا را به تحریک ناآرامی‌ها متهم کرده است.

روزنامه خلق که روزنامه رسمی حزب کمونیست چین محسوب می‌شود، امروز در مقاله‌ای مجددا هشدار داد که نفوذ خارجی‌های متخاصم این جنبش اعتراضی را تحریک می‌کند. در این مقاله آمده است، معترضان مشخصه‌های بارز انقلاب‌های رنگی را حمل کرده‌اند که اشاره به قیام‌های مردمی در کشور‌های جماهیر شوروی از جمله اوکراین دارد.

منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار