کد خبر: 966323
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۲
با گسترش دامنه اعتراضات در هنگ‌کنگ، گروه موسوم به «حقوق بشر مدنی» که اعتراضات در این منطقه را برگزار و سازماندهی می‌کند، مدعی شد که ممکن است از کشور‌های خارجی درخواست کمک کنند یا پرونده را به سازمان ملل ارجاع دهند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: درخواست غربگرایان هنگ‌کنگ از کشور‌های خارجی، در پی حمایت‌های علنی دولت و کنگره امریکا از معترضان و مداخله در امور داخلی چین انجام شده است. دولت چین حمایت کنگره از معترضان را محکوم کرده است. ده‌ها هزار معترض دیروز یک جاده اصلی در مرکز هنگ‌کنگ را به اشغال خود درآوردند که به درگیری با پلیس منجر شد.

پس از گذشت ۱۱ هفته از اعتراضات غربگرایان در هنگ‌کنگ، این اعتراضات ابعاد جدیدی به خود گرفته است. معترضانی که در واکنش به لایحه جنجالی، آشوب‌ها را کلید زدند اکنون با اهتزاز پرچم‌های امریکا و انگلیس عملاً علم تجزیه‌طلبی را در این منطقه تحت حاکمیت چین بلند کرده‌اند. درحالی که چین مخالفت خود را با هرگونه مداخله خارجی در امور داخلی خود اعلام کرده است، اما معترضان هنگ‌کنگی خواهان مداخله کشور‌های غربی در این منطقه هستند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وونگ کیم مو، سخنگوی «گروه جبهه حقوق شهروندی» و از رهبران معترضان هنگ‌کنگ شنبه شب در سخنانی اعلام کرده که ممکن است معترضان از دیگر کشور‌ها و سازمان‌های بین‌المللی خواستار حمایت شوند یا تحولات فعلی در سازمان ملل مطرح شود. رهبران معترضان با این حال در نشست با خبرنگاران درخواست حمایت خارجی به معنای دخالت در این منطقه را رد کرده و مدعی شده‌اند که درخواست برای حمایت خارجی در ادامه دیپلماسی برای حل مشکلات این منطقه است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سازمان‌دهندگان تظاهرات در هنگ‌کنگ همچنین از امریکا خواستند که هرگونه نقض حقوق بشر را با اعمال تحریم‌هایی نظیر مسدود کردن دارایی‌های مقامات هنگ‌کنگ یا بازنگری در پیمان تجارت ترجیحی، مجازات کند. درخواست معترضان هنگ‌کنگی برای حمایت خارجی در شرایطی مطرح شده که پیش‌تر دولت مرکزی چین با هشدار به واشنگتن و لندن خواستار پرهیز از مداخله جویی در امور داخلی هنگ‌کنگ شده بود.

به گزارش شبکه العالم، وونگ در ادامه ادعاهایش، گفت: «اگر در دیپلماسی سر رشته داشته باشید، باید بدانید که تمام کنسولگری‌ها و سفارتخانه‌ها با دولت و مخالفان آن ارتباط دارند. وظیفه شغلی آن‌ها درک اتفاقاتی است که در کشور یا شهر رخ می‌دهد و بنابراین این کار وظیفه متداول کنسول‌ها و دیپلمات‌ها است. داشتن ارتباط چیز مهمی است. اما همیشه این دولت چین است که همه چیز را شیطانی جلوه می‌دهد و سپس به مردم می‌گوید امریکا پشت تمام این‌ها است». سخنگوی شورشیان هنگ‌کنگ همچنین مدعی شد: «پکن حداقل در آینده نزدیک از نیروی نظامی در مقابل اعتراضات استفاده نخواهد کرد». او همچنین اعلام کرد که تظاهرات بزرگ بعدی معترضان روز چهار شنبه برگزار خواهد شد. درخواست رهبران معترضان هنگ‌کنگی برای جلب حمایت از کشور‌های خارجی، پس از آن انجام شد که رهبران آشوبگران با یک دیپلمات امریکایی دیدار و گفتگو کرده و نسبت به جلب حمایت کاخ سفید از معترضان ابراز امیدواری کرده بودند. این درحالی است که رهبر معترضان، درباره محتوای دیدار با دیپلمات امریکایی مدعی شد: «دیدار با دیپلمات امریکایی به قصد مداخله خارجی انجام نشد و این دیپلمات مطابق روال عادی پیگیر اوضاع در شهر بود.»

به گزارش شبکه راشاتودی، پکن گفته که دیدار دیپلمات امریکایی با شورشیان، نشانه دیگری است مبنی بر اینکه دستان سیاه واشنگتن در پشت پرده اعتراضات قرار دارد و امریکا در تلاش است تا از این ناآرامی‌ها به عنوان اهرمی برای فشار به چین استفاده کند. برخی جریان‌های سیاسی امریکا نیز علناً اعلام کرده‌اند، دونالد ترامپ باید خیلی جدی و علنی وارد عمل شده و از این اعتراض‌ها حمایت کند. از زمان آغاز خشونت‌ها و هرج و مرج در هنگ‌کنگ، کشور‌های اروپایی و امریکا اظهارات مداخله‌جویانه‌ای را در ارتباط با این تحولات عنوان کرده‌اند. امریکا حامی اصلی آشوبگران هنگ‌کنگی است و سعی دارد با جداسازی این منطقه از چین و افزایش نفوذ خود، از نزدیک تحرکات چین در شرق آسیا را رصد کند.

اعتراض‌ها در هنگ‌کنگ بر سر استرداد یک متهم به چین آغاز شد، ولی معترضان هم اکنون با تغییر خواسته‌های خود و تحت تأثیر دخالت‌های غربی‌ها خواستار خودمختاری کامل و برکناری رئیس اجرایی هنگ‌کنگ هستند که منصوب چین است. سقف خواسته‌های تظاهر‌کنندگان مخالف دولت بالا رفته و شرکت‌کنندگان در یکی از راهپیمایی‌ها خواستار کاهش تعداد مسافران چینی به هنگ‌کنگ شدند. ده‌ها هزار معترض روز یک شنبه یک جاده اصلی در مرکز هنگ‌کنگ را به اشغال خود درآوردند که به درگیری با پلیس منجر شد. دولت مرکزی چین با تأکید بر حمایت کامل از رئیس اجرایی دولت هنگ‌کنگ و پلیس منطقه اعلام کرده با هرگونه اقدام که استقرار نظم و قانون و اصل یک کشور و دو نظام را به چالش بکشد و به ثبات و شکوفایی هنگ‌کنگ آسیب برساند مقابله خواهد کرد.

واکنش پکن به مداخله امریکا
مداخله امریکا در امور داخلی چین، واکنش پکن را در پی داشته است. به گزارش خبرگزاری رویترز، یو ونزه، سخنگوی کمیته امور خارجی کنگره ملی خلق چین روز یک‌شنبه، اظهارنظر‌های قانونگذاران امریکایی در حمایت از معترضان هنگ‌کنگی را یک نقض فاحش روح حاکمیت قانون، یک استاندارد دوگانه آشکار و یک مداخله فاحش در امور داخلی چین توصیف کرد. او تأکید کرد: «۵/۷ میلیون مردم هنگ‌کنگ و به طور کلی چینی‌ها اقدامات یک گروه بسیار کوچک از معترضان خشونت‌طلب و همزمان هرگونه مداخله نیرو‌های خارجی علیه خود را رد می‌کنند». پکن معتقد است که واشنگتن در دامن زدن به آشوب‌های هنگ‌کنگ نقش داشته است. اخیراً نیز تصاویری از یک دیپلمات امریکایی در حین دیدار با رهبران معترضان هنگ‌کنگ منتشر شده است. با این‌حال، واشنگتن مدعی است که نقشی در اعتراضات هنگ‌کنگ ندارد و دیدار با افراد مختلف را امری کاملاً طبیعی و عادی جلوه داده است.

اعتراضات هنگ‌کنگ در ابعاد جهانی
اعتراضات هنگ‌کنگ به خارج از چین هم گسترش یافته و ابعاد جهانی به خود گرفته است. به گزارش روزنامه دیلی‌میل، یک هزار نفر از فعالان دموکراسی‌خواه هنگ‌کنگ در لندن دست به راهپیمایی زده و در مقابل ایشان گروهی از حامیان چین نیز حضور داشتند که آن‌ها را خائن می‌خواندند. درگیری میان حامیان چین و حامیان دموکراسی‌خواه هنگ‌کنگ درحالی به خیابان‌های لندن کشیده شد که دو طرف با یکدیگر دست به گریبان شدند. همچنین هزاران نفر از حامیان غربگرای هنگ‌کنگ در شهر‌های کانادا به تظاهرات پرداختند. آن‌ها طی اعتراضات‌شان، با گردهمایی‌های معترضان حامی چین نیز رو در رو شده‌اند. در روز‌های گذشته در استرالیا هم درگیری‌هایی بین حامیان چین و حامیان شورشیان هنگ‌کنگ درگرفته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار