کد خبر: 966160
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۷
هند تهدید کرد پاکستان پاسخ داد
به‌رغم درخواست‌های بین‌المللی برای کاهش تنش‌ها در کشمیر، تب جنگ در این منطقه بالا گرفته است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: وزیر دفاع هند در سخنانی با بیان اینکه این کشور تاکنون به دکترین عدم استفاده اول از سلاح‌های هسته‌ای پایبند بوده، تهدید کرد که ممکن است این سیاست در آینده تغییر کند. اسلام‌آباد این اظهارات را شوک‌برانگیز و غیرمسئولانه دانست و اعلام کرد که ارتش این کشور آماده پاسخگویی به هرگونه تهدیدی است. دولت هند در شرایطی پاکستان را به استفاده از سلاح هسته‌ای تهدید می‌کند که این کشور بیش از ده‌ها کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد. جلسه شورای امنیت سازمان ملل هم که به درخواست چین برای بررسی بحران کشمیر برگزار شده بود، بدون نتیجه پایان یافت.

مقامات هند به جای تلاش برای کاهش تنش‌ها در کشمیر به آتش جنگ در این منطه دامن می‌زنند. راجنات سینگ، وزیر دفاع هند روز شنبه مدعی شد که این کشور تاکنون به دکترین عدم استفاده اول از سلاح‌های هسته‌ای پایبند بوده است، اما ممکن است این سیاست در آینده تغییر کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر دفاع هند در توئیتی نوشت: «پخران منطقه‌ای است که شاهد اراده مصمم واجپایی در راستای تبدیل هند به یک قدرت هسته‌ای بوده و کشور ما همچنان متعهد به دکترین عدم آغاز استفاده از جنگ‌افزار‌های هسته‌ای است». سینگ همچنین نوشت: «هند به طور جدی به این دکترین عمل کرده است، اما آنچه در آینده اتفاق می‌افتد بستگی به شرایط دارد». نشریه هندوستان‌تایمز دیروز گزارش داد: «وزیر دفاع هند این پیام توئیتری خود را پس از دیدار از منطقه پوخاران واقع در ایالت راجستان منتشر کرد.»

سخنان وزیر دفاع هند در زمان افزایش تنش‌ها با پاکستان بر سر منطقه کشمیر منتشر می‌شود. هند در سال‌های ۱۹۴۸ و ۱۹۹۸میلادی دو آزمایش اتمی در این منطقه انجام داد. هند در سال ۱۹۹۹ متعهد شده بود در صورت بروز بحران به طور پیشدستانه به سلاح هسته‌ای متوسل نخواهد شد. پیش از این نیز وزیر دفاع سابق هند از تمایل این کشور برای تغییر تعهدات و سیاست‌های اتمی هند سخن گفته بود. هند و پاکستان هر دو دارای چندین کلاهک هسته‌ای هستند. این دو کشور معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی یا ان‌پی‌تی را امضا نکرده‌اند. به گزارش خبرگزاری رویترز، هند ۱۲۰ تا ۱۳۰ کلاهک اتمی در اختیار دارد و پاکستان تعداد ۱۵۰ عدد از این سلاح‌های مخرب را در اختیار دارد. بنابراین، بروز جنگ هسته‌ای بین دو کشور، می‌تواند به نابودی کامل دو طرف منجر شود.

واکنش پاکستان
تهدید‌های مقامات هندی به احتمال تغییر سیاست در پیشقدمی برای استفاده از سلاح هسته‌ای، واکنش مقامات اسلام‌آباد را در پی داشته است. به گزارش خبرگزاری رویترز، آصف غفور، سخنگوی ارتش پاکستان در واکنش به اظهارات وزیر دفاع هند، گفت: «کشمیر قطعاً نقطه اشتعال هسته‌ای خواهد بود. نیرو‌های مسلح پاکستان به طور کامل آماده هستند تا به طور کامل به هر گونه تهدیدی واکنش نشان دهند». به گفته وی، مناقشه کشمیر جنگی است که باید مدت زیادی برای آن مبارزه کرد. غفور همچنین تأکید کرد: «سخنان وزیر دفاع هند چهره واقعی و خشونت‌بار حکومت مودی را بر همه واضح کرد. این سخنان باید به گوش جهانیان برسد و آن را به خوبی تحلیل کنند». به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، محمد فیصل، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در واکنش به اظهارات اخیر وزیر دفاع هند مبنی بر احتمال تغییر سیاست دهلی نو در پیشقدمی برای استفاده از سلاح هسته‌ای گفت: «هندی‌ها به وعده‌های خود برای منع استفاده از سلاح هسته‌ای پایبند نیستند». وی افزود: «هند سعی دارد آتش جنگ را در جنوب آسیا شعله ور کند». شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان نیز اظهارات وزیر دفاع هند را غیرمسئولانه و نشانه جنگ طلبی دانست. همچنین وزیر حقوق بشر پاکستان در واکنش به اظهارات سینگ در شبکه توئیتر اعلام کرد: «هند باید دروغگویی را متوقف کند. رعایت دکترین عدم توسل پیش دستانه به سلاح هسته‌ای هند چهارم ژانویه ۲۰۰۳، زمانی که دولت هند اعلام کرد در مقابل هر حمله‌ای علیه هند یا نیرو‌های هندی در هر جایی که باشد از سلاح هسته‌ای استفاده خواهد کرد، به پایان رسید.»

جلسه بی‌نتیجه شورای امنیت
در پی تشدید تنش‌ها در کشمیر، شورای امنیت سازمان ملل نشستی را پشت در‌های بسته برگزار کرد. این نشست که به درخواست چین جمعه شب برگزار شد، بدون نتیجه خاصی پایان یافت. اعضای شورای امنیت سازمان ملل از هند و پاکستان خواستند تا از اقدام یکجانبه در خصوص نزاع جامو و کشمیر خودداری کنند. به گزارش اسپوتنیک، سید اکبرالدین، نماینده هند در سازمان ملل در این نشست در توجیه حکومت نظامی اعمال شده در کشمیر گفت که این اقدام برای توقف ریخته شدن خون مردم ما توسط تروریست‌ها انجام شده است. این دیپلمات هندی همچنین موضع دهلی نو درباره لغو خودمختاری ایالت جامو و کشمیر را تکرار کرد و گفت که این موضوع «مسئله‌ای داخلی» است. از سوی دیگر، مقامات کشمیر روز شنبه برقراری مجدد سرویس خطوط ثابت تلفن را پس از حدود دو هفته قطعی آغاز کردند. به گزارش ایسنا، اقبال چودری، مدیر منطقه کشمیر اظهار کرد، محدودیت‌ها در اکثر مناطق در حال برداشته شدن هستند و ادارات دولتی از روز شنبه باز خواهند بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار