کد خبر: 966113
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۹
گلخانه ها پادشاهان توليدات كشاورزي همدان
همدان با دارا بودن بهترين شرايط آب وهوايي وخاك حاصلخيز يكي از مستعدترين شرايط را براي توليدات كشاورزي در ميان استان هاي كشور ازآن خود كرده است ...

  

محمدرضا سوري

 

همدان با دارا بودن بهترين شرايط آب وهوايي وخاك حاصلخيز يكي از مستعدترين شرايط را براي توليدات كشاورزي در ميان استان هاي كشور ازآن خود كرده است . از آنجا كه در چند سال اخيرمحدويت منابع آبي وخاك موجب شده تا كشت ها به صوورت مكانيزه انجام پذيرد، لذا كشاورزان همداني نيزازاين مهم غافل نبوده وتوانسته اند با حمايت هاي جهاد كشاورزي وكارشناسان قدم هاي خوبي را دراين رابطه بردارند كه كشت گلخانه اي تنها يكي ازآنهاست. موضوعي كه حالا به گفته معاون فرماندار همدان با ساخت شهرک25 هکتاری گلخانه اي در اين شهر مي رود تا اين استان عنوان اول بزرگترين شهرك گلخانه اي كشور را از آن خود كند.

****

همدان با توليد سالانه 5تن انواع توليدات كشاورزي كه 4/5 درصد تولیدات کشور را به خود اختصاص داده در رتبه ۹ قرار دارد، موضوعي كه سبب شده تا اين استان ،رتبه نخست تولیدات کشاورزی را درغرب کشور را به نام خود ثبت كند.

سطح باغات مثمر ۶۴ هزار هکتار با تولید ۵۸۲ هزار تن و سطح باغات غیر مثمر ۴ هزار هکتار است و ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار نیز زیر کشت گیاهان دارویی با تولید ۵ هزار و ۷۰۰ تن قرار دارد.

 سطح گلخانه‌های اين منطقه بيش از۷۳ هکتاربوده كه  با ظرفیت تولید بیش از ۲۶ هزار تن محصولات سبزی و صیفی و ۲ میلیون شاخه‌گل، شاخه بریده و گلدان در سال به توليد اين محصولات مي پردازد.

همچنين ، تولید واقعی قارچ خوراکی در سال ۲ هزار و ۵۰۰ تن است و ۲۶۰ هزار اصله نهال شناسه‌دار نیز در استان تولید می‌شود.

همدان رتبه نخست تولید گردو، رتبه دوم تولید کشمش، رتبه سوم تولید انگور و گیاهان دارویی، رتبه چهارم تولید شلیل و قارچ خوراکی، رتبه پنجم تولید آلو و هلو، رتبه ششم آلبالو و رتبه هشتم سیب و زعفران را در کشور دارد.

اين استانُ از نظر مساحت و سطح، شهرستان ملایر با دارا بودن ۲۸ درصد مساحت باغات و ۳۸ درصد تولیدات باغبانی رتبه نخست، شهرستان نهاوند با دارا بودن ۱۸ درصد مساحت باغات و ۱۹ درصد تولیدات باغی رتبه دوم و شهرستان همدان نیز با دارا بودن ۱۳ درصد مساحت باغات و ۱۲ درصد تولیدات باغی رتبه سوم را در استان دارد.

خيز بلند براي ساخت بزرگترين گلخانه كشور

از آنجا كه همدان يكي از مستعدترين استان هاي كشور در زمينه توليدات باغي وكشاورزي به شمار مي رود، لذابراي فراهم شدن بهترين شرايط در زمينه توليد اقدامات خوبي در سال هاي اخير انجام شده كه ساخت گلخانه ها يكي از آنهاست ، اين درحالي است كه قرار است بزرگترين گلخانهنيز دراين استان ساخته وبه بهربرداري برسد.

 

معاون فرماندار همدان با تاييد اين مهم واشاره به ساخت شهرک گلخانه‌ای 25 هکتاری دراين شهرستان مي گويد: «بزرگترین شهرک گلخانه‌ای استان در شهرستان همدان احداث می‌شود.»

رضا زمانی ، با بیان اینکه اولویت اول استان و شهرستان برنامه 3 ساله است، مي افزايد:« پیشرفت پروژه‌های جهادکشاورزی همدان 49 درصد بوده که در بخش گلخانه ها 3 درصد پیشرفت داشته است.»

وی با اشاره به سند توسعه استان همدان تصریح مي كند:« 2 شهرک گلخانه‌ای 15 هکتار و 10 هکتاری و یک گلخانه 10 هکتاری در شهرستان همدان در حال احداث است که با اجرای این میزان برنامه سال 98 جهادکشاورزی شهرستان در زمینه توسعه سطح گلخانه ها محقق می‌شود.»

جداي ازاقداماتي كه توسط بخش هاي دولتي براي رونق كشاورزي در اين استان انجام گرفته بخش هاي خصوصي  نيز در اين رابطه اقدامات خوبي را انجام داده اند كه مي توان به همين  شهرک گلخانه‌ای نیکو سخن اشاره كرد كهنخستین شهرک گلخانه ای بخش خصوصی در استان بوده که در سطح 25 هکتار و در 44 قطعه ساخته خواهد شد.

این شهرک گلخانه‌ای 18 هکتار سطح مفید دارد که برای 216 نفر اشتغالزایی خواهد داشت که به گفته آكاهان قرار است در هفته دولت نخستین واگذاری‌ها به متقاضیان آغاز شود.

ایجاد 12 هکتار گلخانه در همدان

از آنجا كه ايجاد گلخانه ها از چند سال قبل در دستور كار جهاد كشاورزي همدان قرار گرفته است لذا به همين منظور ايجاد 12 هكتار دراين شهرستان براي سال جاري در نظر گرفته شده است.

براساس ابلاغ نظام‌نامه گلخانه‌ای و با توجه به تأکید برنامه استان درباره توسعه فضاهای گلخانه‌ای در استان نظام مهندسی صدور جواز تأسیس گلخانه‌ها را در اولویت قرار دهد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان همدان با تاييد اين موضوع مي گويد:« از سال 94 بحث توسعه گلخانه ها از سوی وزیر کشاورزی آغاز شد که 2-3 نظام‌نامه به استانها ابلاغ شد اما آخرین نظام از سوی وزیر جهاد کشاورزی 5 مرداد سالجاری ابلاغ شد.»

حسین فضلی با بیان اینکه براساس سند توسعه شهرستان همدان 12 هکتار گلخانه برای سال 98 درنظر گرفته شده است، تصریح مي كند:به همين منظورودر اولين اقدام شهرک گلخانه‌ای به وسعت 25 هکتار در شهرستان همدان احداث خواهد شد.»

سود بالا وارزش افزوده در كشت هاي گلخانه اي در همدان ازجمله دلايل استقبال از اين طرح ها است به طوري كه در برخي ازموارد مشكلات موجب شده تا به همه تقاضاها جواب مثبت داده نشود.

 در سال جاري  41 مورد درخواست احداث گلخانه در همدان به مدیریت شهرستان داده شده است، كه تنها 11 مورد منتظر استعلام امور آب بوده، 5 مورد در مرحله تهیه نقشه، 4 مورد بازدید شده و 9 مورد نیز توسط متقاضیان پیگیری نشده است.

در سند توسعه ایجاد 11 هکتار گلخانه در شهرستان همدان درنظر گرفته شده که تا کنون 1.7 هکتار معادل 3 درصد اجرایی شده است.

گلخانه نيازي براي جلوگيري از سرمازدگي وخشكسالي

يكي از مزايايي كه براي گلخانه ها مي توان تصور كرد مديريت مصرف آب در زمان خشكسالي .يا كمبود منابع آبي است ، اين درحالي است كه گلخانه ها در زمان فصل سرما وسرد شدن ناگهاني هوا مي تواننداز خرابي محصولات بر اثر سرمازدگي جلوگيري كنند.

آبان ماه سال گذشته بود كه مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان از کاهش تولید محصولات باغی به 37 هزار تن در سال بر اثر سرمازدگی خبر داد.

حسین فضلی دراين خصوص مي گويد:«توليدات محصولات باغي در استان سالانه 72هزار تن است که در سال جاری با توجه به سرمازدگی در فصل بهار میزان تولیدات محصولات باغی به 37 هزار تن رسید.»

وي ادامه مي دهد:«سرمازدگي وكاهش بارندگي ازجمله دلايلي بود كه بر كاهش ميزان توليداستان تاثير گذاشت.»

طبق آمارها ،میزان کل تولیدات بخش کشاورزی دراستان  همدان 54 تا 55 هزار تن است که در مجموع 390 تا 430 هزار تن مربوط به تولیدات زراعی است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تامين نياز آب وسوخت  گلخانه داران

در سالهاي اخيرمزاياي  رونق استفاده از كشت هاي گلخانه اي در همدان سبب شده تا اقدامات خوبي در اين رابطه انجام بگيرد.

 

به طوري كه هم اكنون  در شهرستان همدان 35 هکتارگلخانه وجود داردكه سبب شده تا اين منطقه  رتبه اول را در زمینه سطح گلخانه‌ها در استان بدست آورد.

هرچند كشت گلخانه اي به كمترسن ميزان آب نياز دارد ولي بايد توجه داشت كه در بايد اين ميزان نيز تامين شود.

اين مهم موجب شده تا به منظور تامين آب مورد نياز گلخانه داران، از محل ابطال تخصیص‌های موجود، مديران مربوط به  كشاورزي استان بتوانند تا حدودي آب مورد نياز را كسب كنند.

در كنار اين مهم يكي از نياز گلخانه داران در فصول سرد سال تامين سوخت مورد نياز است كه به گفته معاون فرماندار همدان طبق روال قبل قرار شده تاجهادکشاورزی استان با تعين سوخت مورد نياز گلخانه داران  دراين زمينه اقدام كند.

 

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار