کد خبر: 966059
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۱
پایگاه اینترنتی شبکه سی‌ان‌ان در مطلبی به بیان دلایل علاقمندی رئیس‌جمهور آمریکا به خرید جزیره گرینلند از دانمارک پرداخت.

سرویس بین الملل جوان آنلاین: پایگاه اینترنتی شبکه سی‌ان‌ان نوشت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا طی هفته‌های اخیر علاقمندی خود را برای خرید جزیره گرینلند اعلام کرد. این رئیس جمهور که غیرمسئول‌ترین ساکنی است که کاخ سفید در تاریخ مدرن آمریکا به خود دیده، علاقمند به خریدن گرینلند، بزرگترین جزیره دنیاست.

سی ان ان در این مطلب نوشت: علاقمندی ترامپ به خرید گرینلند سوالات بسیاری را در این باره مطرح می‌کند که ما تنها به ۴ سوال بسنده می‌کنیم.

۱- چرا ترامپ علاقمند به خرید گرینلند است؟

سی ان ان در ابتدا به چرایی این موضوع پرداخت و نوشت چرا رئیس جمهور آمریکا علاقمند به خرید جزیره ای است که ۸۰ درصد آن را لایه‌های یخ پوشانده و کمتر از ۶۰ هزار نفر سکنه دارد. هر چند ترامپ تاکنون به علت علاقمندیش اشاره نکرده، چند دلیل مشخص مطرح است. اول اینکه گرینلند جزیره‌ای با منابع طبیعی فوق العاده از جمله آهن، روی، سرب، الماس، طلا و عناصر کمیاب، اورانیوم و نفت است. بخش اعظم این منابع به دلیل پوشش گسترده لایه‌های یخ در حال حاضر دست نخورده باقی مانده اند. اما به دلیل گرمای جهانی، یخ‌های گرینلند در حال آب شدن است و همین می‌تواند منابع طبیعی این جزیره را بیشتر قابل دسترس نماید.

دومین دلیل ترامپ می‌تواند دلایل ژئوپولیتیکی باشد. آمریکا پایگاه هوایی تول را در گرینلند دارد.

سی ان ان سومین دلیل ترامپ را علاقمندی او به جا گذاشتن میراثی چشمگیر از ریاست جمهوری خود عنوان کرد. خرید گرینلند می‌تواند نکته قابل توجه در رزومه کاری رئیس جمهوری ترامپ باشد.

۲- آیا گرینلند قابل فروش است؟

گرینلند در صفحه توئیتر خود روز جمعه این پیام را منتشر کرد: گرینلند سرشار از منابع ارزشمندی از جمله مواد معدنی، خالص‌ترین آب و یخ، ذخایر ماهیان، غذا‌های دریایی و انرژی‌های تجدیدپذیر و نیز گردشگری‌های ماجراجویانه است. ما برای انجام تجارت آمادگی داریم، ولی برای فروش نه.

گرینلند سرزمینی خودمختار تحت حاکمیت دانمارک است. در سال ۱۹۷۹ اجازه حکومت داخلی از سوی دانمارک به گرینلند اعطا شد و در همه پرسی سال ۲۰۰۸ آن‌ها رای به استقلال بیشتر از دانمارک دادند.

۳- آیا خرید گرینلند معنادار است؟

بنا به گفته یک مورخ دانمارکی، آمریکا پیش از این نیز به دنبال خرید گرینلند بوده است. ایده خرید گرینلند برای اولین بار از سوی وال استریت ژورنال گزارش شده که بر اساس آن در سال ۱۹۴۶ به هری ترومن، سی و سومین رئیس جمهور آمریکا پیشنهاد شده بود که گرینلند را به مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار بخرد. در سال ۱۹۴۶ وزیر خارجه وقت آمریکا در نشست سازمان ملل این موضوع را با همتای دانمارکی خود مطرح کرد. هر چند نتیجه‌ای در برنداشت.

۴- آیا آمریکا می‌خواهد کشور‌های دیگری را نیز خریداری کند؟

پاسخ سی ان ان به این سوال نه است. آخرین باری که آمریکا جزیره‌ای را از یک کشور خارجی خرید به سال ۱۸۶۷ برمی گردد که آلاسکا به مبلغ ۷.۲ میلیون دلار از روسیه خریداری شد. اقدامی که با انتقادات بسیار در زمان خود همراه شد. آمریکا همچنین در سال ۱۸۹۸ جزایر فیلیپین را از اسپانیا به مبلغ ۲۰ میلیون دلار و جزایر ویرجین را در سال ۱۹۱۷ از دانمارک به مبلغ ۲۵ میلیون دلار خریداری کرد.

سی ان ان در ادامه خرید لوئیزیانا از فرانسه در سال ۱۸۰۳ را مهمترین خرید آمریکا در چنین مواردی دانست و نوشت: ما ۱۵ میلیون دلار در آن زمان پرداختیم و تقریبا یک چهارم قلمرو فعلی آمریکا را شکل دادیم. این پایگاه اینترنتی گرینلند در واقع سرزمینی یخبندان است و ایسلند سرزمینی سبز است. واکینگ‌ها را باید برای این نامگذاری‌های اشتباه مقصر دانست.

در پایان این گزارش آمده است: دونالد ترامپ به عنوان یک رئیس جمهور ایده‌های غیرمعمولی دارد. خرید گرینلند یکی از غیرمتعارف‌ترین این ایده هاست. اما در واقع بدترین آن‌ها نیست.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حسين زاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
0
0
سلام. نظر بنده اين است كه زاويه جنوبي اين جزيره چندان سرد و بد آب وهوا نيست. نسبت به قسمتهاي مياني و شمالي جزيره هواي بهتري دارد. يك چيزي مثل نروژ و سوئد يا اسكاتلند. البته كل اين جزيره بيش از دو ميليون كيلومتر مربع وسعت دارد ولي اين زاويه حدود دويست هزار كيلومتر مربع است. امريكا اگر دلش مي خواهد نسبت به اين جزيره خريد وفروش كند، بيايد اين تكه (يا بخشي از اين زاويه) را بخرد و بعد اين صهيونيستها و اسرائيلي ها را جمع كند ببرد آنجا. دويست هزار كيلومتر مربع وسعت كمي نيست. 7-6 برابر وسعت اسرائيل فعلي است. بقيه وسعت اين جزيره بزرگ بماند مال همان دانمارك يا هر كشور و دولت مدعي ديگر. اتفاقاً اين براي اسرائيل خوب است چون آنجا مشكلاتي مثل كم آبي و مسائل امنيتي و درگيري و... ندارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار