کد خبر: 966008
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۵
سرپرست سازمان توسعه تجارت گفت: امروز آمار‌های تجارت جهانی نشان می‌دهد که با وجود عضویت ۱۶۴ کشور در سازمان تجارت جهانی، همچنان بالغ بر ۸۰ درصد از تجارت جهان در سطح منطقه‌ای انجام می‌شود و این در حالی است که سهم کالا‌های ایرانی در بازار منطقه، تنها ۳ درصد از کل واردات همسایه‌ها را تشکیل می‌دهد.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: محمدرضا مودودی در گفتگو با «ایسنا» اظهار کرد: ایران باید تلاش کند با برقراری پیمان‌ها و قرارداد‌های جدید، به سمت تعرفه ترجیحی حرکت کند و از این طریق نفوذ خود در منطقه را بالا ببرد. سرپرست سازمان توسعه تجارت با اشاره به دو گروه متفاوت از همسایه‌های ایران تصریح کرد: گروهی از همسایگان ما در شرایطی نیستند که بتوان با آن‌ها تجارت با تعرفه ترجیحی را پیش برد. برای مثال افغانستان یا عراق در حال حاضر کالای صادراتی خاصی ندارند که بتوان در ازای دریافت امتیاز صادراتی، برای واردات کالاهایشان امتیازی در نظر گرفت. جدای از آن ایران حضوری قدرتمند در این بازار‌ها دارد و در صورت حفظ هشیاری می‌توان همین شرایط را حفظ کرد.

مودودی ادامه داد: برخی از دیگر کشور‌ها همچون ترکیه جزو بهترین گزینه‌های ایران برای تجارت با تعرفه ترجیحی هستند. با وجود انتقاداتی که صورت گرفته، قراردادی که از چند سال قبل میان ایران و ترکیه نهایی شده، به هیچ عنوان منفی نیست و نتایج مثبت خود را نشان داده‌است.

وی در این باره توضیح داد: در طول سه سال، میزان صادرات ترکیه به ایران تنها ۲۰۰ میلیون دلار افزایش یافته و این در حالی است که اگر ما قرارداد جدیدی امضا نمی‌کردیم نیز همین روال اتفاق می‌افتاد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار