کد خبر: 965144
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۴
سیاستمداران از رسانه‌ها بیش از هر چیزی می‌ترسند. بنابراین رسانه‌ها اگر بتوانند جعبه سیاه ادارات را باز کنند، ریسک فساد را برای مقامات سیاسی افزایش می‌دهند.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: دکتر محمد فاضلی، کارشناس مسائل اجتماعی در در دومین مراسم اختتـامیه جشنـواره فرهنگـی امین‌الضرب که در اتاق بازرگانی تهـران برگزار شد، با تأکید بر مسئله مبارزه با فسـاد از رسانه‌ها خـواست علاوه بر گزارشگـری پدیده فساد اقتصـادی، به راهکارهـای مبارزه با آن نیز بپـردازند.
وی گفت: مبارزه کردن با فساد امری فراتر از مطبوعات نیازمند دو دسته اصلاحات است که یکی اصلاحات حقوقی است؛ یعنی صرفاً با داشتن مطبوعات گسترده و تعداد بیشتر افشاگری و حتی با اعدام کردن و مدل‌های قدیمی رضاشاهی که نانوا را در تنور انداخت نمی‌توان مشکل فساد را حل کرد.
فاضلی افزود: نکته دوم قطع سازوکار‌های تولید رانت‌های مولد منافع نامشروع است؛ یعنی نمی‌شود در کشوری از سرچشمه دائماً رانت غیر‌مولدی توزیع شود و مانند رودخانه جاری شود و یک عده‌ای به عنوان رسانه به‌طور دائم اعلام کنند که کجا فساد هست و یک عده‌ای هم در پایین همان رودخانه با قلاب سعی کنند ماهی‌های فاسد را بگیرند بلکه باید سرمنشأ فساد و رانت‌های غیر‌مولد را در این کشور گرفت.
این کارشناس مسائل اجتماعی بیان داشت:، اما این دو اصلاح یعنی اصلاح حقوقی و حذف کردن رانت‌های غیر مولد باید مورد حمایت افکار عمومی قرار گیرد و براثر مورد حمایت قرار گرفتن زمینه‌ای فراهم شود که ما آن مجموعه‌ها را شناسایی کنیم و از بین ببریم.
این جامعه‌شناس اظهار داشت: رسانه‌ها می‌توانند ریسک فساد را برای مقامات سیاسی افزایش دهند، مقامات سیاسی در همه جای دنیا اینگونه هستند که اصلا از خدا نمی‌ترسند و از جهان آخرت هم اگر اعتقادی به آن داشته باشند نمی‌ترسند که امیدوارم در کشور ما اینگونه نباشد. بلکه مقامات سیاسی از رسانه بیش از هر چیزی می‌ترسند. بنابراین رسانه‌ها اگر بتوانند جعبه سیاه ادارات را باز کنند اثر رسانه‌ها بیشتر می‌شود؛ البته نباید همه کار را به دوش رسانه انداخت.
فاضلی در مورد باز کردن جعبه سیاه فساد، ایده‌ای را به عنوان ویکی فساد مطرح کرد و گفت: ویکی فساد می‌تواند یک سایت اینترنتی باشد که افراد اطلاعات چگونگی به‌وجود آمدن فساد را درآن انتشار دهند و بنابراین ما می‌توان تولید اطلاعات در مورد چگونگی به‌وجود آمدن فساد در یک اداره را توسط افراد و کارمندان مطلع از طریق ویکی فساد بدون اینکه نامی از فرد مفسد ذکر شود اطلاع‌رسانی کرد.
وی افزود: ایده ویکی فساد، ایده‌ای برای مطلع‌کردن مردم از رویه‌های فساد است. اگر امروز با مردم در مورد فساد صحبت کنی آن‌ها منشأ فساد را بانک‌ها عنوان می‌کنند، در حالی که ممکن است در جا‌هایی فساد‌های بزرگ و کوچکی صورت گیرد که زمان کسب و کار‌ها را طولانی می‌کند و اصلاً در دید مردم نیست و ویکی فساد می‌تواند همه فساد را در صفحه رادار بگذارد.
فاضلی بیان داشت: بنابراین با این کار می‌توان ذهن مردم را از فساد به رویه‌های مسبب فساد کشاند. بنابراین می‌توان ده‌ها میلیون ایرانی را وارد فرآیند تولید راه‌های فساد کرد؛ البته این کار هزینه‌دارد، اما ویکی فساد می‌توان سطح مبارزه با فساد را از غر زدن در مورد فساد بالا برد و راهکار‌های کنترل فساد را نشان داد. فاضلی بیان داشت: بنابراین اگر در دراز مدت رسانه‌ها فقط فساد را گزارش کنند، اما نقشی برای بهبود آن نداشته باشند یا موفقیت‌ها برای مباره با فساد را گزارش نکنند در اصل در حلقه تولید فساد مشارکت کرده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار