سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: قصه موسیقی این روزهای کشور به ویژه در حوزه پاپ به وضعیت غصه داری رسیده است. آموزشگاههای موسیقی هم در این آشفتگی بیتقصیر نیستند. اخیراً فریدون شهبازیان از آموزش نادرست و غیرعلمی موسیقی به کودکان در بسیاری از آموزشگاهها انتقاد کرد و گفت که بچهها را از این هنر ارزشمند گریزان میکنند. او همچنین از وضعیت موسیقی برنامههای تلویزیونی برای کودکان نیز به شدت انتقاد کرد. ولنگاری فرهنگی که جامعه در سالهای اخیر با آن دست و پنجه نرم میکند به ویژه در عرصه موسیقی اثرات منفی خود را نشان میدهد. وزارت ارشاد به عنوان نهاد متولی فرهنگ تقریباً هیچ راهبرد مشخصی برای مدیریت و ارتقای فرهنگ ندارد و از نوعی سردرگمی رنج میبرد. این وضعیت چیزی نیست که قابل انکار باشد و فعالان عرصه موسیقی نیز از این وضعیت شکایت دارند.
مافیای موسیقی تیشه به ریشه هنر اول میزند
در این باره حامد محضرنیا خواننده پاپ کشورمان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت موسیقی کشور میگوید: موسیقی مدتی است از ایدهآلهای خود فاصله گرفته است، زمانی موسیقی دارای پیامهای گوناگون و انرژی مثبت بود و میتوانستیم به وسیله آن فرهنگسازی کنیم، اما در حال حاضر متأسفانه موسیقی در خانوادهها نابسامانی ایجاد کرده و والدین نمیتوانند فرزندان خودشان را کنترل کنند چراکه کودکان امروز به راحتی به تمامی موسیقیها دسترسی دارند و آهنگهای تولیدی از استانداردهای لازم برخوردار نیست.
به گفته این فعال عرصه موسیقی حتی در برنامههای رسمی نیز آهنگهایی پخش میشود که دارای الفاظ نامناسب است، جو فرهنگی حاکم ناسالم شده و رکیکترین الفاظ در شعرها به کار برده میشود. زمانی که به لایههای زیرین این موضوع نگاه میکنیم به پول میرسیم و کسانی که از این وضعیت پولی به جیب میزنند برایشان اهمیتی ندارد که سرنوشت کودکانی که این موسیقیها را میشنوند چه میشود و هنر اول کشورمان هر روز اوضاع بدتری پیدا میکند که این امر از نظر من نوعی قتل به حساب میآید.
محضرنیا درباره تجارتی که در موسیقی کنونی شکل گرفته است، اظهار داشت: پنج نفر هستند که همه سالنها را در اختیار دارند و بین خودشان سانسها را تقسیم میکنند. در واقع مافیا و پولشوییهای عجیبی در موسیقی کشور وجود دارد که اصلا به نفع هنر نیست و تیشه به ریشه هنر اول میزند البته این بحث چند سالی است که مطرح است، اما الان به اوج خودش رسیده است.
این خواننده در ادامه درباره خوانندههای یک شبه اینگونه اظهار نظر میکند: تنظیم کنندگانی وجود دارند که خودشان تهیه کننده نیز هستند و به واسطه یک تیم بزرگ، خوانندهای را یک شبه از عرش به فرش میرسانند.
محضرنیا در خصوص رقابت ناعادلانه در فضای موسیقی گفت: خوانندهای که اوضاع مالی خوبی دارد ۲۰۰میلیون تومان هزینه کرده است برای اینکه کلیپی از آهنگش قبل یکی از فیلمهای نمایش خانگی پخش شود، با این شرایط اگر کسی بهترین صدا و استعداد را هم داشته باشد مجالی برای رقابت وجود ندارد. مثال این امر را میتوان اینطور عنوان کرد که مسابقه دو برگزار شود و دست وپای یک دونده را ببندند و ۳۰ دقیقه پس از شروع مسابقه او را رها کنند و اجازه دویدن بدهند! با چنین شرایطی واقعاً میتوان رقابت کرد؟
وی درباره بلیتهای کنسرتی که در ۱۰ دقیقه به پایان میرسد، گفت: طبق اظهارات مالک سایت ایران کنسرت، تمام شدن بلیتهای یک کنسرت در چنین زمانی یک امر غیرممکن است و چنین صحبتهایی فقط جنبه تبلیغات برای بزرگ کردن یک خواننده دارد. نتیجه چنین تبلیغاتی این است که یک خواننده در مدتی مشخص بسیار میدرخشد و پس از مدتی دیگر خبری از او به گوش نمیرسد.
خوانندهها مانند یک کالا در اختیار تهیهکنندگان هستند
این خواننده پاپ با اشاره به اینکه خوانندهها مانند یک کالا کاملاً در اختیار تهیه کنندگان هستند، عنوان کرد: اکثر مردم بر این باور هستند که خوانندگان پولهای کلانی به دست میآورند در صورتی که هر خواننده تنها ۵درصد از کل فروش نصیبش میشود و در ازای این ۵درصد رنگ پیراهن خواننده هم به سلیقه و دستور تهیه کننده است. در واقع خواننده مانند کالایی شده برای تهیه کنندگان که هرچه بیشتر تبلیغ بشوند بهتر به فروش میرسند و پول بیشتری به تهیه کننده میرسانند درست مثل چیپس و پفک!
این مسیری که هنر اول پیش گرفته و به سمت تجاری شدن در حال حرکت است باعث سرکش شدن کودکان میشود و گناه این موضوع به گردن تهیهکنندگانی است که فقط به پول فکر میکنند. در واقع حدود ۲۰درصد پرخاشگریهای موجود در جامعه به دلیل موسیقیهای موجود دربازار است.
وی پیرامون اینکه هنر اول درمسیر نابودی قرار گرفته است، اظهار کرد: در گذشته خوانندگانی مانند ناصر عبداللهی اثرهای ارزشی از خود به یادگار میگذاشتند، اما الان شاهد آثار فاخری نیستیم در نتیجه جوانان امروز نیز به این سمت سوق پیدا میکنندکه یک شبه خوانندهای معروف بشوند و آثاری تولید میکنند که هیچ ارزشی نخواهد داشت. در موسیقی امروز دیگر استعداد جایگاهی ندارد و هر شخصی پول و قدرت تبلیغات بیشتر در فضای مجازی داشته باشد بهتر میتواند فعالیت کند و بدرخشد.
افراد متعهد در موسیقی سرخورده شدهاند
از سویی دیگر امید روزبه که در زمینه ترانهسرایی فعال است به این نکته اشاره میکند که سود اصلی در عرصه موسیقی کشور به جیب تهیه کنندگان میرود و خوانندگان ابزار پول درآوردن شدهاند. موسیقی کشور اصلاً اوضاع خوبی ندارد، بیسروسامان است و به شهر فرنگ تبدیل شده است، عوامل زیادی هم در ایجاد این فضا نقش دارند از جمله فرهنگ سازیهای اشتباه از سوی کسانی که در رأس امور قرار دارند و مخاطبان هنر اول که از این شرایط استقبال میکنند.
به گفته این ترانه سرا صداهای خوب به انزوا رفته و شنیده نمیشوند چراکه در حال حاضر تبلیغات حرف اول را میزند و هزینهای باورنکردنی دارد به طوری که آهنگهای یک خواننده در ماشینها پخش میشود تا ترویج پیدا کند یا هزینه بسیاری صرف تبلیغ در صفحات مجازی برای شنیده شدن یک اثر میشود.
روزبه درباره تجارتی که در موسیقی کنونی شکل گرفته است، اظهار داشت: در شرایط موجود موسیقی کشور این تهیه کنندگان هستند که سود اصلی نصبیشان میشود و خوانندگان تبدیل به ابزاری برای پول درآوردن آنها شدهاند. خواننده هیچ اختیاری از خودش ندارد و از رنگ پیراهن تا مدل مویش به سلیقه تهیهکننده است، زیرا شخص خواننده فقط به دنبال شهرت است و اهمیتی نمیدهد که حامی مالی او به سرعت درحال پول درآوردن و در اختیار گرفتنش است. در زمان کودکی ما، خوانندگانی مانند افتخاری فعالیت میکردند و معرفت شنیداری را در ما ایجاد میکردند، اما نسل امروز با این دست موسیقیها چه درکی از شعر و تصنیف و هنر اصیل ایرانی خواهد داشت؟
این ترانه سرا در ادامه درباره خوانندههای یک شبه گفت: برخی خوانندگان حال حاضر تاریخ مصرفدار هستند و خود تهیه کننده نیز به این امر واقف است، اما اهمیتی ندارد چراکه برای تهیه کننده به دست آوردن پول و برای خواننده شهرت زودهنگام ارزشمند و در اولویت است.