کد خبر: 964945
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵
مقامات وزارت خارجه چین هشدار دادند در صورتیکه آمریکا وعده خود برای استقرار فوری موشک‌های میان‌برد در آسیا را عملی کند، با آن به مقابله خواهند پرداخت.
سرویس بین الملل جوان آ‌نلاین: مقامات وزارت خارجه پکن به آمریکا هشدار دادند، در صورتیکه موشک‌های میان‌برد خود را در آسیا مستقر کند، اقدام متقابل و تلافی‌جویانه انجام خواهند داد.

جمعه هفته گذشته، بعد از خروج واشنگتن از پیمان منع گسترش موشک‌های میان‌برد هسته‌ای (INF) با روسیه، «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا تصریح کرد که کشور وی توسعه همه‌جانبه موشک‌های میان‌برد را آغاز می‌کند و یک روز پس از آن، از استقرار فوری موشک‌های میان‌برد زمین به هوا در آسیا حمایت کرد. (جزئیات بیشتر)

بنا به گزارش شبکه «راشاتودی»، «فو کانگ» مدیرکل دپارتمان کنترل تسلیحات وزارت خارجه چین امروز (سه‌شنبه) در جمع خبرنگاران تصریح کرد که اگر آمریکا وعده خودرا برای استقرار موشک‌های میان‌برد سطح به هوا در آسیا در آینده نزدیک عملی کند، پکن «اقدامات متقابلی» را در پیش خواهد گرفت.

از طرف دیگر، «هوا چونینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز اوایل امروز در این خصوص اعلام کرد که این طرح‌های آمریکا، «به شدت توازن و ثبات راهبردی جهانی را تضعیف می‌کند و همچنین صلح و امنیت را در منطقه آسیا و اقیانوسیه تهدید می‌کند».

وی از واشنگتن خواست تا «خویشتنداری در پیش بگیرد و از اقداماتی دوری کند که منافع امنیتی کشور‌های دیگر را تضعیف می‌کند».

پیش از این روسیه و برخی کارشناسان نظامی، خروج آمریکا از پیمان INF را تهدیدی برای آغاز یک دور تازه مسابه تسلیحاتی بین واشنگتن و مسکو خوانده بودند.

وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه خروج رسمی این کشور از معاهده «منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» موسوم به INF را اعلام کرد و گفت: «در تاریخ دوم فوریه ۲۰۱۹، ایالات متحده به روسیه شش ماه فرصت داد تا به پایبندی به معاهده من موشک‌های هسته‌ای میان‌برد بازگردد. روسیه مخالفت کرد، پس این توافق امروز پایان می‌یابد». (جزئیات بیشتر)

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، آمریکا و روسیه را از تملک، تولید یا پرتاب آزمایشی موشک‌های زمین‌پایه میان‌برد (۱۰۰۰ - ۵۰۰۰ کیلومتر) و کوتاه‌بردتر (۱۰۰-۵۰۰ کیلومتر) منع می‌کند. این پیمان در دهه هشتاد میلادی و در دوران ریاست‌جمهوری «رونالد ریگان» و «میخائیل گورباچف» روسای جمهوری وقت آمریکا و شوروی سابق منعقد شد. واشنگتن، اما بار‌ها روسیه را به نقض این معاهده متهم کرده است، اما روسیه تمامی اتهامات را رد می‌کند.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار