کپسول‌هایی برای مقابله با زودباوری
کد خبر: 964882
لینک کوتاه: https://www.Javann.ir/00430c
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۶:۰۵
مروری کوتاه بر کتاب «لایک ممنوع»
کتاب «لایک ممنوع» اثر مشترک سیدبشر حسینی و طا‌ها ساقیان که کانون اندیشه جوان منتشر کرده است، اثریست که خواننده خود را در فضایی به دور از کلیشه‌های رایج دعوت به اندیشیدن در رفتار‌ها و اعمال خود می‌کند.
نوید پارسا
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: «شما هم شنیده‌اید؟، میگن که... کی باورش می‌شد که...، راستی خبر داری... قطعاً شما هم به طور روزمره بار‌ها و بار‌ها جملاتی مشابه جملات بالا را شنیده‌اید. جملاتی که در ادامه به سرعت یک خبر را بیان می‌کنند. جملاتی اینچنین بدون درنگ پخش می‌شوند. گاه آنقدر سریع که باور کردنش نیز سخت است، اما آیا هیچ‌گاه دقت کرده‌اید چرا این اخبار تنها در فضای غیررسمی جریان دارد؟ بسیاری از شنیده‌ها تنها به عنوان یک شنیده باقی می‌مانند نه هیچ‌گاه تأیید می‌شوند و نه دلیلی برای صحت آن‌ها یافت می‌شود. به گزاره‌ای که تنها یک گمان را بیان می‌کنند و هیچ ملاکی برای اثبات مدعی نداشته باشد، شایعه می‌گویند. هرچند بسیاری از ما شایعه را در نگاه اول پراهمیت نمی‌دانیم، اما باید باور کنیم که یک شایعه می‌تواند آنقدر قوی باشد که حتی یک جنگ برده را به باخت یا یک کشور را به فروپاشی بکشاند.» این جملات از کتابی است که می‌خواهد تلاش کند تا ما زودباور نباشیم. برای پذیرش یا رد یک مسئله ادله منطقی و قابل قبول طلب کنیم.

کتاب «لایک ممنوع» اثر مشترک سیدبشر حسینی و طا‌ها ساقیان که کانون اندیشه جوان منتشر کرده است، اثریست که خواننده خود را در فضایی به دور از کلیشه‌های رایج دعوت به اندیشیدن در رفتار‌ها و اعمال خود می‌کند. اثری که در هر فصل با زبانی جذاب و فضایی متفاوت نکات را در قالب پیام‌های یک پیام‌رسان به خواننده منتقل می‌کند؛ پیام‌هایی که زبان بی‌تکلفی دارد و در واقع می‌خواهد خواننده را از فضای ذهنی رایج در این کتاب‌ها دور کند. زبانی که علاوه بر پیچیدگی نوعی فضل‌فروشی نیز در آن‌ها دیده می‌شود و به خواننده یادآوری می‌کند که دقت داشته باش که مشغول خواندن یک کتاب بزرگ هستی و اگر برخی عبارات و اصطلاحات را متوجه نمی‌شوی، به خاطر این است که سطح کتاب بالاست. نویسندگان کتاب در «لایک ممنوع» در پی اقناع مخاطب هستند و به همین خاطر از ابزار‌های مختلفی برای رساندن صدای خود به خواننده استفاده کرده‌اند. شعر، حکایت، نمونه‌های مشابه و... از جمله راه‌هایی است که حسینی و ساقیان برای جلب کردن توجه خواننده از آن استفاده کرده‌اند. زودباوری را اگر یک بیماری که محصول شبکه‌های اجتماعی است بدانیم، باید بر گستره شیوع آن نیز اشاره و یادآوری کنیم که اغلب ما با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنیم.

بر همین اساس این کتاب که نکات و مباحثش را به صورت کپسولی گردآوری کرده است می‌تواند پیشنهاد خوبی برای خوانندگان از طیف‌های سنی مختلف باشد. کتاب «لایک ممنوع» همانطور که گفته شد مانند کپسول‌های جمع و جور نکات را در خود جای داده و می‌تواند در نشست‌های کوتاه تلنگری به خواننده بزند و او را نسبت به وضعیتی که در برابر شبکه‌های اجتماعی دارد، آگاه کند.
این کتاب که در مدت کوتاهی توانسته در میان مخاطبان جای خود را پیدا کند و به چاپ چهارم برسد در ۱۶۶ صفحه‌ای که به صورت ۱۴ گام تدوین شده پیشنهاد‌های کاربردی به خواننده ارائه می‌کند تا بتواند واکنش بهتری در قبال مقوله زودباوری داشته باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
مهمترین عناوین
آخرین اخبار