کد خبر: 964540
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۸
رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی:
ممکن است در هفته‌های آینده به نتایج مثبتی در مذاکرات برسیم، اگر نرسیم گام سوم را هم محکم برمی‌داریم.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر ریاست جمهوری، دکتر روحانی که برای افتتاح چند طرح عمرانی به آذربایجان شرقی سفر کرده است، عصر پنج شنبه در جلسه شورای اداری این استان با بیان اینکه مصاف سختی را پیش رو داریم، اما حتماً از این مصاف پیروز خارج خواهیم شد، اظهار داشت: بدون تردید با روحیه وحدت، همدلی و ایستادگی می‌توانیم مشکلات را پشت سر گذاشته و در مسیر توسعه و پیشرفت روزافزون و رفاه بیشتر مردم، گام برداریم.
روحانی به ماجرای برجام و آنچه که بر این توافق گذشته اشاره کرد و گفت: براساس توافق برجام در چند سال آینده محدودیت‌های دو منظوره برداشته می‌شود، اما در عین حال با خروج غیرقانونی امریکا از برجام فشار زیادی بر کشورمان وارد شده است چرا که امریکایی‌ها کاری کردند که ریسک سرمایه‌گذاری برای شرکت‌ها بالا باشد و از آنجایی که دنیای تجارت زیاد ریسک‌پذیر نیست لذا فعالیت و سرمایه‌گذاری خارجی در ایران نیز محدود شده است. وقتی مشاهده کردیم که کشور‌های دیگر آمادگی ندارند که ریسک‌های بالا را برای سرمایه‌گذاری در ایران بپذیرند طبیعتاً چند راه پیش رو داشتیم. یکی از آن‌ها این بود که مذاکره کرده و به توافق برسیم و براساس آن با کشور‌های مختلف مکاتبه کردیم و آن‌ها قول‌ها و وعده‌هایی دادند، اما در مقام عمل ناتوان بودند لذا در چنین شرایطی اقداماتی را آغاز کردیم و به دنیا گفتیم که اگر نتوانیم از فواید این توافق استفاده کنیم، ما هم تعهدات خود را قدم به قدم کاهش می‌دهیم.»

بنا را بر به نتیجه نرسیدن مذاکره گذاشته‌ایم
روحانی گفت: کاهش تعهدات برای این است که دنیا بداند دست ما هم بسته نیست و اگر آن‌ها به تعهدات خود عمل نکنند راهکار‌های فراوانی پیش روی ما قرار دارد و می‌توانیم از اقتصاد و کشور خودمان دفاع کنیم. رئیس‌جمهور افزود: تاکنون کاهش تعهدات در دو مرحله انجام شده و در هر مرحله دو تعهد را کنار گذاشتیم، البته همزمان مشغول مذاکره و گفتگو هستیم، اما در عین حال بر مبنای اینکه به نتیجه نمی‌رسیم، عملکرد‌ها و برنامه‌های مدیریتی خود را پیش می‌بریم و بودجه و قیمت دلار بر این مبنا تنظیم می‌شود. دکتر روحانی افزود: می‌توانیم قیمت دلار را پایین‌تر بیاوریم، اما بر مبنای احتیاط نسبت به آینده است که گام برمی‌داریم.
رئیس‌جمهور با تجلیل از ایثار و ایستادگی ملت ایران، گفت: ملت ایران در هشت سال جنگ تحمیلی، امام (ره) و کشور خود را تنها نگذاشتند و از شرف و حیثیت خود دفاع کردند، به‌رغم اینکه همه دنیا پشت سر صدام قرار داشت ملت ایران ایثارگری و فداکاری کرد و توانستیم با موفقیت این مقطع را پشت سر بگذاریم.

گام بعدی کاهش تعهدات در هفته‌های آینده
رئیس‌جمهور تصریح کرد: امروز دنیا به این نتیجه رسیده که ملت ایران بزرگ‌تر از آن است که با فشار و تهدید آن‌ها در هم بشکند و به فضل الهی در ماه‌های اخیر تا حدودی در بعضی از بخش‌ها آرامش بیشتری در بازار به‌وجود آمده است و امروز هم با برخی از کشور‌ها در حال مذاکره هستیم و آن‌ها پیشنهاداتی ارائه کردند که متوازن نمی‌دانیم، لذا آن پیشنهادات را نپذیرفتیم. روحانی گفت: ممکن است در هفته‌های آینده به نتیجه قابل قبول دست پیدا کنیم و امکان دارد که به این نتیجه نرسیم و اگر به نتیجه‌ای نرسیم مرحله بعدی کاهش تعهدات را انجام خواهیم داد.
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه با روحیه وحدت و همدلی می‌توان از مشکلات عبور کرد، گفت: امسال سال انتخابات است و از همه احزاب، گروه‌ها و جناح‌ها می‌خواهم که منافع ملی، اخلاق و عدالت را بر هر چیز دیگری مقدم بدانند، چرا که ما تابع پیامبری هستیم که هر روز پرچم جدیدی از مقاومت، ایستادگی، اخلاق و نشاط را به اهتزاز در می‌آورد.

فرصتی که تحریم برای اخلاق ایجاد کرد
رئیس‌جمهور تحریم را فرصتی برای اتحاد و همدلی و تقویت اخلاق در جامعه دانست و گفت: امروز خداوند فرصتی برای ما قرار داده است که اگر بخواهیم برای وحدت تمرین کنیم بهتر از امروز روزی پیدا نمی‌شود. امروز روزی است که دشمن رو به روی ما قرار گرفته و شمشیر کشیده و باید با وحدت و همدلی در مقابل دشمن ایستادگی و مقاومت کنیم و امیدوارم روزی رسانه‌ها را ورق بزنیم که سرتاسر آن واقعیت، درستی و بر مبنای صداقت و اخلاق‌مداری باشد و امروز روزی است که باید خودمان را اصلاح کنیم.
روحانی خاطرنشان کرد: فرصتی که تحریم ایجاد کرده تنها برای اقتصاد و فناوری نیست، بلکه در اخلاق، اتحاد و برادری فرصتی ایجاد شده تا در کنار هم از مشکلات عبور کنیم. رئیس‌جمهور گفت: هر روز که در دولت برنامه‌ها را پیش می‌بریم احساس امید بیشتری نسبت به شش، هفت ماه گذشته داریم و امروز دولت با روحیه قوی‌تر از شش ماه پیش در حال فعالیت است و احساس من این است که مردم نیز امروز امیدوارتر از چند ماه گذشته هستند، لذا راهی که انتخاب کرده‌ایم، راه درستی است و اگر در این مسیر همه دست به دست هم بدهیم و به سیره و روش پیامبر و ائمه هدی (ع) توجه کنیم، نصرت و پیروزی نیز همراه ما خواهد بود.

افتتاح طرح‌های بزرگ در آذربایجان شرقی
افتتاح فاز نخست نیروگاه سیکل ترکیبی هریس، افتتاح و آغاز عملیات اجرایی ۳۵ عنوان طرح و پروژه اقتصادی و زیربنایی در استان آذربایجان شرقی، افتتاح نمایشگاه فرش دستباف تبریز و افتتاح طرح‌های توسعه‌ای شرکت پالایش نفت تبریز از جمله برنامه‌های رئیس‌جمهور در سفر یک روزه به آذربایجان شرقی بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار