کد خبر: 964534
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۳
نگاهی به واکنش نیروی انتظامی به جوسازی متولیان ورزش و فوتبال درباره مقصران اتفاقات فینال جام حذفی
اولین واکنش نیروی انتظامی پس از دو ماه به جوسازی وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال در مقصر جلوه دادن ناجا نشان می‌دهد که متولیان ورزش و فوتبال در حال دادن آدرس غلط به مردم درباره جنجال‌های اهواز هستند.
سعيد احمديان
سرویس ورزشی جوان آنلاین: حاشیه، جنجال و درگیری‌های خونین؛ این تصویری از پایان فصل پیش فوتبال ایران بود. فرقی نداشت لیگ برتر باشد یا جام حذفی، حاشیه‌ها حرف اول را می‌زد. حاشیه‌هایی که یک کشته، چند نابینا و میلیارد‌ها خسارت روی دست فوتبال گذاشت، مانند فینال جنجالی جام حذفی در اهواز با آن حاشیه‌های باور نکردنی. پایان جنجالی فصل پیش هرچند تلخ‌کامی به همراه داشت، اما سبب شد امروز فدراسیون فوتبال تهدید کند تا زیرساخت‌های ورزشگاه‌ها از نظر امنیتی آماده نشود، لیگ را برگزار نمی‌کند تا همه در استان‌های مختلف به تکاپو بیفتند و دستی به روی استادیوم‌ها بکشند.
با وجود چنین تلاش‌هایی، اما معمای این جنجال‌ها، مجهول بودن مقصران این اتفاقات است. دو ماه از فینال جام حذفی می‌گذرد، ولی هنوز متهمان حوادث لیگ و جام حذفی در فصل گذشته معرفی نشده‌اند و فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ در اقدامی قابل تأمل در حال رفع مسئولیت از خودشان هستند. چنین رویکردی در فدراسیون فوتبال کار را به جایی رساند که کمیته اخلاق هرچند با ورود به این پرونده، سه نفر از مدیران سازمان لیگ را محروم کرد، اما حمایت تاج از متخلفان سبب شد کمیته استیناف هم رأی محرومیت‌ها را وتو کند. وزارت ورزش نیز با وجود خبر پرسروصدای فرستادن داورزنی به اهواز برای بررسی جنجال‌های فینال جام حذفی تنها ساعاتی پس از این مسابقه، پرونده اتفاقات این بازی را بایگانی کرده است تا حضور معاون وزیر ورزش در خوزستان تنها یک شو و نمایش برای فریب افکار عمومی تفسیر شود.

فرار رو به جلو
در شرایطی از برخورد با مدیران متخلف فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ خبری نیست که مسئولان این نهاد‌ها در اظهاراتی عجیب به دنبال انداختن تقصیر‌ها به گردن نیروی انتظامی بودند. مانند سعید فتاحی، رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ که چند ساعت بعد از این حاشیه‌ها در یک گفت‌وگوی تلویزیونی سعی کرد سوءمدیریت‌های صورت گرفته توسط مسئولان فوتبال را به گردن نیروی انتظامی بیندازد: «امنیت مسابقه بر عهده یگان ویژه است و باید تلاش می‌کردند که تماشاگران داماش به ورزشگاه بیایند و مردمی هم که در ورزشگاه نشسته بودند، جابه‌جا شوند.» این در حالی بود که تصاویر تلاش نیروی انتظامی و همچنین زخمی شدن آن‌ها در حین تأمین امنیت، خلاف صحبت‌های فتاحی را نشان می‌داد.
با وجود این، حتی وزیر ورزش هم ۲۸ خرداد با چشم‌پوشی بر سوءمدیریت‌ها، جانب مدیران متخلف فدراسیون فوتبال را گرفت و نیروی انتظامی را مقصر خواند: «ورزشگاه‌های فوتبال از ۱۰ تا ۱۲ ساعت قبل از برگزاری در اختیار نیروی انتظامی قرار می‌گیرند و آن‌ها حاکم مطلق نظم و امنیت هستند. قرار بود در ورزشگاه اهواز جایگاه تماشاگران تیم داماش گیلان با ظرفیت ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر حفظ شود، ولی این اتفاق نیفتاد و عوامل انتظامی نتوانستند این جایگاه را حفظ کنند؛ بنابراین نباید به وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون فوتبال برای این مسئله ایراد گرفت.»
رویکرد فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش نشان‌دهنده این بود که قرار نیست با مدیران متخلف برخوردی صورت گیرد. مسئله‌ای که پشت تعویق آغاز لیگ برتر تا فراهم شدن زیرساخت‌های امنیتی برای جلوگیری از تکرار حوادث فصل پیش در حال فراموشی است. با ادامه چنین رویکردی با تجهیز استادیوم‌ها هم امکان تکرار حوادث فینال جام حذفی وجود دارد، به خصوص که حواشی اهواز بیشتر از آنکه به زیرساخت ورزشگاه‌ها برگردد به سوءمدیریت مدیران فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ برمی‌گشت.

دفاعیه نیروی انتظامی برابر جوسازی‌ها
حال با گذشت دو ماه از فینال جام حذفی در اهواز و تلاش هماهنگ وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال برای مقصر جلوه دادن نیروی انتظامی دیروز سخنگوی ناجا برای اولین بار نسبت به این اتهام‌ها واکنش نشان داد. سردار احمد نوریان، معاون اجتماعی و سخنگوی نیروی انتظامی در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس با تأکید بر اینکه پلیس در جریان بازی فینال جام حذفی فوتبال کوتاهی نکرد، به حاشیه‌سازی‌های ایجاد شده اعتراض کرد: «پلیس در راستای خدمتگزاری توان بالایی را در همه مسابقات قائل می‌شود و جهت برگزاری خوب بازی‌ها، به وجود نیامدن حاشیه و پرهیز از هرگونه ناامنی و درگیری، پلیس تمام‌قد در صحنه بوده و وقت می‌گذارد. نیروی انتظامی کوتاهی نکرده و باید گفت اینگونه حاشیه‌سازی‌ها مورد اعتراض ماست. امیدواریم نشست مشترکی انجام شود و با بررسی ریزبه‌ریز مسائل، صحت ادعا‌هایی که بعضی‌ها دارند، روشن شود.»
سخنگوی نیروی انتظامی چنین جوسازی‌ها را قابل پذیرش ندانست: «یک مأمور پلیس در جریان مسابقات، ساعت‌ها روی پا می‌ایستد، نظارت و کمک می‌کند و در مقابل جمعیت عظیمی که با آن فضای هیجانی برای مسابقه آ‌مده‌اند با جان و دل خدمت می‌کند. حال اگر بخواهند اینطور با ما برخورد کنند واقعاً قابل پذیرش نیست؛ یعنی زحمت بکشی و کار کنی، تلاش و دلسوزی کنی، ولی نهایتاً زیر سؤال بروی؟!»
سردار نوریان در پایان هم در خصوص آخرین وضعیت امنیتی ورزشگاه‌ها با توجه به تعویق مسابقات لیگ برتر به دلیل تأمین امنیت مسابقات، فراهم کردن این شرایط را وظیفه وزارت ورزش عنوان کرد: «شورای تأمین قبل از هر مسابقه‌ای تمهیدات لازم برای مسابقات را در نظر می‌گیرد، اما یکسری زیرساخت‌ها باید در ورزشگاه‌ها ایجاد شود که وزارت ورزش و جوانان ملزم و مکلف به تأمین آنهاست.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار