کد خبر: 964233
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۸
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه:
«مواردی داشتیم که[بین زندگی امامان جمعه با زندگی مردم]فاصله‌های غیرمنطقی ایجاد شد و در حال اصلاح هستیم و حتی در مواردی افراد را از دایره امامت خارج کردیم، نهاد نماز جمعه تشریفات و تجملات ائمه جمعه را به هیچ وجه نمی‌پذیرد و مواردی خارج شده‌اند یا در حال اصلاح هستند، اصلاح این موارد بدون تعارف در دستور کار جدی است.»
سرویس سیاسی جوان آنلاین: این مطلب را حجت‌الاسلام حاج علی اکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در گفت‌وگویی تلویزیونی اعلام کرده تا نشان دهد، این شورا در کنار جوانگرایی متین و منطقی جایگاه نماز جمعه، تهذیب و پالایش این جایگاه را توأمان در دستور کار خود دارد.
۱۷ بهمن ۱۳۹۵ بود که خبری رسانه‌ای شد از جلسه درس خارج فقه رهبر معظم انقلاب که معظم له در آن جلسه پس از بیان حدیثی اخلاقی، با اشاره به «حرام بودن استفاده از ماشین‌های گران‌قیمت برای روحانیون و طلاب» فرمودند: «بعضی از افراد حاضر در درس، با ماشین‌های گران‌قیمت ۲۰۰ میلیونی تردد می‌کنند. حرمت اسراف برای همه است، هر کسی در هر حدّی چه غنی، چه متوسط یا فقیر ممکن است اسراف کند و اسراف، عمل حرام است. این ماشین‌های گران‌قیمت حرام است.» رهبر انقلاب با اشاره به وجود برخی جهات امنیتی و حفاظتی برای استفاده از ماشین گران‌قیمت فرمودند: «توجه کنید! عمل، ورع، اجتهاد، زهد، بی‌رغبتی، نرفتن به دنبال زخارف مادی و زیبایی‌های ظاهریِ زندگی، وظیفه اصلیِ ماست.»
اکنون و پس از حدود دو سال و اندی از آن زمان، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه از سیاستی سخن می‌گوید که نتیجه آن علاوه بر جوان‌گرایی، حذف و اصلاح فاصله‌های غیرمنطقی و تشریفات و تجملات است.
به گزارش رسا، حجت‌الاسلام محمدجواد حاج علی اکبری، در گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با بیان اینکه نماز جمعه می‌تواند محلی برای حل و فصل مشکلات مردم باشد، اظهار داشت: از نظر فرهنگی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی برکات بسیاری بر نماز جمعه مترتب شده است، تربیت هزاران جوان مؤمن انقلابی و سلحشور در این سال‌ها و ساماندهی خوبان از دیگر برکات نماز جمعه است، در این ۴۰ سال متوجه شدیم که نماز جمعه چه نعمت بزرگی است، در آغاز چله دوم انقلاب با مطالعه مسیر طی شده باید این جایگاه مهم را جدی‌تر بگیریم.

ارتباط با نسل جوان در حد مطلوب نیست
وی با اشاره به آسیب شناسی‌های صورت گرفته درباره نماز جمعه ادامه داد: متأسفانه در جا‌هایی گرفتار سیاست زدگی هستیم، سیاسی بودن شفا، اما سیاست زدگی بیماری است، در جا‌هایی احساس می‌شود فاصله نزدیک و صمیمی با مردم به ویژه در شهر‌های بزرگ کاهش پیدا کرده است.
حاج علی اکبری با بیان اینکه ارتباط با نسل جوان در حد مطلوب نیست، ابراز داشت: استفاده از ظرفیت نماز جمعه در سازماندهی اجتماعی و استفاده از ظرفیت‌های منطقه برای رشد باید در دستور کار باشد و باید از ظرفیت‌های منطقه برای اعتلای شهر‌ها استفاده شود.
وی در پاسخ به سؤالی درباره سیاستگذاری‌ها در روند نماز جمعه و خطبه‌ها عنوان کرد: عزل و نصب، داوری و اداره نهاد نماز جمعه از سوی شورا انجام می‌شود، ۹ نفر از سوی رهبری عظیم الشأن انقلاب برای این شورا انتخاب شده‌اند، اما در واقع متولی اصلی رهبری معظم انقلاب هستند که این کار را به شورا تفویض کردند.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور خاطرنشان کرد: در این شورا رفتار‌های نهاد نماز جمعه سیاستگذاری و مشخص می‌شود که نهاد‌ها و ائمه جمعه در اقصی نقاط کشور در مسائل کلان سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی از چه ضوابطی باید پیروی کنند.

ورود به مسائل جناحی، خط قرمز نماز جمعه
حجت‌الاسلام حاج علی اکبری موضع‌گیری ائمه جمعه به نفع جناح‌های سیاسی و ورود در رقابت‌های حزبی را خط قرمز نماز جمعه دانست و گفت: این گونه مسائل خطوط قرمز است و امام جمعه نمی‌تواند وارد این بحث‌ها شود چرا که باید شأن هدایت و پدری ائمه جمعه را حفظ کرد. وی افزود: باید‌ها و نباید‌های کلی نماز جمعه از سوی شورای سیاستگذاری تعیین می‌شود، اما جزئیات بر عهده امامان جمعه می‌شود، ائمه جمعه نمی‌توانند در خطبه‌های نماز جمعه از کسی نام ببرند، اما به صورت کلی می‌توانند نکات خود را بیان کنند و نظر و مشکلات مردم را به مسئولان انتقال دهند.

میانگین سنی ائمه جمعه ۴۰ سال
حجت‌الاسلام علی اکبری در پاسخ به اینکه میانگین سنی ائمه جمعه کشور چقدر است، ابراز کرد: میانگین سنی ائمه جمعه حدود ۴۰ سال است و بافت عمومی و بدنه ائمه جمعه از جوانان و افراد بانشاط هستند.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با بیان اینکه مأموریت رهبر انقلاب در دوره کنونی ارتقای کیفیت نماز جمعه‌ها بوده است، خاطرنشان کرد: با توجه به این مأموریت سعی کرده‌ایم که ورودی ائمه جمعه دقیق‌تر باشد، بعد از بررسی‌های لازم پرونده عزل یا نصب یا انتقال امام جمعه در شورا بررسی شده و تصمیم گیری می‌شود. وی تأکید کرد: عملکرد ائمه جمعه ارزیابی می‌شود و سامانه نظارت و ارزیابی داریم که در حال تقویت آن هستیم، مردم، نهاد‌ها و علمای مناطق مختلف کشور هم می‌توانند در امر نظارت به شورای سیاستگذاری کمک کنند.

نرده‌ها همه جا نبود
حجت‌الاسلام حاج علی اکبری با اشاره به اقدامات برخی ائمه جمعه مانند برداشتن نرده‌ها گفت: رهبر عظیم الشأن انقلاب در دیدار ائمه جمعه بر مردمی بودن آن‌ها تأکید ویژه‌ای کردند، مزیت ویژه امامان جمعه مردمی بودن آن‌ها است، ارتباط صمیمانه و نزدیک با جامعه مخاطب ویژگی روحانیت شیعه است و در بین ائمه جمعه باید از سطح بالاتری برخوردار باشد. وی افزود: در برخی از موارد فاصله‌هایی به بهانه حفاظت و شأن و منزلت ایجاد شد که ربطی به ذات انقلاب ندارد، حذف و اصلاح فاصله‌های غیرمنطقی و تشریفات و تجملات در دستور کار جدی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه است که البته اکثر ائمه جمعه در متن زندگی مردم هستند.
وی ادامه داد: نرده‌ها در اکثر جا‌ها نبوده و در مراکز استان‌ها به دلیل ضرورت امنیتی ایجاد شد، اما بعد از برطرف شدن ضرورت، این روند اصلاح نشده است، مردم فاصله‌ها را نمی‌پسندند و جایی که مسئولان خود را از بودن در متن مردم محروم کنند حسرت خواهند خورد و خسارت می‌بینند، مردم راهنما هستند و مسئولان نباید خود را محروم کنند.

نهاد نماز جمعه تشریفات را به هیچ وجه نمی‌پذیرد
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور اظهار داشت: مواردی داشتیم که فاصله‌های غیرمنطقی ایجاد شد و در حال اصلاح هستیم و حتی در مواردی افراد را از دایره امامت خارج کردیم. نهاد نماز جمعه تشریفات و تجملات ائمه جمعه را به هیچ وجه نمی‌پذیرد و مواردی خارج شده‌اند یا در حال اصلاح هستند. اصلاح این موارد بدون تعارف در دستور کار جدی است.

تذکر اقتصادی گاهی آخرین راه است
حاج علی اکبری با اشاره به شرایط اقتصادی و تلاش ائمه جمعه برای حل مشکلات ابراز کرد: ائمه جمعه در دسترس مردم و مورد اعتماد و مراجعه هستند، البته به فرموده رهبر انقلاب پول و امکانات دست امامان جمعه نیست، اما مردم مراجعه می‌کنند و ائمه جمعه از ظرفیت‌های مختلف برای حل مشکلات استفاده می‌کنند، امام جمعه گاهی همه مسیر‌ها را می‌رود و نتیجه‌ای نمی‌گیرند و از تریبون نماز جمعه تذکر می‌دهند، مراجعات مردم با توجه شرایط اقتصادی بسیار زیاد شده است. وی با اشاره به نحوه تصمیم گیری درباره تعیین سخنرانی پیش از خطبه‌ها عنوان کرد: تعیین سخنران پیش از خطبه‌ها در اختیار امام جمعه و ستاد نماز جمعه شهر‌ها است و بر اساس تدابیر منطقه‌ای تصمیم گرفته می‌شود، گزارش‌های کلیشه‌ای فایده‌ای ندارد و مردم استقبال نمی‌کنند، مردم دوست دارند اگر مسئولی حضور پیدا می‌کند پاسخگوی سؤالات باشند و در همین راستا میز خدمت در بسیاری از شهر‌ها ایجاد شده است.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در پاسخ به سؤالی درباره فشار‌ها بر ستاد برای حذف سخنران پیش از خطبه‌ها خاطرنشان کرد: مواردی بوده که برخی گروه‌ها و شخصیت‌ها انتقاد کردند که چرا اجازه داده شده است، اما موارد زیادی نیست، در بسیاری ازموارد مطالب منطقی و تحلیل‌های خوب مطرح می‌شود که باید استفاده کرد و سعه صدر‌ها را افزایش داد البته باید مراقبت هم کرد تا موارد درست و منطقی مطرح شود.

مسئولان از حضور در نماز‌های جمعه نگران نباشند
وی اضافه کرد: خوشبختانه موارد میز خدمت در حال افزایش است و مسئولان پاسخگو هستند، همه مسئولان در هر رده‌ای که هستند باید به نماز جمعه بیایند و نگران نباشند، مسئولان باید از فرصت استفاده کنند و بدانند که حضور مسئولان در بین مردم آورده‌های فراوانی برای آن‌ها دارد، از ستاد‌های نماز جمعه هم توقع داریم که حرمت مسئولان حفظ و زمینه پاسخگویی مسئولان فراهم شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ترکمانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
1
1
متاسفانه زندگی اکثریت قشر محترم روحانی قبل و بعد از انقلاب تفاوت فاحش بسیار زیادی کرده و این رفتار و منش دور از آنچه مردم میپنداشتند بود . بنابراین یکی از اصلی ترین دلیل فاصله گرفتن مردم از روحانیت گردیده . آگر حضرت آقا و برخی دیگر از روحانیون معروف را مستثنی از این قشر بدانیم . روحانیت بعد از انقلاب نمره خوبی نگرفته اند . اگر در مساجد و محلات به وضع زندگی آقایان نگاهی افکنده شود قطعا" نمره قبولی از طرف مردم نخواهند گرفت . بنابراین رفتار روحانیون میتواند بزرگترین آسیب رابه اسلام و جریان انقلاب وارد نماید و بالعکس آن هم صادق است .
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
0
2
به این میگویند حرکت و تصمیم درست . موید باشید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار