کد خبر: 963598
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۱
اگر صنايع و کشاورزان با مردم همراه نشوند قطعي برق حتمي است
با بالا رفتن دماي و گرم شدن هوا در بسياري از مناطق ايران، ميزان مصرف برق هم به شدت افزايش يافته است. بطوريکه حتي در مناطق غربي کشور که از آب و هواي متعادل تري برخوردارند هم مصرف برق به هدي رسيده که حالا...
حوريه ملکي

 

حوريه ملکي

  

با بالا رفتن دماي و گرم شدن هوا در بسياري از مناطق ايران، ميزان مصرف برق هم به شدت افزايش يافته است. بطوريکه حتي در مناطق غربي کشور که از آب و هواي متعادل تري برخوردارند هم مصرف برق به هدي رسيده که حالا به مرز هشدار رسيده و هر روز صدبار کلمه "صرفه جويي" را مي شنويم. در همين رابطه و در آخرین پایش نقشه مصرف آب و برق حاکی از رشد مصرف انرژی در کشور است که این وضعیت در استان‌ها ازجمله استان‌های غربی باتوجه به افزایش دمای هوا نگران‌کننده بوده و لزوم صرفه‌جویی را دوچندان می‌کند.

 

***

 

با شروع فصل تابستان بارها و بارها هشدارهايي را در مورد گرم شدن هوا و بالا رفتن دما مي شنويم که هر کدام در يک رابطه و براي حفظ رفاه حال شهروندان است. هشدار براي صرفه جويي در مصرف آب، هشدار براي عدم خروج کودکان و سالمندان از خانه به خاطر گرماي شديد و از همه مهمتر هشدار در مصرف برق که در بسياري از امور زندگي نقش دارد.

این روزها اکثر استان‌های غرب کشور دمای بالای ۴۰ درجه را تجربه می‌کنند و به همین دلیل مصرف آب و برق در این استان‌ها افزایش یافته است. از آذربایجان شرقی و غربی سردسیر گرفته تا کردستان، کرمانشاه و همدان که این روزها همگی روزهای گرم را سپری می‌کنند. افزایش روزافزون مصرف برق در اکثر استان‌های غربی و نزدیک شدن به وضعیت هشدار ضرورت صرفه‌جویی را مورد تأکید قرار می‌دهد تا شاهد خاموشی‌های فراگیر و مدیریت اضطرار بار در کشور نباشیم.

 

*صنايع و کشاورزان با مردم همراهي کنند

 

شرايط آنقدر حاد شده که يکبار ديگر مسئولان درخواست هايشان را مطرح کنند. مسئولان در استانهاي مختلف معتقدند کارخانجات بايد همکاری داشته باشد و دیزل ژنراتورهای خود را وارد مدار کنند، صنایع نیز باید برای جابجایی روز تعطیل همکاری کنند و کشاورزان نیز در ساعات پیک از مصرف پرهیز کنند و مصرف خود را به ۲۰ ساعت غیر پیک موکول کنند.

کافيست سري به اين مناطق بزنيم تا به خوبي ميزان گرما را حس کنيم. وقتي آفتاب سوزان از پاکي هوا سوء​استفاده کرده و نور خود را در حد شعله هاي آتش به زمين و هر آنچه در آن و جود دارد مي رساند.

کردستان از جمله اين استانهاست. جايي که در روزهای اخیر و با اوج گرفتن دمای هوا شاهد افزایش مصرف برق در اين منطقه از ايران هستیم و ادامه این روند احتمال خاموشی‌های مقطعی در کردستان را به دنبال دارد.

چند وقت پيش بود که شرکت توزیع نیروی برق کردستان با انتشار اطلاعیه‌ای مردم را به صرفه‌جویی و مصرف بهینه برق فراخوانده بود، اما درعین‌حال مصرف بی‌رویه برق در روزهای اخیر همچنان ادامه دارد و این امر ممکن است در روزهای آینده باعث بروز خاموشی در برخی مناطق شود. در صورت عدم توجه به تجربیات سال‌های گذشته در بحث مدیریت مصرف برق، در تابستان پیش رو با مشکلات عدیده‌ای از منظر تولید برق روبرو خواهیم بود، به‌طوری‌که در روزهای اوج مصرف برق، تجربه تلخ خاموشی‌ها برای مردم کردستان تکرار خواهد شد.

مصرف برق در کردستان به‌ویژه در تابستان به دلیل استفاده نابجا از وسایل سرمایشی، به‌کارگیری هم‌زمان وسایل برقی پرمصرف مانند ماشین‌های لباسشویی و ظرف‌شویی، فر و کولرگازی بسیار بالا است که همین امر باعث می‌شود شاهد افزایش مصرف و احتمال خاموشی باشیم.

مصرف برق کردستان از متوسط کشوری بالاتر است و در محدوده قرمز قرار دارد. سقف تعیین‌شده برای مصرف استان ۳۷۰ مگاوات است که در چند روز اخیر این مقدار به ۴۱۲ مگاوات رسیده است.

اينها بخشي از حرف هاي هیوا لهونیان مدیرعامل شرکت توزیع برق استان کردستان است و با بیان اینکه هم‌اکنون کردستان با استان‌های هرمزگان، سمنان، مرکزی، زنجان و شهر مشهد در محدوده قرمز قرار دارند و اگر مصرف برق مدیریت نشود امکان قطعی برق در روزهای آینده وجود دارد، گفت: از مشترکان انتظار داریم باهدف مصرف بهینه برق و کمک به کاهش بار روزانه، شرکت توزیع را یاری دهند، ضمن اینکه با این کار مانع اعمال خاموشی در استان و کشور شوند.

همه بازي ها در کردستان نيست و کمي آن طرف تر يعني در استان همجوارش يعني کرمانشاه هم وضعيت مصرف برق اصلا مناسب نيست. بطوريکه در اين استان مصرف برق به اوج خود رسيده و طبق اعلام مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه وضعیت شبکه برق در این استان بحرانی بوده و احتمال خاموشی برنامه‌ریزی‌شده وجود دارد.

خبر احتمال خاموشی‌ها مردم را نگران کرده چراکه تبعات ناشی از خاموشی‌ها در سال گذشته علاوه بر خسارت به تجهیزات حوزه برق و تحمیل هزینه‌های هنگفت، باعث آسیب به وسایل برقی شهروندان و ضررهای زیادی به اصناف نیز شد و برای آن‌ها هم دردسرهایی را ایجاد کرد.

امید علی مرآتی گفته: بر اساس اعلام مدیریت شبکه برق ایران و با توجه به اینکه با بالا رفتن درجه دمای هوا، هفته جاری یک هفته بحرانی اعلام‌شده است، ما برنامه‌های خاصی برای مدیریت مصرف در این هفته در نظر گرفته‌ایم.

وی ابراز امیدواری کرد که مشترکان کرمانشاهی همکاری لازم را با شرکت توزیع نیروی برق استان طی این هفته داشته باشند که از این هفته نیز چون هفته‌های گذشته بتوان عبور کرد و خاموشی‌ای اعلام نشود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه افزود: توصیه ما به شهروندان هم استانی این است که حتماً از امروز مدیریت مصرف را از ساعت ۱۲ الی ۱۶ بعدازظهر و ساعت ۱۷ الی ۲۳ شب اعمال کنند.

مرآتی تأکید کرد: چنانچه این مدیریت مصرف اعمال نشود و مردم مصرف خود را مدیریت نکنند، احتمال خاموشی وجود دارد.

این مسئول در خصوص خاموشی‌های احتمالی تصریح کرد: در صورت اعمال خاموشی، این خاموشی‌ها به‌صورت برنامه‌ریزی‌شده خواهد بود و البته مراکز حساس و حیاتی را از خاموشی‌ها جدا شده است و بقیه مراکز بر اساس نرم‌افزاری که در این زمینه در شرکت نصب‌شده و وجود دارد به ترتیب در لیست خاموشی‌ها قرار می‌گیرند.

 

*صرفه جويي نشود برق قطع مي شود

 

کاهش ساعات اداری، صدور ده‌ها بیانیه و هشدار، دعوت مردم به مشارکت در صرفه‌جویی مصرف برق و آب و نیز همراهی سایر بخش‌ها به‌خصوص بخش کشاورزی هرچند تاکنون توانسته بخشی از مصرف را مدیریت کند اما هنوز با عدم رعایت الگوی مصرف در بخش آب و برق بسياري از استانها با چالش مواجه هستند. با اين تفاسير متوليان امر مي گويند اگر مردم و بخش‌های مختلف همراهی نکنند باید تابستان امسال در اوج گرما منتظر خاموشی نیز باشیم.

خاموشی لامپ‌های اضافی و کاهش مصرف آب مهم‌ترین توصیه‌ای است که کارشناسان و مسئولان این روزها به‌صورت مکرر برای سپری کردن روزهای گرم تابستانی به آن اشاره دارند ضمن آنکه صرفه‌جویی در مصرف برق و آب موجب می‌شود تا بسیاری از هم‌وطنان که در سخت‌ترین شرایط آب و هوایی قرار دارند بتوانند گرمای طاقت‌فرسا را با کم‌ترین زحمت پشت سر بگذارند.

گرما فقط براي مناطق مرکزي و جنوبي کشور نيست. با فرا رسیدن فصل تابستان و گرم‌تر شدن هوا، زنگ خطر مصرف آب و برق در آذربایجان شرقی و به‌خصوص کلان‌شهر تبریز نواخته شده است. صرفه‌جویی کلید عبور از بحران در آذربایجان شرقی است. مصرف آب و برق در این استان نیز همچون دیگر مناطق کشور به اوج رسیده است.

به گفته مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان، سیستم‌های سرمایشی و کولر در صدر مصرف برق در ساعات اوج هستند و نزدیک به ۴۰ درصد مصرف برق مربوط به این سیستم‌ها می‌شود.

روشن میلانی، تنظیم دمای سیستم‌های سرمایشی در ۲۴ درجه را به‌عنوان دمای آسایش، بهترین راهکار برای کاهش مصرف برق عنوان کرد و در کنار آن، موکول کردن مصرف لوازم برقی از ساعات اوج به ساعات کم‌بار را لازم دانست. البته سفارش‌ها برای کاهش مصرف برق به مشترکان خانگی و صنعتی ختم نمی‌شود و دراین‌بین ادارات دولتی نیز وظایف ویژه‌ای به دوش دارند.

این در حالی است که مصرف استاندارد برای هر فرد در کشور و در طول شبانه‌روز ۱۵۰ لیتر بوده اما طبق گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی، علیرضا ایمانلو این میزان در سال گذشته و در استان ۲۰۰ لیتر در شبانه‌روز برای هر نفر برآورد شده بود که این امر نمایانگر لزوم صرفه‌جویی ویژه آذربایجانی‌ها در مصرف آب است.

باوجوداینکه آذربایجان غربی از استان‌های سردسیر کشور است اما آغاز موج گرما و افزایش بی‌رویه مصرف حامل‌های انرژی ضرورت صرفه‌جویی را دوچندان کرد.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار