کد خبر: 963483
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۱
نماینده دائم عربستان سعودی در سازمان ملل، یک هفته پس از اعلام آمادگی کشورش برای «تعامل دیپلماتیک» با ایران، ضمن اتهام‌زنی مجدد، از آمادگی کشورش برای «روابط همکاری عربی» با ایران خبر داد.

سرویس بین الملل جوان آنلاین: «عبدالله یحیی المعلمی» نماینده دائم عربستان در سازمان ملل روز چهارشنبه از آمادگی ریاض برای ایجاد روابط همکاری میان کشور‌های عربی و ایران خبر داد.

المعلمی که این ماه ریاست کشور‌های عربی سازمان ملل را برعهده داشت طی نطقی در شورای امنیت در نیویورک تصریح کرد: روابط باید مبتنی بر اصل حسن همجواری، مداخله نکردن در امور داخلی کشور‌ها و احترام به حاکمیت آن‌ها باشد.

به گزارش وبگاه روزنامه سعودی «الریاض»، المعلمی گفت: بر آمادگی خود برای برقراری روابط همکاری میان کشور‌های عربی و ایران که مبتنی بر حسن همجواری و عدم دخالت در امور داخلی کشور‌ها و احترام به حاکمیت آن‌ها باشد، تأکید می‌کنیم.

این دومین اعلام آمادگی عربستان سعودی برای «همکاری» یا «تعامل» با ایران طی یک هفته گذشته است. المعلمی شش روز پیش هم اعلام کرد که این کشور خواستار جنگ با ایران نیست و برای «تعامل دیپلماتیک» با تهران آمادگی دارد. او با بیان اینکه عربستان سعودی «خواستار جنگ با ایران، نه در یمن و نه در خارج از آن نیست»، تصریح کرد که «زمان آن رسیده است که بحران یمن به پایان برسد» (جزئیات بیشتر).

محمد بن سلمان، ولی عهد سعودی در ابتدای به قدرت رسیدن و اندکی قبل از آنکه رسما، ولی عهد کشورش شود، در مصاحبه با شکبه الاخباریه کشورش «امکان» هر گونه تعامل یا حتی گفتگو با ایران را رد کرده بود.

نماینده دائم عربستان در سازمان ملل مدعی شد که «ادامه رفتار منفی ایران در منطقه فقط صلح و امنیت بین المللی را تضعیف می‌کند». او گفت: پشتیبانی واضح و صریح از حوثی‌ها تهدیدی برای امنیت منطقه، تردد دریایی بین‌المللی و تهدیدی برای شهروندان غیرنظامی منطقه است.

المعلمی افزود: تهدید دولت ایران برای بستن تنگه هرمز و ادامه حملات و توقیف کشتی‌های تجاری شورای امنیت را مسئول می‌کند تا با با قاطعیت به وظایف اصلی خود عمل کند و برای حفظ صلح و امنیت بین المللی تلاش کند.

این دیپلمات سعودی که کشورش پنجمین سال جنگ نظامی علیه همسایه جنوبی خودش را طی می‌کند و تاکنون بیش از پنجاه هزار یمنی کشته شده است، ادعا کرد: ما خواهان بازگرداندن امنیت و ثبات در منطقه هستیم و تنها راه واقعی این است که همه کشور‌های منطقه به اصول حسن همجواری احترام بگذارند و از استفاده از زور یا تهدید به استفاده از آن و دخالت در امور داخلی کشور‌ها و نقض حاکمیت آن‌ها امتناع کنند در حالی که رفتار تهران مغایر با این اصول است و الزامات اعتماد را تضعیف می‌کند.

در حالی که استان‌های یمنی تحت اشغال عربستان و امارات شاهد اعتراض‌های گسترده مردمی به حضور سعودی‌ها و اماراتی‌هاست، المعلمی صنعاء را کانون اقدامات تروریستی حوثی‌ها خواند و ادعا کرد گروه انصار الله همچنان به استفاده از منابع و کمک‌های بشردوستانه بین المللی به عنوان سلاحی در مذاکرات غیرقانونی خود ادامه می‌دهد و توجهی به ملت یمن و نیاز‌های اساسی آن‌ها ندارد.

نماینده دائم عربستان در سازمان ملل در ادامه ادعا‌های خود گفت: آنچه حوثی‌ها در ارعاب شهروندان و حمله به تاسیسات غیرنظامی و زیرساخت‌های عربستان انجام می‌دهند، افشاگر ماهیت و اندیشه مخربی است که جز ویرانی و نابودی نمی‌شناسد.

المعلمی راه حل بحران یمن را در گفت‌وگوی سیاسی براساس ابتکار شورای همکاری خلیج فارس و ساز و کار‌های اجرایی آن، نتایج کنفرانس گفت‌وگوی ملی و قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت خواند و از شورای امنیت خواست تا قطعنامه‌های ۲۱۴۰، ۲۲۱۶ و ۲۴۵۱ را عملی کند.

اکنون ادعای پایان جنگ علیه یمن در حالی از سوی مسئولان سعودی مطرح می‌شود، که ریاض از مارس ۲۰۱۵ به همراه امارات عربی متحده ائتلافی را علیه ملت یمن تشکیل داد و مدعی بود که ظرف کمتر از یک ماه کنترل این کشور را در دست می‌گیرد.

سعودی‌ها به بهانه بازگرداندن «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی و فراری این کشور به قدرت، بیش از چهار سال است که یمن را آماج حملات خود قرار داده‌اند و ملت این کشور را به خاک و خون کشیده ومناطق مسکونی و زیرساخت‌های آنجا را نابود کردند و حالا با شکست در برابر ارتش و گروه‌های مردمی یمن به دنبال راهی برای خروج آبرومندانه از این جنگ هستند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار