کد خبر: 963344
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۳
از ابتدای امسال 80 مورد آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های استان اتفاق افتاده است که بیشترین موارد در شهرستان‌های کلیبر (15 مورد)، میانه (14 مورد) و خداآفرین (12 مورد) بوده است.

جواد رحمتی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی در جلسه کارگروه پیشگیری و اطفای حریق مراتع و جنگل‌ها اظهار داشت: در مواقع بروز چنین حوادثی، مردم باید قبل از دستگاه‌های دولتی در محل حادثه حاضر شوند که این امر نیازمند فرهنگ‌سازی، آموزش و ترویج این باور است که منابع طبیعی متعلق به همه مردم و نسل‌های آینده است.

وی با تأکید بر ارائه آموزش‌های عمومی در جهت پیشگیری از آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها گفت: متأسفانه این باور عمومی وجود دارد که منابع طبیعی متعلق به دولت است و تا زمانی که این تفکر اصلاح نشود، سازمان‌های دولتی توان کافی برای مدیریت چنین اتفاقاتی نخواهند داشت.

رحمتی با اشاره به اینکه درصد بالایی از آتش‌سوزی‌ها در مراتع و جنگل‌ها، عامل انسانی دارند، افزود: البته بیشتر این آتش‌سوزی‌ها، غیرعمدی و به علت عدم آگاهی نسبت به زیان‌های آن است که لازم است دستگاه‌های مسوول و رسانه‌های جمعی این مسئله را برای مردم تبیین کنند.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی ادامه داد: در برخی موارد ممکن است برای ناکارآمد نشان دادن دولت و ایجاد نارضایتی در بین مردم، آتش‌سوزی‌های عمدی هم اتفاق بیفتد که لازم است اقدامات قانونی برای شناسایی و برخورد با عاملان چنین حوادثی صورت گیرد.

رحمتی، در خصوص تجهیزات و هزینه‌های پیشگیری و اطفای حریق در مراتع و جنگل‌ها نیز گفت: متولی مشخصی برای اطفای حریق در خارج از محدوده شهرها وجود ندارد اما می‌توان با استفاده از ظرفیت دهیاری‌ها و اعتبارات این حوزه، اقدامات حداقلی برای مقابله با آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها انجام داد.

وی افزود: برای این منظور لازم است در مناطق قابل دسترس، حوزه‌های عملکردی برای دهیاری‌ها تعریف و تجهیزات قابل حمل در اختیار آنها قرار داده شود تا در مواقع بروز حادثه، بتوانیم در کمترین زمان برای مدیریت بحران اقدام کنیم.

رحمتی همچنین بر استفاده از ظرفیت سازمان‌ها و صنایع مستقر در مناطق مستعد آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها برای مقابله با حوادث تأکید کرد و از سازمان‌های مسئول در این زمینه خواست تا اعتبارات و امکانات مورد نیاز خود را در قالب طرحی جامع، به شورای هماهنگی مدیریت بحران استان اعلام کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی با تأکید بر اینکه همه دستگاه‌ها موظف به همکاری با شورای مدیریت بحران هستند، گفت: دستگاه‌های اجرایی استان وظیفه دارند در صورت تشخیص شورای مدیریت بحران، ماموریت‌های جاری خود را تعطیل کرده و امکانات خود را در اختیار این شورا قرار دهند.

محمدباقر هنربر، مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی هم در این جلسه بر نقش اساسی آموزش و فرهنگ‌سازی در کاهش حوادث آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع تأکید کرد و گفت: صداوسیمای استان آماده همکاری برای ترویج برنامه‌های آموزشی و فرهنگی در این زمینه است.

وی همچنین اطلاع‌رسانی سریع حوادث آتش‌سوزی توسط یگان‌های حفاظت ناجا به فرمانداران و شورای مدیریت بحران استان، آماده‌باش اعضای کارگروه پیشگیری و اطفای حریق مراتع و جنگل‌ها، تعامل کامل نیروهای محیط زیست و منابع طبیعی، هماهنگی همه دستگاه‌ها با فرمانداران به‌عنوان مدیران بحران شهرستان‌ها و استفاده از ظرفیت بسیج در مقابله با حوادث را خواستار شد.

 
وقوع 80 درصد از آتش‌سوزی‌های مراتع و جنگل‌ها در مناطق حفاظت‌شده


حمید قاسمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی هم با اشاره به وقوع 80 درصد از آتش‌سوزی‌های مراتع و جنگل‌ها در مناطق حفاظت‌شده، بر جلب مشارکت جوامع محلی و سازمان‌های مردم‌نهاد، ارائه آموزش‌های عمومی، اختصاص اعتبار ویژه برای اطفای حریق و تأمین تجهیزات و امکانات مورد نیاز دستگاه‌های مسئول در این زمینه تأکید کرد.

داور نامدار، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی نیز با اشاره به افزایش تعداد آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های استان به ویژه منطقه ارسباران نسبت به متوسط سه سال گذشته، افزایش دمای هوا در یک ماه اخیر و افزایش ورود گردشگران به این منطقه را مهم‌ترین علت این امر بیان کرد.

رسول خدابخش، فرماندار کلیبر نیز با تأکید بر اینکه نباید اجازه دهیم به سرمایه ارزشمند جنگل‌ها و مراتع ارسباران آسیبی وارد شود، گفت: مدیریت واحد بحران، تأمین تجهیزات مناسب و آموزش نیروهای اداری و جوامع محلی نقش بسیاری مهمی در این زمینه دارد.

گفتنی است، از ابتدای امسال 80 مورد آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های استان اتفاق افتاده است که بیشترین موارد در شهرستان‌های کلیبر (15 مورد)، میانه (14 مورد) و خداآفرین (12 مورد) بوده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر