کد خبر: 963298
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۵
نگاه اقتصادی اروپایی‌ها به تور‌های پیش‌فصل
تیم‌های مطرح فوتبال جهان این روز‌ها مشغول پشت سر گذاشتن تور‌های خارجی خود هستند. همه ساله بسیاری از تیم‌های درجه اول دنیا با حمایت اسپانسر‌های خود به کشور‌های مختلف سفر می‌کنند و از این طریق درآمد‌های هنگفتی را به دست می‌آورند.
شیوا نوروزی
البته مسئولان این باشگاه‌ها هدف خود از انجام بازی‌های تدارکاتی در سراسر دنیا را بالا بردن آمادگی تیم‌ها عنوان می‌کنند، اما بدون شک کسب درآمد از طریق جذب اسپانسر و تبلیغات گسترده از اهداف مهم سران باشگاه‌های شناخته شده هستند.

از امریکا تا شرق آسیا
در چند هفته اخیر تیم‌های پرطرفدار فوتبال روز‌های شلوغی را پشت سر گذاشته‌اند و حتی برخی از آن‌ها در عرض چند روز به چند کشور سفر کرده‌اند. آرسنال در ایالات متحده چند بازی دوستانه برگزار کرده و فعلاً برنامه دیگری در دستور کار ندارد. چلسی با فرانک لمپارد تازه‌وارد دو بازی در ایرلند داشت، پس از آن به ژاپن رفت و بعد از آن هم به امریکا و آلمان می‌رود. لیورپول، اما از همان ابتدا به امریکا رفت و چند بازی نیز برگزار کرد و سفر به اسکاتلند و سوئیس را نیز در برنامه دارد. من‌سیتی از جمله تیم‌های انگلیسی بود که مستقیماً به شرق آسیا آمد، در چین به میدان رفت و در هنگ‌کنگ و ژاپن نیز بازی دوستانه برگزار خواهد کرد. من‌یونایتد هم امریکا، سنگاپور، چین و ولز را برای اردوی پیش‌فصل خود انتخاب کرده است. بارسا در ژاپن و امریکا چند دیدار دوستانه دارد و رئال، بایرن و اتلتیکومادرید نیز در جام بین‌المللی قهرمانان ۲۰۱۹ در امریکا حضور دارند.

درآمد نجومی
قدرت‌های اصلی فوتبال اروپا برای ماندن در کورس رقابت‌ها همه ساله با خرید بازیکنان و خرج‌های هنگفت تلاش می‌کنند تا از رقبا عقب نمانند، اما این باشگاه‌های خصوصی برای جبران هزینه‌ها و کسب درآمد راه و روش خود را دارند که اتفاقاً موفق نیز بوده‌اند. حضور در تورنمنت‌های بین‌المللی و انجام بازی‌های دوستانه برنامه‌ای است که معمولاً در نیم‌فصل رقابت‌ها مشخص می‌شوند. کادر فنی تیم‌ها این فرصت را دارند تا برای رویارویی با تیم‌های حریف برنامه‌ریزی کنند و بازیکنانشان را محک بزنند. از سوی دیگر کمیته‌های اقتصادی باشگاه‌ها با جذب اسپانسر‌های بیشتر با فروش بلیت بازی‌ها و پیراهن بازیکنان درآمد خود را افزایش می‌دهند. به عنوان مثال در تحقیقی معلوم شد که اینترمیلان برای انجام هر بازی تدارکاتی پیش‌فصل در سال ۲۰۱۷ مبلغ یک میلیون یورو درآمد داشته است. در این تحقیق درآمد بایرن از تور‌های آسیایی و اروپایی ۱۰ میلیون یورو تخمین زده شده و یوونتوس و تاتنهام هم برای انجام سه بازی در خاک امریکا به ترتیب ۱۲ و ۹ میلیون یورو درخواست کرده‌اند.

اعتراض چینی‌ها
با توجه به خرج‌های نجومی باشگاه‌های مطرح کسب درآمد برای آن‌ها از هر چیزی مهم‌تر است. این مسئله موجب شده برخی از اسپانسر‌ها به رفتار‌های تیم‌های اروپایی اعتراض کنند. منچسترسیتی که اخیراً به چین رفته بود، نتوانست رضایت خاطر حامیان چینی خود را جلب کند. تیم پپ گواردیولا در حالی به شانگ‌های رفت که هواداران چینی انتظار برخورد‌های بهتری را از اعضای این تیم داشتند. همین مسئله موجب شد خبرگزاری رسمی این کشور تیم دوم منچستر را به بی‌احترامی به چینی‌ها متهم کند. در این گزارش، قهرمان لیگ جزیره به پول‌پرستی و نگاه اقتصادی به چینی‌ها متهم شده است. البته سرمربی من‌سیتی ادعای مقامات چین را تکذیب کرده است. تلگراف به نقل از گواردیولا نوشت: «ادعا‌های چینی‌ها فراتر از واقعیت است. باید بگویم که با اظهارنظر‌های آن‌ها کاملاً مخالف هستم. در واقع ادعاهایشان دروغ است.‌ای کاش آن‌ها از شرایط تیم و باشگاه ما قبل از اظهارنظر آگاه می‌شدند. در شانگ‌های لحظات فوق‌العاده‌ای داشتیم. استقبال زیادی از ما شد. مردم در مقابل هتل بودند و هر کدام خواسته‌ای از ما داشتند. البته برای انجام درخواست‌های آن‌ها آماده بودیم. با افتخار به چین رفتیم و تجربه خیلی خوبی کسب کردیم، چراکه در طول فصل اصلاً نمی‌توانیم به آسیا سفر کنیم. آشنایی با فرهنگ آسیایی و رفتن به رستوران‌های چینی تجربه فوق‌العاده‌ای بود. همه چیز خوب بود؛ شاید یک روزنامه‌نگار یا خبرنگار کمی ناراحت شده باشد و در کل مشکلی وجود نداشت.» این در حالی است که هواداران چینی مدعی‌اند بازیکنان سیتی توجهی به علاقه آن‌ها نشان نداده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار