کد خبر: 962835
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۶
ساعاتی بعد از آنکه انفجار‌هایی بزرگ، پایتخت یمن را لرزاند، ائتلاف سعودی از آغاز موج جدیدی از حملات هوایی به صنعا خبر داد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: در جبهه مقابل یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن وابسته به انصارالله روز شنبه پایگاه هوایی ملک خالد عربستان را هدف قرار داد تا متجاوزان سعودی بی‌پاسخ نمانند. حملاتی که باعث شده است سربازان سعودی دست به هر کاری بزنند تا به جبهه‌های نبرد اعزام نشوند و مقاومت یمنی شکارشان نکند و آل‌سعود هم به امید جلوگیری از حملات یمنی ضمن موافقت با استقرار سربازان امریکایی در خاک خود، از خرید سامانه ضدموشکی تاد خبر بدهند.
ائتلاف سعودی بامداد روز شنبه از آغاز موج جدیدی از حملات هوایی به نقاطی در صنعا پایتخت یمن خبر داد و آن را آغاز «عملیاتی منحصر به فرد» نامید. به گزارش شبکه اسکای‌نیوز عربی، در بیانیه ائتلاف اعاده شده که «اهدافی نظامی» شامل «سایت‌های پدافند هوایی و انبار‌های موشک‌های بالستیک» وابسته به حوثی‌ها هدف قرار گرفته است. اسکای‌نیوز همچنین گزارش داد که جنگنده‌های ائتلاف عربی اهداف و اردوگاه‌های وابسته به انصارالله یمن در مقر سابق لشکر زرهی یکم و ساختمان فرمانده پدافند هوایی در شمال غرب صنعا حمله کردند. همچنین اردوگاه‌های «الصُباحه» و «الصمع» و «الفریجه» در غرب صنعا نیز هدف قرار گرفته شده است.
وبگاه خبری «المشهد الیمنی» اعلام کرد که ائتلاف سعودی بیش از پنج حمله هوایی شدید به مقر سابق لشکر زرهی یکم انجام داد و صدای انفجار‌ها در همه جای پایتخت شنیده شد.
همچنین شبکه خبری المسیره در توئیتر خود اعلام کرد که «جنگنده‌های ائتلاف متجاوز [سعودی]به «پارک ۲۱ سپتامبر» که پیش‌تر مقر لشکر یکم زرهی بود، حمله کردند». المسیره همچنین اعلام کرد که یک حمله نیز به مقر وزارت اطلاع‌رسانی یمن انجام شده است.
علاوه بر این، وب‌سایت «وکاله الصحافه الیمنیه» با اعلام جزئیات بیشتری از این حملات اعلام کرد که «ائتلاف با نُه حمله هوایی به صنعا تلاش‌های صلح را نابود کرد.»
در مقابل، به گزارش شبکه المسیره، یحیی سریع، سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن اعلام کرد که یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن وابسته به جنبش انصارالله با استفاده از چند پهپاد قاصف ۲ k رادار‌ها و مواضع نظامی مهم در پایگاه هوایی ملک خالد عربستان در منطقه خمیس مشیط واقع در عسیر را هدف قرار داد. وی افزود: در این عملیات اهداف به طور دقیق هدف گرفته شد.
یحیی سریع گفت: این حمله در چارچوب پاسخ به جنایات متجاوزان و محاصره مداوم ملت یمن انجام می‌شود و کشور‌های متجاوز طی ۱۲ ساعت گذشته ۲۵ حمله هوایی به مناطق مختلف یمن انجام داده‌اند. در ساعات اولیه صبح دیروز ائتلاف متجاوز عربی عملیات ویژه برای هدف قرار دادن «اهداف نظامی انصارالله» در صنعا را اعلام کرد.

از خودزنی تا مخدر برای فرار از جنگ
وبگاه مرآه الجزیره به نقل از برخی منابع داخلی عربستان نوشت که پس از حملات روزانه نیرو‌های یمنی و ناکامی ارتش سعودی در حفظ امنیت مرز‌ها به خصوص در منطقه «نجران»، دولت این کشور ابتدا دست به مسلح کردن تروریست‌ها و گسیل آن‌ها به سمت مرز جنوبی زد و پس از مدتی با شکست این طرح شروع به فشار آوردن به اهالی نجران برای اعزام آن‌ها به مناطق درگیری کرد و حال نیز مشوق‌های مالی و حقوق ماهانه را پیش کشیده است. طبق این گزارش اداره گشت‌های امنیتی در «نجران» شروع به تشویق و تحریک اقوام و نزدیکان نیرو‌های عضو این اداره کرده است تا در ازای ۵ هزار ریال سعودی (۱۳۰۰ دلار) به صورت مازاد بر حقوق ماهانه و همچنین پرداخت حقوق فوق‌العاده، آن‌ها را به مناطق مرزی بکشاند.
به گفته منابع عربستانی، بیشترین اعضای گشت‌های امنیتی از قبایل «عتیبه»، «عنوز» و «قحاطین» هستند و دلیل تلاش وزارت کشور عربستان برای کشاندن مردم به نقاط مرزی این است که بسیاری از عناصر ارتش و گارد مرزی از مناطق درگیری فرار کرده و برخی نیز اقدام به خودزنی کرده‌اند تا از جنگ معاف شوند. برخی از نیرو‌ها نیز عامدانه دست به استعمال مواد مخدر می‌زنند تا به زندان بیفتند. برخی سرباز‌ها نیز بدهی خود را پرداخت نمی‌کنند تا دستگیر شوند، اما به مصاف یمنی‌ها در جنوب نروند و تمامی این اقدامات باعث شده ارتش سعودی با کمبود نیرو در مرز‌ها مواجه شود. وزارت دفاع عربستان سعودی نیز اعلام کرده است که ۷۵۸ نفر را برای عضویت در نیروی زمینی ارتش استخدام می‌کند، اما استقبالی از این فرصت شغلی ایجاد شده تاکنون نشده است.
در چنین شرایطی وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) اعلام کرد، شرکت لاکهید مارتین امتیاز عقد قراردادی به ارزش ۴۸/۱ میلیارد دلار برای فروش سامانه‌های دفاعی موشکی «تاد» به عربستان را به دست آورده است. همچنین پس از موافقت پادشاه عربستان با استقرار نظامیان امریکایی در این کشور، وزیر دفاع امریکا مجوز اعزام نیرو و تجهیزات این کشور به عربستان سعودی را صادر کرد. وزارت دفاع امریکا در بیانیه خود اعلام کرده است که استقرار نیرو‌های امریکایی در عربستان سعودی باعث ایجاد بازدارندگی بیشتر شده و قدرت واشنگتن در دفاع از منافع خود را تقویت می‌کند.
دو مقام نظامی بامداد پنج شنبه به شبکه «سی‌ان‌ان» گفته‌اند که قرار است ۵۰۰ نظامی امریکایی در پایگاه هوایی شاهزاده سلطان واقع در منطقه‌ای بیابانی در شرق ریاض مستقر شوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار