کد خبر: 962690
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۹
سایه محرومیت سنگین از سر باشگاه استقلال برداشته شد. رایزنی‌ها و تلاش‌های مسئولان این باشگاه با فدراسیون جهانی فوتبال نتیجه داد و فیفا پرداخت طلب ۴۳۰ هزار دلاری پروپیچ از محل درآمد‌های استقلال در این نهاد را پذیرفت.
شیوا نوروزی
سرویس ورزشی جوان آنلاین: گرفتن طلب‌های گذشته از فیفا رؤیایی بود که حتی فدراسیون تاج نیز حسرت محقق شدنش را داشت، اما جدی شدن شکایت پروپیچ و قطعی بودن محرومیت استقلال، مدیران این تیم را بر آن داشت تا برای یک‌بار هم که شده به رایزنی جدی و حرفه‌ای روی آورند و بخشی از طلب ۸۵۰ هزار دلاری باشگاه از فیفا را زنده کنند. در بیانیه باشگاه استقلال آمده است: «نامه رسمی فدراسیون جهانی فوتبال مبنی بر پذیرش پرداخت طلب پروپیچ، مهاجم کروات تیم استقلال در فصل ۹۴-۹۵ از حساب درآمد این باشگاه در فیفا از طریق فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران دریافت شد.»

ناکامی تاج و موفقیت آبی‌ها
فدراسیون فوتبال و همچنین باشگاه‌های ایرانی مبالغ زیادی از فیفا طلبکار هستند. پرسپولیس ۶۵۰ هزار دلار، استقلال ۸۵۰ هزار دلار و فدراسیون نیز بیش از ۹ میلیون دلار؛ این‌ها ارقامی است که تا قبل از این به عناوین مختلف از جمله بحث تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان در حساب فیفا مانده بود و تمام تلاش‌های انجام شده برای رسیدن به حق‌مان نیز ثمری نداشته است. جالب اینکه مهدی تاج نیز تا همین چند وقت پیش برای وصول مطالبات فدراسیون و باشگاه‌ها از محل درآمد در فیفا تلاش می‌کرد، اما در نهایت راه به جایی نبرد. نکته اصلی و حتی ابهام‌انگیز اینجاست که مسئولان استقلال از چه طریقی برای رسیدن به حق و حقوق خود رایزنی کرده‌اند که فدراسیون آن را بلد نبوده است!
پس از ناکامی تاج در مذاکرات، علی خطیر به نمایندگی از باشگاه استقلال و با حمایت فتحی، مدیرعامل آبی‌ها به زوریخ می‌رود و پس از مذاکره و رایزنی‌های لازم فیفا با پرداخت طلب پروپیچ از محل درآمد استقلال در این نهاد موافق می‌کند و پرونده این بازیکن پرحاشیه مختومه می‌شود.

مساعدت فیفا؟
پس از جدی شدن شکایت مهاجم کروات، فیفا به مسئولان استقلال فرصت داد تا طلب این بازیکن را تا قبل از ۱۵ جولای، یعنی تا پایان وقت اداری ۲۴ تیرماه پرداخت کند، اما پس از پایان این مهلت آبی‌ها هنوز پولی به شاکی خود پرداخت نکرده بودند، به همین دلیل نیز خبر محرومیت از دو پنجره نقل و انتقالات مطرح شد. الان، اما شرایط متفاوت است و فیفا طلب پروپیچ را تقبل کرده، با این حال معلوم نیست که تکلیف چند روز تأخیر آبی‌ها چه می‌شود. اصولاً فیفا در این مسائل با هیچ تیمی شوخی ندارد و قوانینش را تحت هر شرایطی اجرا می‌کند. حالا به نظر می‌رسد در این شرایط ویژه، فدراسیون جهانی با باشگاه ایرانی مساعدت کرده و خیال محروم کردن استقلال را ندارد.

پول در زاگرب آماده بود
مدیرعامل باشگاه استقلال از ختم به خیر شدن پرونده پروپیچ ابراز خوشحالی کرد. امیرحسین فتحی در گفتگو با برنامه ورزش مردم روند مذاکره با فیفا را تشریح کرد: «رایزنی‌های بسیاری صورت گرفت و خطیر حدود ۱۰ روز در فیفا رفت‌و‌آمد داشت و با رئیس کمیسیون‌های مختلف فیفا مذاکره کرد. علاوه بر این ما به‌طور موازی پول قرارداد پروپیچ را در سفارت زاگرب آماده کرده بودیم تا اگر این کار از طریق فیفا انجام نشد از این طریق کار را جلو ببریم تا استقلال متضرر نشود. پولی که برای پروپیچ کنار گذاشته شده بود می‌توانست برای نگه داشتن پاتوسی خرج شود، اما اولویت ما پرداخت پول پروپیچ بود.» کمک به حل مشکلات باشگاه پدیده موضوعی است که فتحی به آن اشاره کرد: «این کاری که انجام دادیم برای باشگاه پدیده هم بسیار خوب تمام شد، چراکه پدیده نیز پرونده‌ای مشابه در فیفا داشت. در واقع به نام ما شد و به کام پدیده. گفته شد که نامه‌ای که دیروز برای استقلال ارسال شده برای پدیده نیز فرستاده شده و این باشگاه نیز می‌تواند از این طریق مشکل خود را حل کند. امیدواریم این موضوع یک الگوی مناسب برای ادامه راه باشد. ما نشان دادیم که اگر اراده‌ای وجود داشته باشد می‌توان هر کاری را انجام داد.»

خواسته سخیف
مهدی تاج نسبت به درخواست رئیس‌جمهور امریکا از رئیس فیفا واکنش نشان داد. ترامپ که اخیراً دیداری با اینفانتینو داشته از رئیس فیفا خواسته تا تمام پول‌های فوتبال ایران در این نهاد بین‌المللی را بلوکه کند. رئیس فدراسیون فوتبال ضمن تأیید خبر حل مشکل استقلال، خواسته ترامپ را سخیف خواند: «کار سخیفی است، فیفا نباید بپذیرد و اگر بپذیرد دیگر فیفا نیست. این سازمان شخصیت مستقلی دارد و خود اینفانتینو هم گفت که تمام تلاش من این است که مشکل شما را حل کنیم. ۲ میلیون دلار برای ساختمان ما هزینه شده و اگر این پول می‌آمد مشکل حل می‌شد. ما قرارداد ویلموتس را بستیم، اما قسط اول را نتوانستیم بدهیم. ویلموتس با اینکه پولی نگرفته، ولی همچنان کارش را ادامه می‌دهد.»

تلاش برای محرومیت
عضو هیئت مدیره باشگاه استقلال مدعی شده عده‌ای از داخل برای محرومیت آبی‌ها تلاش کرده‌اند. اسماعیل خلیل‌زاده در گفتگو با فارس در این خصوص گفت: «یک کار بزرگ توسط باشگاه استقلال انجام شد. به اعتقاد من این کار یک اقدام بی‌نظیر از نظر سیاسی و ورزشی بوده که برای اولین بار اتفاق افتاده است. متأسفانه از داخل کشور تلاش‌های زیادی می‌شد که ما محروم شویم. خیلی از افراد به هواداران استقلال استرس وارد کردند، در حالی که ما باید با هم همبستگی داشته باشیم تا این نوع مشکلات حل شوند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار