سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: طی این سالها مجموعههای تلویزیونی کرهای نه تنها در خانه ایرانیان جا خوش کرده بلکه خواهناخواه روی فرهنگ و سبک زندگی هم اثر گذاشته است تا جایی که کلاسهای سجونگ یا همان کلاسهای رسمی آموزش زبان کرهای نسبت به کلاسهای خصوصی دیگر دارای اعتبار و جمعیت بیشتری شده است. حالا اگر فقط به فضای مجازی نیمنگاهی بیندازیم تاثیر فرهنگ و زبان کرهای را در میان نسل جوان بهتر مشاهده میکنیم؛ دختران نوجوانی که نه تنها عاشق بازیگران فیلمها و سریالهای کرهای شدهاند بلکه علایق مشترکشان موسیقی و ترانههای خوانندههای این کشور است. واضح است که وقتی روی پخش مکرر سریالهای کرهای در موضوعات مختلف، به صورت منطقی و متناوب تمرکز کنیم، تاثیرگذاری فرهنگی خود را بر مخاطب خواهناخواه خواهد گذاشت، زیرا به تدریج و غیرمستقیم عناصر فرهنگی بیگانه در جامعه تزریق میشود. در خبری آمده بود صداوسیما به دلیل ارزان بودن آثار کرهای آنها را بیشتر خریداری میکند و به صرفهتر است! چه کسی مسئول بررسی و مدیریت اثرگذاری فرهنگی این آثار وارداتی بر سبک زندگی مخاطبان ایرانی است؟! لباسهای عجیب و غریب و حتی مدل موههای کرهای که گاه بین نوجوانان باب شده در کدام اندیشکده مورد تحلیل واقع میشود؟!
در سایت رهیافته که به صورت تخصصی درباره تازهمسلمانان فعالیت دارد واژه تازهمسلمان کرهای را سرچ کردم، متوجه شدم تعداد کرهایهایی که به اسلام و مذهب تشیع گرویدهاند بسیار کم است، همین موضوع باعث شد تا با مدیر این سایت گفتگو کنم. آنها پیجی به زبان کرهای دارند، اما تأسفبرانگیز آن است که ظاهراً این پیج تنها پیج در فضای مجازی به زبان کرهای است که اسلام شیعی را معرفی میکند (www. instagram. com/tgo. korean) پیجی که بار کمکاریهای بزرگ مسئولان فرهنگی را در مقابل حملههای نرم فرهنگی کرهای تا حدی به دوش میکشد. مدیر سایت میگوید: «سه سال قبل آقایی از کرج که از مسئولان دولتی هم بود با ما تماس گرفت و درباره ازدواج دخترش با یک جوان کرهای کمک خواست. وی را به دو مبلغ ژاپنیزبان که در قم ساکن بودند وصل کردیم، چون در حوزه کره کسی نبود!» با کمال تأسف و تعجب متوجه شدیم هنوز هیچ کتاب شیعی به زبان کرهای وجود ندارد، این در حالی است که به گفته محققان پس از واقعه سونامی، کرهایها که پیرو مکتب شنتو هستند آنچنان دچار افسردگی و سرخوردگی شدند که با آغوشی باز مبلغان مذهبی ادیان مختلف را پذیرفتند و همین مسئله باعث شد مسیحیت در کشور کره رشد چشمگیری داشته باشد. سابقه اسلام در کره به قرن نهم میلادی برمیگردد؛ زمانی که تاجران عرب و ایرانی باعث آشنایی مردم این شبه جزیره با اسلام شدند. گرچه ارائه آمار دقیق از کرهایهای مسلمان آسان نیست، اما فدراسیون مسلمانان کره شمار آنان را ۵۰ هزار تن، یعنی معادل یک سوم جمعیت مسلمانان این کشور تخمین زده است.
حال سؤال این است در حالی که این روزها تجار بزرگ با واردات محصولات کرهای در کشور میلیاردر شدهاند، بدون تاثیر متقابل اسلامی و در حالی که سریالهای کرهای مکرراً در حال تزریق عناصر فرهنگی کره در کشورماست، چرا حتی یک بانی و پشتیبان برای فعالیتهای فرهنگی مانند همین موسسه رهیافتگان که از معدود پرچمداران تبلیغ به زبان کرهای است شکل نگرفته است؟! چرا جامعه باید در مقابل فرهنگ کرهای که متاثر از غرب است آسیبپذیر باشد؟! اگر عوامل پیج مذکور با زبان کرهای را به مثابه سربازی شجاعدل تعبیر کنیم باید بگوییم این سرباز بدون هیچ سلاح و تجهیزاتی به میدان نامتقارنی رفته و یک تنه در حال فعالیت است و در این بلبشوی فرهنگی برای کسی عاقبت کار این آتش به اختیار دلسوز مهم نیست. یکی از مسئولان این پیج میگوید: از جمله فالوورهای ما مرد جوان کرهای است که با خواندن قرآن مسلمان شده بود، اما چون هیچ مرکز شیعی برای هدایت او وجود نداشت براثر ناآگاهی و خلأ موجود، جذب مرکز وهابیون شده بود، اما پس از آشنایی با پیج کرهای با کنجکاوی با ما ارتباط گرفت و خواهان معرفی بیشتر اسلام به زبان کرهای است. به نظر میرسد حالا که نیروهای فرهنگی کره سوار بر امواج رسانهای خود به دنبال تاثیرگذاری مستقیم و غیرمستقیم فرهنگی هستند، ما هم نباید میدان را خالی بگذاریم و تنها گیرنده باشیم و باید با حمایت و تقویت فعالان فرهنگی دلسوز در این حوزه از این بستر ایجاد شده استفاده درست و مطلوب کنیم.