کد خبر: 961729
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۰
واکنش مدیرکل هنر‌های نمایشی به توقیف نمایش «عاشقانه‌های خیابان»
درباره توقیف نمایش «عاشقانه‌های خیابان» ساخته شهرام گیل‌آبادی باید توجه شود که بازبینی حین اجرا اهمیت زیادی دارد، چون نمایش به شکل مشارکتی و تعاملی با تماشاگران است و مرحله اجرا و بازبینی تفاوت دارند چراکه تعامل و واکنش میان بازیگر و تماشاگر ممکن است منجر به گفتن دیالوگی شود که برخلاف بازبینی باشد.
نوید پارسا
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین:‌ شهرام کرمی مدیرکل هنر‌های نمایشی با بیان این مطلب در گفتگو با ایسنا در پاسخ به نحوه نظارت آثار نمایشی و صدور مجوز آن‌ها بیان کرد: در اداره کل هنر‌های نمایشی در یک روند مرسوم، نمایشنامه‌ها را خوانده، مصوب و مجوز اجرای عمومی را صادر می‌کنیم و بعد حین اجرا هم نظارت توسط کارشناسان انجام می‌شود.
وی افزود: اگر تغییرِ شکل و ماهیت برخلاف آنچه در بازبینی یا نمایشنامه بوده، مشاهده شود در مرحله اول به کارگردان اثر یا سرپرست گروه و به شکل رسمی به مدیریت سالن اعلام می‌شود تا آن موارد اصلاح و رعایت و مطابق چیزی که در بازبینی نهایی بوده اجرا شود، البته به این نکته توجه داریم که نمایش هنر زنده‌ای است که گاهی بنا به بازخورد مخاطب یا انفعال و واکنش خود بازیگر از یک روند زنده و خلاقانه بهره می‌برد، اما گروه‌های نمایشی موظف هستند حتماً چارچوب‌های قانونی را در نظر بگیرند و کارشناسان حین اجرای ما هم به این مهم توجه می‌کنند.
وی ادامه داد: در این مدت نمایش‌هایی داشته‌ایم که در شکل ماهیتی آن‌ها تغییراتی ایجاد شده و بعد از اعلام ما، گروه‌ها تعامل و موارد را برطرف کردند ولی در مواردی هم بوده که یک اجرا وقتی تغییرات زیاد و ملموسی داشته ناچار شده‌ایم آن را متوقف کنیم. در عین حال فرصتی هم برای گروه‌ها فراهم کرده‌ایم تا بتوانند آن نکات مدنظر ما را مطابق بازبینی برطرف کنند. این مسئله طبق روال به اطلاع مدیر سالن می‌رسد و در هیچ موردی اتفاق نیفتاده که کارگردان را مطلع نکنیم که اگر احیاناً موردی بوده، سرپرست یا تهیه‌کننده که پیگیر مجوز بوده‌اند در جریان کامل جزئیات قرار داشته‌اند. نکته مهم این است که ما همیشه با توجه به اینکه گروه‌ها برای تولید اثرشان وقت و انرژی و هزینه صرف می‌کنند سعی کرده‌ایم نگاه تعاملی داشته باشیم ولی اگر گروه‌های نمایشی به تذکرات شورای ارزشیابی بی‌توجه باشند مجوزشان لغو می‌شود.
کرمی درباره نمایش «عاشقانه‌های خیابان» هم گفت: در مورد این نمایش دو هفته قبل به طور مکتوب به مدیر سالن (تماشاخانه ایرانشهر) اطلاع‌رسانی انجام شد و شورای ارزشیابی هم مواردی را به آقای گیل‌آبادی (کارگردان) انتقال داد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
0
0
آنقدر از ارشاد دفاع نکنید
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار