کد خبر: 961714
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۶
هر ساله با تعطیل شدن مراکز آموزشی کشور برخی از مسئولان با اشاره به مشکلات موجود در مدارس از جمله استاندارد نبودن وسایل سرمایشی وگرمایشی، کپری، فرسودگی و خشت وگلی بودن قول‌هایی را برای رفع آن‌ها همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید می‌دهند، موضوعی که در مهرماه یا به فراموشی سپرده می‌شود
محمدرضا سوری
سرويس ايران جوان آنلاين: هر ساله با تعطیل شدن مراکز آموزشی کشور برخی از مسئولان با اشاره به مشکلات موجود در مدارس از جمله استاندارد نبودن وسایل سرمایشی و گرمایشی، کپری، فرسودگی و خشت وگلی بودن قول‌هایی را برای رفع آن‌ها همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید می‌دهند، موضوعی که در مهرماه یا به فراموشی سپرده می‌شود و یا وعده‌های داده شده تا حد ناچیزی عملی می‌شود. حالا این‌بار نوبت به رئیس سازمان نوسازی مدارس رسید تا اعلام کند: «تا مهرماه امسال تمامی مدارس خشت و گلی در تمام کشور به جز استان سیستان و بلوچستان جمع‌آوری می‌شود.» این اظهارات در حالی است که آمار‌ها نشان می‌دهد سیستان بلوچستان از جمله استان‌های کشور به شمار می‌رود که دارای بالاترین مدارس فرسوده و غیر استاندارد است که هر لحظه خطر دانش‌آموزان آن را تهدید جدی می‌کند و به شدت نیازمند نوسازی از همه جهات است.

تا قبل از شروع برنامه پنجم توسعه، ۷۰ درصد مدارس کشور فرسوده بود که با اقدامات صورت گرفته از سوی خیران و مردم این میزان به ۳۰ درصد کاهش یافت. هم‌اکنون سرانه فضای آموزشی برای دانش‌آموزان کشور، ۲/۵ درصد، اما فضای استاندارد ۴/۸ درصد است که نشان می‌دهد ۳۰ درصد مدارس کشور فرسوده است.
آمار‌ها نشان می‌دهد، از این میزان، ۱۲ درصد تخریبی و ۱۸ درصد باید مقاوم‌سازی شوند. با این حال استان‌های سیستان وبلوچستان، تهران، خراسان‌رضوی و گیلان دارای بالاترین میزان مدارس فرسوده در کشور هستند که قدمت برخی از آن‌ها به ۹۰ سال نیز می‌رسد.

نوسازی مدارس فرسوده در اکثر استان‌ها

هرساله با آغاز تعطیلات تابستانی دوباره پرونده مشکلات مدارس در استان‌های مختلف کشور گشوده و مسئولان اعلام می‌کنند که در سال تحصیلی جدید بسیاری از مشکلات مدارس از جمله، استاندارد نبودن وسایل سرمایشی و گرمایشی، مدارس کپری و خشت وگلی حل خواهد شد و دانش‌آموزان می‌توانند با خیال راحت به سر کلاس‌ها حاضر شوند موضوعی که با آغاز سال جدید رنگ می‌بازد. چند روز پیش بود که رئیس سازمان نوسازی مدارس با اشاره به استاندارد‌سازی وسایل سرمایشی وگرمایشی مدارس استان‌های مختلف کشور اعلام کرد: «تا مهر ماه امسال مدارس خشت وگلی در تمام کشور به‌جز استان سیستان و بلوچستان جمع‌آوری می‌شود.»

مهراله رخشانی با اشاره به وجود ۱۳۶ هزار کلاس درس دارای سیستم گرمایشی غیر ایمن در کشور افزود: «با جمع‌آوری بخاری‌های نفتی از مهر امسال اتفاقات خوبی در حوزه استانداردسازی مدارس رخ دهد.» وی با بیان اینکه در حال حاضر در برخی از مناطق از جمله سیستان و بلوچستان و مناطقی از خراسان‌جنوبی زیرساخت مناسب برای استانداردسازی این بخاری‌ها فراهم نیست یعنی گاز ندارند ادامه داد: «با این حال در مناطقی که علمک گاز تا پشت در مدرسه رفته است باید تا مهر امسال همه بخاری‌های نفتی جمع‌آوری شود.» این اظهارات در حالی است که آبان ماه سال گذشته وی اعلام کرده بود که با اعتباراتی که سالانه به سازمان نوسازی مدارس تخصیص می‌یابد نمی‌توان مدارس فرسوده و تخریبی را بازسازی یا مقاوم‌سازی کرد.

سیستان و بلوچستان بالاترین رتبه فرسودگی

کمبود ۸۰۰ هزار متر فضای آموزشی و ۱۲ هزار معلم، نبود دسترسی مناسب و سرویس‌های بهداشتی در بسیاری از مدارس عشایری و روستایی، جابه‌جایی دانش‌آموزان با وانت‌بار در مناطق روستایی و پیمودن مسافت‌های طولانی و بیش از ۳ کیلومتر برای رسیدن به کلاس درس تنها گوشه‌ای از کمبود‌ها و مشکلات دانش‌آموزان و مدارس در سیستان و بلوچستان است. در حال حاضر بیشترین آمار فرسودگی مدارس در کشور مربوط به سیستان و بلوچستان است. این مهم موجب شد تا چندی پیش مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان با اشاره به کمبود ۵ هزار کلاس درس اعلام کند: «در حال حاضر ۷۰۸ مدرسه خشت وگلی در استان وجود دارد که به شدت نیازمند تخریب و بازسازی است.» علیرضا راشکی با اشاره به وجود ۵۴۳ کلاس درس کانکسی در سیستان و بلوچستان و تلاش برای جایگزینی فضا‌های مناسب افزود: «در حالی که تلاش شده تا تعدادی از مدارس فرسوده که هر لحظه احتمال فرو ریختن آن‌ها می‌رود، تخریب ونوسازی شوند با این وجود موفق شدیم طی سال گذشته تنها ۳۹۰ کلاس درس خشتی و گلی را تخریب کرده و نیاز است تا به مرور از نو ساخته شوند.» این در حالی است که با تمام این اقدامات بازهم باید ۵ هزار کلاس درس در سیستان و بلوچستان ساخته شود. با این حال به گفته رئیس سازمان نوسازی مدارس قرار است تا مهرماه امسال در تمامی استان‌های کشور به‌جز سیستان و بلوچستان مدارس خشت وگلی جمع‌آوری شود.

نوسازی در کنار ساخت مدارس جدید

در حالی که ۳۰ درصد مدارس کشور فرسوده هستند و نیاز به نوسازی دارند با این حال افزایش تعداد دانش‌آموزان در استان‌های مختلف کشور بیانگر این مهم است که نیاز است تا در بیشتر مناطق کشور مدارس جدید همراه با استاندارد‌های روز ساخته و تجهیز شوند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در کشور ۴۰ میلیون متر مربع نیاز به فضای آموزشی جدید داریم، که اگر هزینه ساخت هر متر مربع را فقط ۲ میلیون تومان در نظر بگیریم برای ساخت این میزان فضای آموزشی به ۸۰ هزار میلیارد تومان پول نیاز داریم. از آنجا که خیران بیشترین سهم را در نوسازی مدارس در استان‌های مختلف کشور (یعنی چیزی حدود هزار میلیارد تومان) را داشته‌اند و همچنین اگر بودجه‌های سازمان نوسازی مدارس همانند سال‌های گذشته نزدیک به صفر باشد، ۸۰ سال زمان می‌برد تا فضا‌های آموزشی جدید ساخته شوند. این به شرطی است که مدارسی که الان در حال کار هستند، فرسوده نشوند و مدارسی که هم اکنون تخریبی هستند تا ۸۰ سال در برابر خرابی‌ها مقاومت کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار