سرویس اقتصادی جوان آنلاین: درحالیکه کشورهایی مانند عمان و عراق درصدد توسعه ناوگان حملونقل نفتی خود هستند، دشمنان در حال برنامهریزی با هدف ایجاد محدودیت برای نفتکشهای ایرانی و افزایش سود خود از تحولات منطقه خلیجفارس و دریای عمان هستند.
به گزارش «جوان»، تأثیر حملات اخیر به تانکرها در خلیجفارس بر بازار اجاره نفتکشها تأثیر بسزایی داشته است تا در این میان، برخی شرکتهای حملونقل دریایی به سودهای قابلتوجهی دست پیدا کنند. اتحادیه حملونقل بینالمللی ملقب به BIMCO که در سال ۱۹۰۵ تأسیس شده و مرجع اصلی در حوزه کشتیرانی است، اطلاعاتی را منتشر کرده که نشاندهنده افزایش نرخ اجارهبها کشتیها در منطقه خلیجفارس است.
براساس آماری که BIMCO ارائه داده است، نرخ نقطهای اجاره کشتیهای سوپر تانکر در مسیر خلیجفارس- شرق آسیا در روزهای بین ۱۳ تا ۲۰ ژوئن (هفته آخر خرداد) حدود ۱۰۱ درصد رشد از خود نشان میدهد. اجارهبهای سوپرتانکرهایی که حدود ۲ میلیون بشکه نفت در این مسیر جابهجا میکنند در روز ۳۰ خرداد به ۲۶ هزار دلار در روز رسید، درحالیکه این رقم در ماه اردیبهشت ۱۶ هزار دلار در روز بود. این بدان معناست که طی چند هفته بهای اجاره نفتکشها با افزایش قابلملاحظهای نسبت به ماه مارس رشد کرده است و همینطور نسبت به ماه میکه اجارهبها بهطور متوسط ۱۰ هزار دلار در روز بوده است. جهش ناگهانی نرخ اجارهبها بعد از حادثه دو کشتی اخیر اتفاق افتاده است که شامل آتشسوزی و انفجار بوده و بازتاب خبری بیشتری نسبت به حوادث لنگرگاه فجیره داشته است. این در حالیست که اجارهبهای نقطهای تانکرها بیرون از خلیجفارس نیز با شیب تندی افزایشیافته است، اما اجارهبهای تانکرها با ظرفیت نیم میلیون بشکهای برای بارهای تمیز (LR۲) همچون نفتا یا میعانات گازی به مقصد ژاپن نرخ نسبتاً ثابتی داشته و حدود ۴ درصد رشد را نشان میدهد.
سود حاصل از ناآرامی
فرض کنید یک نفتکش ۲ میلیون بشکهای قصد بارگیری از خلیجفارس را به یکی از بنادر شرق آسیا دارد. تا پیش از اتفاقات منطقه خلیجفارس، یک نفتکش VLCC محموله خود را بهطور میانگین ۲۲ روزه به شرق آسیا میرساند که با افزایش صورت گرفته در نرخ اجاره کشتیها، هر نفتکش بهجای دریافت ۲۲۰ هزار دلار برای حمل بار، امروز ۵۷۲ هزار دلار دریافت میکند. این بدان معناست که درآمد یک شرکت کشتیرانی از محل ناوگان خود به بیش از دو برابر افزایش یافته است و نشان میدهد شرایط امروز منطقه برای شرکتهای کشتیرانی سود بیشتری به همراه دارد. طبق آمار موجود، در ماه میبیش از ۱۲۰ نفتکش VLCC از خلیجفارس عبور کرده است؛ اگر همین تعداد را برای ماه جاری در نظر بگیریم باید گفت درآمد شرکتهای کشتیرانی از همین محل بیش از ۶۰ میلیون دلار برآورد میشود.
از سوی دیگر، هزینه بیمهها نیز با نسبت کمتر افزایش پیدا کرده است؛ هر کشتی نیاز به بیمههای مختلفی دارد که شامل پوشش سالانه خطر جنگ بهاضافه یک مبلغ اضافی هنگام ورود به مناطق دارای ریسک بالا میشود. این مبالغ اضافی براساس ارزش کشتی بهصورت هفتگی محاسبه میشوند. تا پیش از حملات به کشتیها در دریای عمان هزینه بیمه نفتکشها بین ۱۰ تا ۱۲ هزار دلار بود که پس از این اتفاقات به بیش از ۲۵ هزار دلار افزایش یافته و درآمد رؤیایی را بیمهگذاران در پی داشته، هر چند که ریسک هم به همان میزان افزایش پیدا کرده است.
بازیگران سود حوادث
پس از حملات اخیر و با در نظر گرفتن مسائل ایمنی و امنیتی برای تانکرها، مالکان تانکرها را با یک چالش و سؤال جدی مواجه کرد که آیا تمایلی برای ادامه تجارت در خلیجفارس دارند یا خیر؟! کما اینکه حجم تردد تانکرها در خلیجفارس نشان میدهد که بازار شامل مهاجرت قابلتوجه تانکرها به بیرون از خلیج فارس نبوده است، بنابراین اکثر مالکان، این شرایط را یک فرصت تجاری خوب در نظر گرفتند! از طرفی بزرگترین رقیب تانکرها در خلیجفارس نفتکشهای ایرانی هستند که به علت تحریمهای ظالمانه دسترسی برابر و عادلانهای به بازار ندارند و شاید همین مدرکی قطعی باشد که مسببان این حوادث در خلیجفارس همانهایی بودند که ابتدا با تحریم، دسترسی نفتکشهای ایرانی را – که بزرگترین ناوگان نفتی دنیا هستند - محدود کردند و در ادامه با ساخت سناریوهای اینچنینی سهم خود را از بازار اجاره نفتکشها بزرگ و بزرگتر کردند.
ناوگانهای نفتی کشورهای حوزه خلیجفارس همچون عربستان و امارات عمدتاً نوپا هستند و در شرایط عادی توان مقابله و رقابت با سابقه ۶۰ ساله شرکت ملی نفتکش ایران را که سالها رتبه نخست بازار حملونقل نفتی در دنیا بوده و بارها برنده جایزه sea trade شده است، ندارند.
محدودیت برای ایران
اما توأم شدن تحریمهای شرکتهای حملونقل دریایی ایران و حوادث اخیر در خلیجفارس نشان میدهد که کمپانیهای رقیب از هر سو در حال بهرهبرداری از این شرایط هستند؛ از یکسو سعی میکنند ایران را با تحریمهای پیدرپی از بازار رقابتی اجاره تانکرها دور کنند و از سوی دیگر در این حوادث اخیر ایران را مقصر جلوه دهند تا در پایان سود چند برابری بازار اجاره نفتکشها را به جیب بزنند. توقیف یک نفتکش ایرانی در مصر، توقیف نفتکش روسی که نفت ایران را حمل میکرد و در نهایت گروگانگیری نفتکش HAPPIENS ۱ در بندر جده سه اتفاق مهمی است که درصدد ضربه زدن به منافع جمهوری اسلامی ایران در منطقه است. این در شرایطی است که برگ برنده ایران در دور زدن تحریمها حملونقل دریایی است و دشمن بهطور ویژهای سعی دارد با کور کردن این توانمندی، کشور را در موضع ضعف قرار دهد. برای بازار تجارت جهانی بسیار مهم است که تنگه هرمز بهعنوان گلوگاه شاهراه انرژی قابلدسترسی و امن باشد و نگاه تمام بازرگانان حوزه نفت به وقایع این منطقه است، چراکه هر تنشی در این منطقه تأثیر بسزایی در بهای انرژی و حل آن خواهد داشت.