کد خبر: 961110
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۴
مهران ابراهيميان
در جریان استخراج ارز‌های مجازی اکنون با اظهارات معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی توانیر مشخص شده که بیش از هر چیز نگرانی از افزایش احتمال خاموشی‌ها است.
او گفت: قطع موقت برق استخراج‌کنندگان ماینر‌ها آغاز شده و تا مشخص‌شدن قیمت‌ها احتمالاً این پلمب‌ها ادامه دارد، هر چند که انجمن بلاک‌چین قول بدهد که در ساعات پیک مصرف ارز رمز استخراج نمی‌کنند و دستگاه‌های استخراج‌کننده را خاموش می‌کنند.
رجبی مشهدی در پاسخ به این سؤال که وزارت نیرو در بخشنامه‌ای اعلام کرد که این انشعابات را قطع موقت خواهد کرد، گفت: با توجه به اینکه استخراج رمز ارز بیشتر در شهر‌های نیمه شمالی کشور و مراکز استان‌ها انجام می‌شود، برنامه قطع برق هم از همین مناطق آغاز خواهد شد.
همزمان با این اقدام این روز‌ها خبر از برخورد جدی قضایی با ماینر‌ها مخابره می‌شود که به عنوان مثال روز گذشته خبر از کشف یکی از بزرگ‌ترین مزارع کشور اعلام شده‌است. این مزرعه که در یکی از کارخانجات بزرگ تهران مستقر بوده، از برق با تعرفه صنعتی برای فعالیت خود استفاده می‌کرده‌است. میزان مصرف آن نیز در هر شبانه روز معادل ۶۰ خانوار بوده‌است.
اگر چه قرار است وزارت نیرو با راه‌اندازی تیم‌های شناسایی مزارع ارز رمز‌ها تا تعیین تکلیف قیمت برق مصرفی این مزارع فعال باشند و آن‌ها را پلمب و برق آن‌ها را قطع کنند، اما به نظر می‌رسد آمار ارائه‌شده از سوی مصطفی رجبی مشهدی، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی توانیر که به فعالیت بیش از ۱۴۸ هزار ماینر در کشور اشاره کرده و معلوم نیست که بتوان با همه آن‌ها برخورد کرد و اتفاقاً برخی از اعضای انجمن بلاک‌چین نیز همین سؤال را دارند که چرا برخی مزارع ماین از کار می‌افتند و برخی نه!
سؤال دومی که مطرح است، این است که اگر راه‌اندازی مزارع استخراج رمز ارز‌ها از سوی وزارت صنعت، معدن و کشاورزی به عنوان یک صنعت شناخته شده‌است، پس چه ایرادی دارد که این صنایع از برق صنعتی استفاده کنند؟ مصطفی رجبی مشهدی در گفتگو با «فارس» و در پاسخ به این سؤال که آیا فعالیت این صنعت در کشور قانونی است، اظهار داشت: شورای عالی فضای مجازی اعلام کرد که این صنعت فعالیت رسمیت دارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت هم می‌تواند به آن‌ها پروانه فعالیت بدهد.
رجبی مشهدی گفته: اگر این اقدامات قانونی است طبعاً توانیر و وزارت نیرو مشکلی با تأمین برق آن‌ها نخواهد داشت و در همین راستا پیشنهاد محاسبه برق استخراج‌کنندگان رمز ارز‌ها با تعرفه برق صادراتی از سوی وزارت نیرو به هیئت دولت رفته و در حال بررسی است.
وی افزود: اقدام به قطع موقت انشعاباتی که اقدام به استخراج رمز ارز می‌کنند، کرده‌ایم، اما هنوز میزان دقیق آن در دست نیست. باز هم تأکید می‌کنم که باید شرایط اتصال آن‌ها مشخص شود. با این حال سؤال سوم این است که اگر این تقاضای جدید که ناشی از قیمت فعلی برق است، چرا باید برای برخی از استفاده‌کنندگان جدید ممنوع باشد، اما برای سایر مصرف‌کنندگان انرژی‌بر، اما قدیمی بلامانع است؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار