کد خبر: 960963
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۱
حراج یازدهم تهران روی ۴۲میلیارد تومان بسته شد
یازدهمین حراج تهران در حالی برگزار شد که تابلوی استاد فرشچیان با حداکثر قیمت پیش‌بینی شده چکش خورد و آثار این دوره از حراج در کل بیش از ۴۲میلیارد تومان به فروش رفت و در این میان ۱۲ اثر فروش میلیاردی داشت.
فرزین ماندگار
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: در یازدهمین دوره حراج تهران شگفتی‌هایی رقم خورد از جمله اینکه تابلوی بدون نام محمود فرشچیان توانست رکورد یک‌میلیارد و ۲۵۰میلیون تومانی این هنرمند را که در دوره نهم شکسته بود بار دیگر بشکند و با قیمت نهایی ۲میلیارد تومان در شمار آثار گران‌قیمت این حراج بنشیند. قیمت این اثر ۵ /۱ تا ۲میلیارد تومان تخمین زده شده بود.
نمایشگاه آثار حاضر در یازدهمین حراج تهران (هنر کلاسیک و مدرن ایران) در محل هتل آزادی برپا شد که اتفاقاً سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزیر و هادی مظفری مدیرکل دفتر هنر‌های تجسمی از هفته پیش از بازدیدکنندگان این نمایشگاه بودند. پرونده این دوره در حالی بسته شد که با فروش کلی ۴۲میلیارد و ۲۰۴میلیون تومان رشد ۳۵درصدی را نسبت به دوره مشابه سال قبل (نهمین حراج تهران) نشان می‌داد.
رکورد فروش این دوره در اختیار مجسمه «سر شاعر» اثر پرویز تناولی است که با قیمت ۳میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان به فروش رسید. رکورد دیگر این دوره از حراج تهران ورود ۱۲ اثر به گردونه آثار میلیاردی بود. در دوره دهم، تنها هفت اثر بالاتر از یک‌میلیارد تومان چکش خورد و در دوره نهم نیز پنج اثر میلیاردی به فروش رسید ولی این دوره با افزایش تعداد آثاری روبه‌رو هستیم که خود را به باشگاه میلیاردی‌های این حراج رسانده‌اند.

۱۲ اثر میلیاردی در این دوره
مجموع ۱۲ اثر میلیاردی این حراج با فروش کل ۲۳میلیارد و ۸۰۰میلیون تومان توانستند ۵۶درصد از فروش کل این دوره از حراج را از آن خود کنند. همچنین ۱۴ اثر بالاتر از ۵۰۰میلیون تومان و ۳۷ اثر بالاتر از ۱۰۰میلیون تومان چکش خورد و ۱۱ اثر زیر ۱۰۰میلیون تومان فروخته شدند.
علاوه بر اثر فرشچیان که در این دوره درخشید ۱۱ اثر در این دوره از حراج تهران فروش میلیاردی داشتند که در ادامه مرور می‌شوند.
از پرویز تناولی دو اثر در یازدهمین حراج تهران عرضه شد. مجسمه برنزی «سر شاعر» این هنرمند یکی از دو اثر گران‌قیمت این دوره از حراج بود که نسخه شماره یک این اثر از تعداد سه نسخه با قیمت پایه ۳ تا ۴میلیارد تومان توانست به فروش ۳میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان دست یابد و بر سکوی گران‌ترین اثر این حراج بنشیند. مجسمه برنزی دیگری از این هنرمند از مجموعه مجسمه‌های «هیچ» و با همین عنوان در یازدهمین دوره حراج تهران با قیمت کمینه و بیشینه ۵/ ۱ میلیارد تا ۲میلیارد تومان ارائه شد که به فروش یک‌میلیارد و ۶۰۰میلیون تومانی دست یافت.
منیر شاهرودی فرمانفرماییان رکورددار دوره قبلی حراج تهران است که با فروش یک تابلوی ۴میلیارد تومانی بر صدر جدول فروش حراج دهم نشست و در یازدهمین دوره نیز با سه اثر حضور داشت.
اثر دیگر این هنرمند با عنوان «آسمان آبی» نیز با تکنیک آیینه‌کاری، نقاشی پشت شیشه و گچ روی چوب در ابعاد ۹۸×۹۸ سانتیمتر ارائه شد و با عبور از قیمت پایه به رقم ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان فروخته شد. این اثر در سال ۱۳۹۶ در هفتمین حراج تهران ارائه شده بود.
سومین اثر منیر فرمانفرماییان یک تابلو نقاشی آبرنگ روی مقوا مربوط به سال ۱۳۴۵ است که با قیمت پایه ۲۵۰ تا ۳۵۰میلیون تومان ارائه و در نهایت ۳۴۰میلیون تومان فروش رفت.

فروش میلیاردی تابلوی سهراب
سهراب سپهری که آثارش با قیمت بالا در حراج‌های تهران چکش خورده است، در این دوره نیز با دو تابلو بدون عنوان مربوط به دهه ۴۰ حضور داشت که هر دو اثر با قیمت پایه ۲ تا ۳میلیارد تومان به مزایده گذاشته شد و توانست به فروش ۲میلیارد و ۲۰۰میلیون تومانی دست یابد. اثر دیگر سهراب سپهری نیز با قیمت ۲ میلیارد تومان چکش خورد.
«انهدام کیهانی» تابلوی سه لته‌ای آیدین آغداشلو نیز یک‌میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان فروخته شد. این اثر با قیمت پایه یک میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان عرضه شده بود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
رضا رضایی هستم. از امل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
0
0
بنده نقاشی زیبا از استاد فرشچیان دارم. که روی چوب. رسم شده. قصد فروش را دارم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار