کد خبر: 960507
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۴
محمدجواد لاریجانی در کنفرانس حقوق بشر امریکایی:
علاوه بر تئوری اسلام سکولار، یکی دیگر از مبانی اسلام امریکایی، این است که مسلمانان از لحاظ زندگی مدنی، باید در ساختار بین‌المللی مندرج شوند و مقاومتی از خودشان نشان ندهند.
سرویس سیاست جوان آنلاین: به گزارش میزان، محمدجواد لاریجانی رئیس ستاد حقوق بشر روز گذشته در کنفرانس بین‌المللی «حقوق بشر امریکایی از دیدگاه مقام معظم رهبری» که در سالن یادمان شهدای هفتم تیر برگزار شد، اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دو واژه «اسلام امریکایی» توسط امام خمینی (ره) و «حقوق بشر امریکایی» توسط مقام معظم رهبری مطرح شده‌اند. وی افزود: زمانی که اسلام امریکایی مطرح شد، برخی مصادیق آن وجود داشت. حکام مرتجع یا گروهک‌های تکفیری مصادیق اسلام امریکایی بوده و هستند. یکی از ویژگی‌های اسلام امریکایی «سکولار کردن دین» است. اسلام سکولار، موتور فکری اسلام امریکایی است. شیعه انگلیسی با ملکه انگلیس ارتباط دارد، ولی حتماً باید در مراسم عاشورا قمه‌زنی را انجام دهد یا اینکه حجتیه‌ای‌ها همه کار‌ها را به زمان بعد از ظهور موکول می‌کنند. وی افزود: در کشور خودمان، فکر بخشی از جناح اصلاح‌طلب، حول همین محور اسلام سکولار می‌چرخد. دبیر ستاد حقوق بشر ادامه داد: علاوه بر تئوری اسلام سکولار، یکی دیگر از مبانی اسلام امریکایی، این است که مسلمانان از لحاظ زندگی مدنی، باید در ساختار بین‌المللی مندرج شوند و مقاومتی از خودشان نشان ندهند.
لاریجانی در ادامه با بیان اینکه دکترین مقاومت اوایل جدی گرفته نمی‌شد، اما امروز یکی از مهم‌ترین پدیده‌های جهانی است و منحصر به اسلام هم نیست، گفت: ما در وهله اول باید جنایاتی را که امریکا در حق بشر به‌خصوص مسلمین انجام داده است پایش و بیان کنیم. وی با بیان اینکه حقوق بشر امریکایی دارای چندین مبناست که برخی از آن‌ها در پشت پرده قرار دارند و روشن کردن آن‌ها امری ضروری است، گفت: از شروع بحث حقوق بشر ۷۰ سال می‌گذرد. این بحث توسط متفکران سکولار لیبرال بعد از جنگ جهانی دوم نوشته شد. هیئتی که اسناد عمومی حقوق بشر را نوشتند تنها یک مسلمان داشت که از لبنان بود. وی با بیان اینکه امروز عجیب نیست که سازمان ملل در نقش یک دستگاه برای تمهید اغراض ضدبشری عمل کند، گفت: در اسنادی که امروز به اسناد اولیه حقوق بشر اضافه می‌کنند، می‌بینیم که مفاهیم اولیه راجع به خانواده، زن، ازدواج و... در حال بازنگری هستند.
دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه سکولاریسم انسان را به یک موضوع مادی تنزل می‌دهد، گفت: متأسفانه کرامت مسلمانان امروز، صدقه سازمان ملل شده است در حالی که کرامت انسان‌ها هدیه‌ای الهی است و کسی نمی‌تواند آن را سلب کند. لاریجانی افزود: در اسناد سازمان ملل، جایی نداریم که حق یک ملت به عنوان حقوق اساسی تعریف شده باشد فلذا اگر ملتی مثل ما در فشار‌های بین‌المللی و حصر اقتصادی قرار بگیریم، غربی‌ها نمی‌گویند حق ملت تضییع شده است. وی ادامه داد: هیچ ملتی که امضا کننده اسناد سازمان ملل است حق ندارد اسلام را پایه زندگی مدنی خود قرار دهد، چون احکام اسلام و اسناد سازمان ملل در ۶۷ مورد در تضاد قرار دارند.
لاریجانی تصریح کرد: حقوق بشر امریکایی و اروپایی اینگونه است که برای اغوا، سطح ملی و ساختار مدنی را حذف کرده و به فرد تنازل می‌دهد و راجع به فرد صحبت می‌کند. مثلاً می‌گویند باید افراد برای حجاب داشتن در خیابان‌های تهران آزادی داشته باشند. اروپایی‌های آدمکشِ آدم‌خور راجع به روسری زنان ما در خیابان اعلامیه می‌دهند. وی افزود: قانون جمهوری اسلامی ایران راجع به حجاب نیست، بلکه درباره حدود برهنگی است. حجاب به جای خودش یک عمل بسیار بامعنایی است. حدود برهنگی در کشور ما قانون دارد همانگونه که در سایر کشور‌ها قانون دارد. در مَنهَتن امریکا اگر خانمی نیمه عریان بخواهد به بانک برود، به جرم «تجاوز به اخلاق و عفت عمومی» او را دستگیر می‌کنند و به دادگاه می‌برند.
دبیر ستاد حقوق بشر همچنین بیان کرد: نکته کلیدی مذاکرات هسته‌ای این است که غربی‌ها می‌خواهند محدودیت‌هایی که در برجام برای دانشمندان ما گذاشته‌شده «دائمی» شود و این کار را هم دارند انجام می‌دهند. مثلاً در حوزه علوم‌و‌فنون هسته‌ای که حدود ۱۵۰رشته را باید با خودش بکشد. غربی‌ها دانشجوی ما را اگر در آن رشته ببینند اخراج می‌کنند. اگر در مقالات دانشجویان ما واژه اورانیوم باشد چاپ نمی‌کنند. ما کشتن دانشمند را در تاریخ داشته‌ایم، اما محروم کردن یک ملت از ورود به برخی علوم و فنون را در تاریخ نداشته‌ایم. غربی‌ها می‌گویند ملت ایران حق ندارند در برخی علوم‌و‌فنون ورود کنند. یکی از مطالب مهمی که در اسناد حقوق بشر آمده این است که همه انسان‌ها حق دارند آزادانه به تحصیل علم و معرفت بپردازند، اما دانشجوی ما در دانشگاه رسمی اسم می‌نویسد، ولی، چون ایرانی است اخراج می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: حقوق بشر امریکایی لایه‌های مختلفی دارد. برخی از این لایه‌ها جنایت و محروم کردن ملت‌ها از حقوق مدنی خود است، از این رو طی ۴۰ سال گذشته، هر سال بیانیه‌ای علیه ایران صادر می‌شودَ، البته ایران از فعال‌ترین کشور‌ها در موضوع حقوق بشر در سازمان ملل بوده است. ما از اینکه اروپا و امریکا علیه ما قطعنامه صادر کنند، ناراحت نمی‌شویم. در بیان مطالبمان شجاعانه اقدام می‌کنیم و هرگز خسته نمی‌شویم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار