کد خبر: 960077
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۹
تصمیم ابوظبی برای کاهش نیرو در یمن
امارات که یکی از نیرو‌های اصلی ائتلاف عربی در جنگ یمن است، پس از گذشت پنج سال از حملات بی‌نتیجه به ملت بی‌دفاع یمن سعی دارد نیرو‌های نظامی خود در یمن را کاهش دهد. اقدامی که پس از حملات پی‌درپی انصارالله به خاک عربستان سعودی و تهدید به حملات مشابه در امارات انجام شده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین:  در شرایطی که امارات همواره تلاش می‌کرد تا رهبری ائتلاف عربی علیه یمن را در دست بگیرد، اخیراً از مواضع جاه‌طلبانه خود عقب‌نشینی کرده و تلاش دارد نقش خود در بحران یمن را کاهش دهد. رویترز روز جمعه به نقل از چهار دیپلمات اروپایی نوشت: «امارات بخشی از نیرو‌های خود در بندر جنوبی عدن و سواحل غربی یمن را خارج کرده است.» منابع دیپلمات می‌گویند حاکمیت ابوظبی ترجیح می‌دهد با افزایش تنش منطقه میان ایران و امریکا بیشتر نیرو‌های نظامی و تجهیزات را در اختیار خود داشته باشد. در هفته‌های گذشته عواملی مانند آتش گرفتن دو تانکر نفتکش در دریای عمان و سقوط یک پهپاد نظامی امریکا، وضعیت خلیج فارس را متشنج کرده است. در همین رابطه یک مقام اماراتی که نامش فاش نشد به رویترز گفت که خروج بخشی از نیرو‌های امارات از یمن حقیقت دارد. با این حال، این مقام اماراتی افزود: «ما همچنان متعهد به حضور در ائتلاف عربی در جنگ یمن هستیم و صحنه نبرد را هرگز خالی نخواهیم کرد.» رویترز در ادامه نوشته است: «منابع خبری هیچ جزئیاتی از تعداد افراد کاهش یافته و نقل و انتقال‌های صورت گرفته ارائه نمی‌کنند و همچنان معلوم نیست که این جابه‌جایی‌ها در داخل یا خارج یمن صورت گرفته است.» این مسئول اماراتی در پاسخ به اینکه آیا تنش با ایران دلیل تحرکات اخیر امارات در یمن است، عنوان کرد: «این تصمیم بیشتر به توقف درگیری‌های در بندر الحدیده مربوط است و این پیشرفتی عادی است، امارات از تلاش‌های سازمان ملل برای توافقنامه الحدیده به عنوان مقدمه‌ای برای انجام مذاکرات جهت پایان جنگ حمایت می‌کند.» این خبر در حالی منتشر شده که روزنامه رأی الیوم در گزارشی نوشته بود، امارات درصدد خروج تدریجی از جنگ یمن است. در این گزارش آمده بود: «جنبش انصارالله تصمیم خود برای هدف قرار دادن امارات را به تعویق انداخته؛ چراکه اطلاعاتی به آن‌ها رسیده مبنی بر اینکه امارات قصد دارد رویکرد خود را تغییر دهد و طی مراحلی از یمن خارج شود.»
هرچند مقامات اماراتی دلیل اصلی کاهش نقش خود در یمن را به تنش‌های اخیر ایران و امریکا ربط می‌دهند، اما این اقدام ابوظبی پس از آن انجام شده که جنبش انصارالله یمن در هفته‌های اخیر به‌طور مستمر با حملات پهپادی موشکی فرودگاه‌های عربستان سعودی را مورد هدف قرار داده است. انصارالله همچنین هشدار داده که در آینده فرودگاه‌ها و مراکز حساس امارات را نیز مورد هدف قرار خواهد داد. توانایی موشکی و پهپادی انصارالله، متجاوزان به یمن را به چاره‌جویی انداخته است تا بتوانند با این حملات که روزانه شده است، مقابله کنند. انصارالله گفته است که به زودی از سلاح‌های جدید خود رونمایی خواهد کرد که هیچ‌یک از کشور‌های منطقه آن را در اختیار ندارند. توانایی یمنی‌ها در ساخت موشک و پهپاد، سبب شده متجاوزان محاسبات خود درباره انصارالله را تغییر دهند. امارات که بخشی از اقتصاد خود را مدیون سرمایه‌گذاری‌های خارجی است از این واهمه دارد که در صورت حملات یمنی‌ها و احتمال تعطیلی فرودگاه‌هایش، سرمایه‌گذاران خارجی خاک این کشور را ترک کنند. پیشتر انصارالله حملاتی را به خاک امارات انجام داده بود که دستگاه‌های موشکی امارات در رهگیری آن‌ها ناکام بودند. تلاش امارات برای خروج از یمن در حالی است که مقامات ابوظبی سعی داشتند در سال‌های اخیر با اشغال جنوب یمن، نفوذ خود در این منطقه را افزایش دهند و در کنار سعودی‌ها، نقش مهم‌تری در سیاست‌های منطقه‌ای ایفا کنند، اما حملات پنج ساله به مردم بی‌دفاع یمن، نتیجه‌ای برای اشغالگران در پی نداشته و این در حالی است که یمنی‌ها در بخش‌هایی از خاک عربستان نیز پیشروی کرده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار