کد خبر: 960053
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۱
«پشت شیشه‌های مات» زندگینامه داستانی شهید بهشتی است که نویسنده‌ای ایرانی آن را از نگاه نوه بروس لینگن، عالی‌ترین مقام امریکایی در زمان گروگانگیری در سفارت ایالات متحده امریکا، روایت کرده است.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: به گزارش تسنیم، عزت‌الله الوندی در «پشت شیشه‌های مات» به زندگینامه داستانی شهید آیت‌الله بهشتی پرداخته است. این اثر که با نثری زیبا و داستانی نوشته شده، داستان زندگی شهید بهشتی را از نگاه نوه بروس لینگن، روایت می‌کند. لینگن عالی‌ترین مقام امریکایی در زمان گروگانگیری در سفارت ایالات متحده امریکا بود. او در آن زمان، کاردار سفارت ایالات متحده امریکا در تهران بود. الوندی که تاکنون آثار متعددی برای گروه سنی نوجوانان نوشته است، در این اثر که در ۱۲ فصل تدوین شده، روایتی خطی از زندگی شهید بهشتی دارد. لینگن در ۴۴۴ روز گروگان بودنش در ایران، ملاقاتی با شهید بهشتی انجام داده بود. او خاطرات این دیدار را برای نوه‌اش بیان می‌کند و این نوجوان که تحت تأثیر زندگی شهید بهشتی قرار گرفته درباره وی تحقیقاتی را انجام می‌دهد. همین خاطرات دستمایه کتاب «پشت شیشه‌های مات» برای روایت داستانی زندگی شهید بهشتی می‌شود. به دلیل حضور شهید بهشتی در مرکز اسلامی هامبورگ آلمان بیشترین قسمت کتاب در آلمان و امریکا اتفاق می‌افتد. کتاب که در چهار ماه نوشته شده است، داستانی جذاب دارد که می‌تواند برای نوجوانان امروز که آشنایی کمتری با تأثیرگذاران در تاریخ انقلاب دارند، شیرین و خواندنی باشد. در بخش‌هایی از این کتاب که مربوط به شهادت شهید بهشتی و یارانش در ماجرای بمبگذاری در حزب جمهوری اسلامی در هفتم تیر سال ۶۰ است، می‌خوانیم: عقربه‌های ساعت، مثل دوندگان یک ماراتن طولانی، دنبال یکدیگر بودند. عصر یک روز تابستان در حالی داشت به پایان می‌رسید که دکتر بهشتی پس از تمام شدن جلسه شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی داشت برای نماز مغرب آماده می‌شد. آقای مهاجری که از اعضای حزب بود، جلو آمد و گفت: «جمعه در یکی از شهر‌ها سخنرانی داشتم. عده‌ای از جوانان آمدند از من خواستند پیغامشان را به شما برسانم. آن‌ها می‌گفتند ما بر اثر تبلیغ منافقان و بنی‌صدر، به آقای بهشتی بدبین شده بودیم. پشت سرش حرف‌هایی زده‌ایم و بر ضد او تبلیغات بدی کردیم. حالا قضایا روشن شده و ما به اشتباه‌مان پی برده‌ایم و می‌خواهیم از آقای بهشتی حلالیت بطلبیم. شما از طرف ما از ایشان عذرخواهی کنید و خواهش کنید ما را ببخشند.»
دکتر بهشتی در حالی که لبخند می‌زد، گفت: «به این جوان‌ها بگویید بهشتی همه شما را بخشیده است، ولی از شما می‌خواهد که از این به بعد فریب دروغگویی‌ها و تهمت‌زدن‌ها را نخورید و درباره هیچ‌کس تا خودتان تحقیق نکرده‌اید، قضاوت نکنید.» انتشارات سوره مهر کتاب حاضر را در ۱۰۴ صفحه منتشر کرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار