کد خبر: 959892
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۸
غلامحسین بهبودی
سرویس ایثار و مقاومت جوان آنلاین: به نظرم سال ۱۳۹۰ بود که تصمیم گرفتیم در نمایشگاه مطبوعات آن سال از نحوه پرداختن رسانه‌های نوشتاری به موضوع دفاع مقدس گزارشی تهیه کنیم. ماحصل گزارش ناامیدکننده بود؛ چراکه متوجه شدیم اغلب روزنامه‌ها، سرویس مجزایی به این امر اختصاص نداده‌اند و به صورت مناسبتی (سالروز آزادسازی خرمشهر یا هفته دفاع مقدس) فضایی را برای این موضوع در نظر می‌گیرند.

«نگاه حرفه‌ای» یکی از دلایلی بود که همکاران رسانه‌ای درخصوص عدم توجه کافی به مقوله دفاع مقدس به آن استدلال می‌کردند. این نگاه می‌گوید دفاع مقدس مربوط به گذشته است و پرداختن به آن در روزنامه جایی ندارد. اما چون نباید فراموش شود، هرازگاهی در مناسبت‌های ویژه، یادی از آن صورت می‌گیرد!

بالطبع هر رسانه‌ای سعی دارد با حرفه‌ای‌گری، خواننده‌هایش را افزایش دهد و حفظ کند. اما در حالی که کتاب‌هایی، چون دا یا فیلم‌هایی، چون اخراجی‌ها، شیار ۱۴۳ و... در زمان خود رکورد‌ها را شکستند و نشان از اقبال عمومی به مقوله دفاع مقدس داشتند، معلوم نیست این طرز فکر که مشتری دفاع مقدس در نشریات اندک است، از چه طریقی به ذهن اصحاب جراید راه پیدا کرده است؟

متأسفانه همین طرز فکر به مرور زمان ضربات خود را به «دفاع مقدس در مطبوعات» وارد آورده است. به عنوان نمونه چند سال پیش که موج گرانی کاغذ مثل الان باعث کاهش صفحات برخی از روزنامه‌ها شد، شراره‌های این آتش دامن یکی از قدیمی‌ترین صفحات دفاع مقدسی را گرفت و باعث شد صفحه شرح عشق از برگه‌های کاغذی روزنامه رسالت حذف شود. البته این صفحه از آن به بعد مدتی در فضای مجازی منتشر شد، اما کنار گذاشتن یکی از نوستالژیک‌ترین صفحات پایداری از برگ‌های کاغذی، ضربه‌ای کاری به موجودیت دفاع مقدس در مطبوعات وارد کرد.

اکنون هم که بحث گرانی کاغذ باز دامن مطبوعات را گرفته است، دوباره شاهد قربانی دیگری از صفحات ایثار و مقاومت هستیم. صفحه پایداری روزنامه ایران که قبل از کاهش صفحات این نشریه هفته‌ای دو بار و در روز‌های شنبه و چهارشنبه منتشر می‌شد، الان مدتی می‌شود که به یک هشتم کاهش پیدا کرده و دو هفته یکبار در روز‌های سه‌شنبه و آن هم به میزان نصف صفحه منتشر می‌شود.

البته هر رسانه‌ای در برخورد با مشکلاتی که آن را احاطه می‌کند، ناچار به اتخاذ تصمیم‌هایی از این دست می‌شود. قصد ما هم این نیست که عنوان کنیم این موضوع به عمد یا با نیت سوئی صورت می‌گیرد. اما اگر با نگاهی کلی به این مسئله بنگریم، آنچه دیروز و امروز شاهد آن بوده و هستیم، حذف تدریجی دفاع مقدس از مطبوعات است که همگی کمابیش به اثرات نامیمون آن واقف هستیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار