کد خبر: 959828
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۷
با توجــه به ســوءمدیریت مدیران استقلال، در حالی طلب ۳۰ هزار دلاری پروپیچ به ۴۰۰ هزار دلار رسیده که مسئولان متخلف در این پرونده به جای دادگاهی شدن، حتی بازخواست هم نمی‌شوند.
سعيد احمديان
سرویس ورزشی جوان آنلاین: روز‌های سخت مدیران استقلال در ساختمان آبی باشگاه در سعادت‌آباد تهران، روز‌هایی که تصور می‌شد بعد از گرفتن عکس یادگاری با استراماچونی به عنوان سرمربی جدید استقلال، به پایان برسد، اما انگار مشکلات آبی‌ها تمامی ندارد. اگر یک روز برای پیدا کردن جانشین وینفرد شفر رزومه‌های مربیان بیکار اروپایی را با توجه به بودجه محدودشان زیر و رو می‌کردند، امروز هم پرونده شکایت بازیکنان خارجی استقلال، دردسر دیگری برای آبی‌ها درست کرده است، طوری که این روز‌ها فکر و ذکرشان شده پروپیچ مهاجم کروات سابق استقلال که حالا ماجرای شکایتش به فیفا و گرفتن طلبش سبب شده تا آبی پوشان در آستانه حذف از لیگ قهرمانان، کسر امتیاز و بسته شدن نقل و انتقالات قرار بگیرند، پرونده‌ای که کابوس فتحی و اعضای هیئت مدیره استقلال شده است.

۳۰ هزار دلار شد ۴۰۰ هزار دلار!
سه سال پیش وقتی در ابتدای لیگ پانزدهم، بهرام افشارزاده مدیرعامل وقت استقلال از یک مهاجم موبلند آلبانیایی به‌عنوان مهاجم جدید این تیم رونمایی کرد، خیلی‌ها منتظر شروع لیگ بودند تا ببینند مهاجمی که پرویز مظلومی سرمربی وقت آبی‌پوشان برای خط حمله‌اش پسندیده، چه عملکردی خواهد داشت. عملکرد پروپیچ، اما در لیگ پانزدهم فاجعه بود، طوری که برای فصل بعد علیرضا منصوریان که جای مظلومی را گرفته بود، پروپیچ را در لیست خروجی باشگاه قرار داد تا پرونده این بازیکن کروات خیلی زود برای آبی‌ها بسته شود، مهاجمی که بیشتر مسابقات را از روی نیمکت تماشا کرد.
این پایان ماجرا نبود و خروج پروپیچ از لیست استقلال بدون اینکه توافقی برای فسخ قرارداد دو ساله‌اش صورت گیرد، سبب شد این بازیکن مانند بسیاری از خارجی‌های دیگر راه شکایت به فیفا را پیش بگیرد و این در شرایطی بود که مهاجم آلبانیایی حاضر بود با دریافت طلب ۳۰ هزار دلاری‌اش پرونده را مختومه کند. با این حال بی‌توجهی مدیران وقت استقلال مانند بهرام افشارزاده و در ادامه رضا افتخاری به اخطار‌های فیفا سبب شد طلب ۳۰ هزار دلاری، امروز ۱۳ برابر شود و استقلال با توجه به نامه فیفا باید ۴۰۰ هزار دلار بپردازد!
با وجود سوءمدیریت‌های صورت گرفته در پرونده پروپیچ، اما هر کدام از مدیران وقت استقلال که در این پرونده و رسیدن آن به چنین جریمه هنگفتی سهم داشته‌اند در حال رفع مسئولیت از خودشان هستند. بهرام افشارزاده که در زمان مدیرعاملی او پای پروپیچ به استقلال باز شد، مدعی شده که در حساب باشگاه ۳۰ هزار دلار که آن زمان معادل ۱۲۰ میلیون تومان بود، نبوده است که بخواهند طلب پروپیچ را پرداخت کنند! توجیهی که به نظر می‌رسد بیشتر یک فرافکنی و رفع مسئولیت باشد.

درخواست کمک از وزارت امور خارجه
یک‌شنبه بود که هشدار یکی از اعضای هیئت مدیره استقلال زنگ خطر را در پرونده پروپیچ به صدا درآورد. کامران منزوی که با یکی از بخش‌های خبری صحبت می‌کرد، در این باره گفت: «شرایط حساس و خطر محرومیت بیخ گوش استقلال است. فیفا برای پرداخت مطالبات پروپیچ ضرب‌الاجل تعیین کرده، انتظار ما از مسئولان وزارت امور خارجه این است که به این تیم کمک کنند.» استقلال با توجه به حضور پنج ملی‌پوش خود در جام جهانی، طلبی یک میلیون دلاری از فیفا دارد که به دلیل تحریم‌ها نتوانسته آن را وصول کند. این مشکل سبب شده باشگاه استقلال از وزارت امور خارجه و فدراسیون فوتبال بخواهد تا پیگیر طلب یک میلیون دلاری آبی‌ها از فیفا شوند.
درخواست باشگاه استقلال با پاسخ مثبت وزارت امور خارجه روبه‌رو شده و این وزارتخانه در پاسخ به نامه باشگاه استقلال اعلام آمادگی کرده که به این باشگاه در جهت رفع مشکلات بین‌المللی‌اش کمک خواهد کرد. سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه هم در یکی از بخش‌های خبری در این باره عنوان کرد: «وزارت امور خارجه همه امکانات و تلاشش را به کار می‌گیرد تا به باشگاه‌ها و افرادی که به دلیل تحریم‌های ظالمانه نمی‌توانند نقل‌و‌انتقال مالی انجام دهند از راه‌های حقوقی و دیپلماتیک کمک کند.» با وجود رایزنی‌های صورت گرفته، استقلال وقت زیادی ندارد و فرصت زیادی تا پایان مهلت ۱۵ روزه فیفا به استقلال باقی نمانده است. در صورت عدم پرداخت این جریمه، فیفا باشگاه استقلال را به کسر ۶ امتیاز، محرومیت از دو پنجره نقل و انتقالات و ... محکوم خواهد کرد و با این شرایط استقلالی‌ها لیگ قهرمانان آسیا را هم از دست خواهند داد.

مدیران متخلف فوتبال دادگاهی شوند
در چنین شرایطی مهم‌ترین مسئله‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد، نقش مدیران وقت استقلال در رسیدن پرونده شکایت پروپیچ به چنین مرحله‌ای است. مدیرانی که با تصمیماتشان یک جریمه ۳۰ هزار دلاری را تبدیل به ۴۰۰ هزار دلار کردند و حالا بدون اینکه مورد سؤال و بازخواست قرار گیرند، به دنبال توجیه آن هستند. بدیهی است با توجه به ضرر هنگفتی که مدیران وقت استقلال در پرونده پروپیچ روی دست باشگاه گذاشته‌اند، وزارت ورزش، دستگاه‌های قضایی و بازرسی باید به تخلفاتی که در این زمینه صورت گرفته ورود کنند و با دادگاهی کردن این مدیران، اجازه تکرار چنین اتفاقاتی را که تنها به خارج شدن ارز و حیف‌ومیل بیت‌المال منتهی می‌شود، ندهند. به نظر می‌رسد نادیده گرفتن و عدم حساسیت نسبت به ریخت و پاش مدیران فوتبالی از بیت‌المال بدون اینکه نظارتی صورت بگیرد، یکی از دلایل اصلی بی‌توجهی مدیران فوتبال به حیف‌ومیل بیت‌المال است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار