کد خبر: 959659
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۳
در واکنش به درخواست مقامات انگلیسی
در شرایطی که نماینده لندن برای منصرف کردن تهران از کاهش تعهدات برجامی به تهران آمده، سیدعباس عراقچی گفته است: «کاهش تعهدات ایران در برجام یک تصمیم ملی و غیرقابل بازگشت است.» مقامات امریکایی باز هم تمایل خود را برای مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران اعلام کردند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: درحالی که کمتر از دو هفته به پایان ضرب‌الاجل دوماهه ایران به اروپایی‌ها برای متوازن کردن توافق هسته‌ای باقی مانده است، کشور‌های اروپایی دیپلمات‌های خود را روانه تهران کرده‌اند تا بتوانند ایران را از تصمیم خود برای کاهش تعهدات برجامی‌اش منصرف کنند. آندرو موریسون، معاون وزیر خارجه انگلیس در امور خاورمیانه روز یک شنبه با سفر به تهران با سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش ایرنا، موریسون در این دیدار بار دیگر بر پایبندی دولت خود به برجام تأکید کرد و گفت: «انگلیس مصمم است کانال مالی اینستکس را هرچه سریع‌تر عملیاتی کند». وی خواهان ادامه پایبندی کامل ایران به برجام شد. عراقچی هم در این دیدار با یادآوری تعلل و کوتاهی کشور‌های اروپایی در عمل به تعهدات خود در برجام گفت: «متأسفانه هیچ توازنی میان تکالیف و حقوق ما در برجام وجود ندارد، بنابراین دلیلی برای ادامه تعهد ایران به برجام باقی نمی‌ماند». عراقچی اظهار کرد: «ما متقاعد شده‌ایم که عدم پایبندی اروپا به تعهدات خود در برجام نه به دلیل ناتوانی بلکه به خاطر عدم اراده بوده است. اروپا حاضر نیست برای حفظ برجام اندک هزینه‌ای بپردازد. شرکت‌های اروپایی جرئت تخطی از دستورات خزانه‌داری امریکا را ندارند و این به معنای عدم حاکمیت اروپا حتی در داخل مرز‌های خود است». عراقچی در واکنش به ادعای مقامات اروپایی برای عقب‌نشینی ایران از تصمیم کاهش تعهداتش در برجام گفت: «تصمیم به کاهش تعهدات ایران در برجام یک تصمیم ملی و غیرقابل بازگشت است و جمهوری اسلامی ایران تا تأمین خواسته‌های خود به این روند ادامه خواهد داد». عراقچی با انتقاد از مواضع یکسویه دولت انگلیس در مسائل منطقه‌ای از جمله در ایراد اتهامات بی‌اساس به ایران در موضوع حمله به تانکر‌ها نیز گفت: «ظاهراً گرفتاری دولت انگلیس در مخمصه برگزیت، مانع از شناخت درست واقعیت‌های جهانی شده است. همراهی نپخته با اقدامات قلدرمآبانه امریکا حاصلی جز افزایش نفرت تاریخی ایرانیان نسبت به سیاست‌های انگلستان نخواهد داشت.»
اظهارات عراقچی درحالی است که دولت انگلیس در هفته‌های اخیر در همسویی با سیاست‌های ضد ایرانی امریکا، مدعی شده است که ایران در حمله اخیر به نفتکش‌ها در دریای دست داشته است. حتی جرمی هانت، وزیر خارجه انگلیس پا را فراتر گذاشته و در سخنانی مدعی شده است که در صورت کاهش تعهدات ایران در برجام، همه گزینه‌ها علیه تهران روی میز خواهد بود. مقامات اروپایی‌ها درحالی مدعی هستند که ایران باید به تعهداتش در برجام عمل کند که در سه سال گذشته از زمان اجرای برجام هیچ اقدام مؤثری برای مبادلات اقتصادی با ایران انجام نداده‌اند و با طرح‌هایی مانند اینستکس که به گفته خودشان، اجرای آن در درازمدت امکان‌پذیر است، دنبال وقت‌کشی هستند تا از تعهدات خود شانه خالی کنند. مقامات ایرانی بار‌ها گفته‌اند که برجام برای ایران هیچ دستاوردی نداشته است و از اروپایی‌ها خواسته‌اند بدون واشنگتن، برجام را حفظ کنند. اما هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان که اخیراً به ایران سفر کرده بود، تأکید کرد که اجرای تعهدات اروپا در برجام، بدون امریکا مقدور نیست.

هشدار به اروپا
سفارت ایران در بروکسل، پایتخت بلژیک با انتقاد از عدم انجام تعهدات اروپا در برجام هشدار داد که انجام تعهدات کامل ایران در برابر تعهدات خیلی کم اروپا توافق را به خطر انداخته است. حساب توئیتری سفارت ایران در بروکسل نوشت: «اتحادیه اروپا قویاً (به ایران) هشدار می‌دهد که تعهداتش در چارچوب برجام را انجام دهد، در حالی که آژانس بین المللی انرژی اتمی ۱۵ بار متعهد بودن ایران را تأیید کرده است». سفارت ایران در ادامه افزود: «این درحالی است که خود اتحادیه اروپا به تعهداتش از جمله عادی‌سازی شرایط تجارت با ایران پایبند نبوده است. این حرف منصفانه، منطقی و بی‌طرفانه‌ای است که بگوییم، تعهدات کامل در برابر کم نمی‌تواند یک توافق را پایدار نگه دارد». ایران ۶۰ روز به اتحادیه اروپا مهلت داده است تا در حوزه‌های بانکی و نفتی به تعهداتش عمل کند، در غیر این صورت تهران مرحله به مرحله تعهداتش را در برجام متوقف خواهد کرد؛ تصمیمی که اروپایی‌ها را بیش از پیش نگران کرده است و آن‌ها تلاش می‌کنند به هر نحوی شده، ایران را در چارچوب برجام نگه دارند، اما مقامات کشورمان بار‌ها تأکید کرده‌اند تا وقتی در توافق هسته‌ای می‌مانند که منافع ملت ایران تأمین شود.

التماس واشنگتن برای مذاکره
به‌رغم مخالفت مقامات ایران با هرگونه مذاکره با دولت امریکا، مقامات واشنگتن همچنان برای گفت‌وگو با ایران التماس می‌کنند. برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا در امور ایران که به عمان سفر کرده است، در سخنانی گفت که «واشنگتن آمادگی دارد تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند، اما صرفاً پس از رسیدن به توافق با ایران». به گزارش رویترز، هوک گفت: «ایالات متحده به دنبال رسیدن به توافقی جامع با ایران است که مسئله برنامه هسته‌ای، برنامه موشکی و اقدام‌های ایران در منطقه را در برگیرد». مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا که برای گفت‌وگو با متحدان امریکا راهی خلیج فارس شده است، با بیان اینکه امریکا تحریم‌های تازه علیه تهران اعمال می‌کند، بر آمادگی واشنگتن برای گفت‌وگوی بدون شرط با تهران خبر داد. به گزارش بی‌بی‌سی، مایک پمپئو گفت: «اطمینان دارم زمانی که آن‌ها آماده تعامل واقعی با ما باشند، ما برای چنین مذاکره‌ای آماده خواهیم بود». دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا در هفته‌های اخیر درحالی از تمایل خود برای مذاکره با ایران سخن گفته است که همچنان به اعمال تحریم‌های جدید علیه تهران اقدام می‌کند.

مسکو: همراه شرکای‌مان با تحریم‌های امریکا مقابله می‌کنیم
همزمان با افزایش تحریم‌های امریکا علیه ایران، مقامات روسیه گفته‌اند که با این اقدامات مقابله خواهند کرد. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه روز دو شنبه در واکنش به تصمیم کاخ سفید برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران گفت که واشنگتن عامدانه به تنش‌ها با تهران دامن می‌زند. به نوشته خبرگزاری اینترفکس، ریابکوف با بیان اینکه امریکا عمداً تنش‌ها با ایران را افزایش می‌دهد، گفت: «تحریم‌های جدید امریکا علیه ایران، غیرقانونی، مخرّب و خطرناک است». وی ضمن انتقاد از رویکرد امریکا در قبال ایران و افزایش فشار‌های اقتصادی تصریح کرد: «تحریم‌های جدید امریکا علیه ایران، تداوم مسیر افزایش تنش‌ها است». معاون وزیر خارجه روسیه همچنین افزود: «امریکا به جای اینکه خواستار گفت‌وگو با ایران باشد، تحریم‌های جدید بر آن‌ها اعمال می‌کند. مسکو و شرکایش با تحریم‌های امریکا علیه ایران مقابله می‌کنند». روسیه به همراه چین که از امضا‌کنندگان توافق هسته‌ای ایران هستند، بدون توجه به فشار‌های واشنگتن، به مبادلات خود با تهران ادامه می‌دهند. روس‌ها بار‌ها تأکید کرده‌اند که از تلاش غربی‌ها برای مذاکره مجدد درباره برجام حمایت نخواهند کرد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
یزدی زاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
0
0
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
0
0
جناب عراقجی جه جیزی را غیر قابل برگشت میدانی؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار