کد خبر: 959460
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۵
محافظت از خود در مقابل پیام‌های مجازی با احیای فرهنگ حیا
حجت الاسلام علیرضا فرهنگ*
سرویس سبک زندگی جوان آنلاین: فضای مجازی فضایی تبلیغی برای انتقال فرهنگ‌ها و سنت‌ها به مردم شده است. هرچند می‌تواند منشأ کار‌های بسیار خوبی شود، اما اگر خدایی نکرده نسبت به این فضا بدون تحقیق و دقت نظر وارد شویم، آسیب‌های بزرگی را مرتکب خواهیم شد که جبران آن چه بسا امکان‌پذیر نخواهد بود. باید در هر مکانی به زبان همان مردم مطالب را منتقل کرد. امروزه نیز باید با استفاده از این ابزار‌ها پیام‌ها و مطالب مفید را منتقل کرد و نشان داد همانطور که مردم این زمان مطالبشان را بیشتر از این فضا به دست می‌آورند، باید با همین ابزار هم نسبت به مسائل مختلف تبلیغ کنند.

متأسفانه سوء‌استفاده‌گرانی که امروز به جنگ فرهنگ و سنت و دین و مذهب انسان‌ها رفته‌اند، در این فضا با برنامه‌ریزی دقیق و با همه قوا در تلاشند تا اهدافشان را در قالب این مطالب به مردم منتقل کنند. آیا ما نیز نباید به تعبیر قرآن کریم که می‌فرمایند: در مقابل دشمن هرچه می‌توانید از ابزار و امکانات آماده کنید، با همه ابزار و امکانات به مقابله پرداخته و به قول معروف آرایش جنگی بگیریم؟

چرا باید گرفتار برنامه‌های مخرب فضای مجازی شویم؟ اگر گرفتار شدیم گرفتاران را چگونه باید نجات دهیم؟ امروز آسیب‌هایی گریبان جامعه مخصوصاً بعضی از جوانان را گرفته و باعث بی‌بند و باری و انواع مشکلات اخلاقی شده و نیاز است نسبت به آن متعهد باشیم. یکی از نقشه‌های شوم دشمنان در فضای مجازی، شبهه‌پراکنی و به شک انداختن مردم نسبت به مقدسات است. امروز به جای دعوت مردم به عبادت خداوند، آنان را با اقسام شبهات به شرک و خرافه‌پرستی سوق می‌دهند. چطور با غیبت موسی از بین امت خود سامری از این فضا استفاده کرد و با ساختن مجسمه‌ای و ایجاد صدا از آن مردم را به پرستش آن بت دعوت کرد. امروز نیز در زمان غیبت امام زمان (عج) دشمنان از این فرصت استفاده کرده و می‌خواهند مردم را به جهل و گمراهی بکشانند. شبهه‌هایی مثل تضعیف اعتقاد به امام زمان (عج)، گسترش ادیان دست‌ساز و نجات‌بخش برای بشر، ارائه الگو‌های ناشایست از طریق فضای مجازی و...
همه مبلغان دین و معلمان و فرهیختگان باید نسبت به شبهه‌افکنی در مسائل مختلف دین فعال باشند و اجازه جولان دادن شبهه‌افکنان در ذهن جوانان را ندهند.

یکی دیگر از این نقشه‌ها برای تضعیف ایمان افراد و ایجاد فضای بی‌اعتمادی در جامعه دروغ‌پراکنی و ترویج اخبار نادرست است. وقتی اخباری از منابع گناه یعنی رسانه‌های معاند و دشمن پخش می‌شود، نسبت به انتشار آن دقت شود. متأسفانه بعضی از این اخبار در فضای مجازی به‌راحتی دست‌به‌دست می‌شود و عده‌ای هم آنان را پذیرفته و منتقل می‌کنند. افرادی هم هستند کارشان خواندن، باور و منتقل کردن هر حرفی است، اما نسبت به فهم و تحقیق پیرامون مسائل مهم‌تر و اساسی‌تر غافلند. یکی از نشانه‌های دروغگویی افراد را نقل هر خبری می‌دانند. یکی دیگر از مسائلی که متأسفانه به عنوان بزرگ‌ترین آسیب فضای مجازی به حساب می‌آید، ترویج بی‌حیایی و عادی کردن مسائل شهوانی در بین جوانان و آحاد مختلف جامعه است. فضای مجازی فضایی بسیار قابل لمس و برای انتقال احساسات است و یکی از این احساسات، نیاز‌های جنسی است که امروزه با انواع و اقسام تصاویر و فیلم‌ها دارند این نیاز را به وسیله‌های مختلف به انحراف می‌کشانند.

آیه ۱۰۵ سوره توبه به‌خوبی انتقال اطلاعات و ثبت آن در محضر عدل الهی و فاش شدن آن را برای بیدار شدن انسان و جلوگیری از بی‌حیایی به تصویر کشیده است. خداوند متعال در این آیه خطاب به پیامبر گرامی اسلام (ص) می‌فرمایند: «وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیرَى اللَّهُ عَمَلَکمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ سَتُرَدُّونَ إِلى‏ عالِمِ الْغَیبِ وَ الشَّهادَةِ فَینَبِّئُکمْ بِما کنْتُمْ تَعْمَلُونَ»: بگو هرگونه که می‌خواهید عمل کنید! خداوند و فرستاده او و مؤمنان، اعمال شما را می‌بینند! و به زودى، به سوى داناى نهان و آشکار، بازگردانده می‌شوید و شما را به آنچه عمل می‌کردید، خبر می‌دهد!

بهترین راه رهایی از بی‌حیایی در فضای مجازی تفکر و تدبر در امثال این آیات در قرآن است. وقتی انسان حیایش زیاد شد، دست به هر کاری نمی‌زند، پس با احیا و ترویج فرهنگ حیا از خود در مقابل پیام‌های رنگارنگ فضای مجازی محافظت کنیم. حضرت علی (ع) می‌فرمایند: حیا انسان را از هر فعل قبیحی بازمی‌دارد. تفکر در این نوع روایات و آیات بی‌شک در مدیریت فضای مجازی بسیار اثرگذار است.

*کارشناس مذهبی و پژوهشگر سبک زندگی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار