کد خبر: 959206
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۵
تبعات اقتصادی پاسخ دندان‌شکن به یک تجاوز هوایی
ساقط شدن پهپاد امریکایی توسط ایران که در محدوده حریم هوایی به جاسوسی مشغول بود، موجب شد قیمت نفت بیش از ۶ درصد جهش کند.
مهدی فتحی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: رویترز در‌این‌باره نوشت، پس از ساقط شدن پهپاد امریکایی توسط ایران قیمت نفت بیش از ۶ درصد جهش کرد.
قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت‌خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب امریکا تا ساعت ۱۹:۰۰ به وقت تهران، ۲۴/۳ دلار یا ۰۳/۶ درصد جهش کرد و به ۵۷ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت‌خام برنت هم ۸۱/۲ دلار یا ۵/۴ درصد جهش کرد و به ۶۳/۶۴ دلار رسید. ترامپ در واکنش به آن‌چه مقامات امریکایی حمله ایران به پهپاد نظارتی امریکا اعلام کرده‌اند، در توییتر خود نوشت: ایران اشتباه بسیار بزرگی مرتکب شده است. اما نکته قابل‌تأمل این است که وابستگی آمریکا به نفت خلیج‌فارس بسیار محدود است، لذا از همین رو واکنش‌های تعجب‌برانگیزی را از نگاه کارشناسان داشته است.
با این حال از آنجایی که معمولاً افزایش قیمت نفت هم عرض با قیمت طلا است، قیمت جهانی نیز به بالاترین سطح پنج ساله خود جهش کرد.
با این حال اکونومی نکست، قیمت نفت در پی ساقط شدن پهپاد جاسوسی امریکا در خلیج‌فارس شاهد افزایش چشمگیر بود.
قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت با افزایش ۴/۵ درصدی به مقدار ۵۶ دلار و ۶۵ سنت در هر بشکه رسید. همزمان قیمت پایه نفت برنت نیز با ۳/۴ درصد افزایش به ۶۴ دلار و ۴۵ سنت رسید.
«نیل ویلسون»، تحلیلگر اقتصادی در یادداشتی در سایت «مارکت» نوشت: «این اتفاق جرقه‌ای بود که ممکن است در جهت بالا رفتن قیمت نفت در دراز‌مدت نیز مؤثر باشد.»
«رابی فراسر»، تحلیلگر اقتصادی «اشنایدر الکتریک» نوشت: «تنش‌های بین واشنگتن و تهران بر قیمت نفت تأثیر‌گذار بوده، ولی هنوز بر قیمت کالا‌ها تأثیر نگذاشته است.»
البته برخی کارشناسان روند رو به رشد قیمت طلا را در هفته‌های اخیر ناشی از وضعیت اقتصاد امریکا و رویگردانی جهانی از دلار می‌دانند که با این اتفاق در خلیج‌فارس به نظر می‌رسد که طلا نیز تحت تأثیر قرار گرفته است و قیمت جهانی طلا به بالاترین سطح پنج ساله جهش کرد.
قیمت نقدی هر اونس طلا به ۱۴۰۴ دلار رسید که این رقم بالاترین سطح آن از ۱۷ مارچ ۲۰۱۴ تا‌کنون است.
اما این تمام ماجرا نبود، زیرا در منطقه نیز سقوط بورس عربستان پس از ساقط شدن پهپاد امریکایی توسط سپاه کاملاً نمود داشت.

سقوط بورس عربستان پس از ساقط شدن پهپاد امریکایی توسط سپاه
روز پنج‌شنبه، پس از اینکه یک پهپاد امریکایی توسط موشک ایران در محدوده فضای ایران ساقط شد، با بالا رفتن تنش‌های خاورمیانه، شاخص بورس عربستان سعودی سقوط کرد.
پس از سرنگون کردن این پهپاد که سپاه پاسداران اعلام کرد در حال پرواز در مناطق جنوبی ایران بوده است، نگرانی از رؤیارویی نظامی در منطقه، افزایش یافت ولذا همزمانی این حادثه با درخواست پیگیری پرونده جمال خاشقچی باعث شد تا شاخص بورس سعودی که دو روز گذشته هم افت کرده بود، دیروز ۳/۱ درصد سقوط کند و اکثر سهام بانکی این کشور پایین بیاید.
سهام بانک تجارت ملی عربستان، بزرگ‌ترین بانک این کشور ۲ درصد سقوط کرد و سهام صنایع پایه این کشور هم یک درصد از ارزش خود را از دست داد. سهام شاخص ابوظبی هم با افت ۸/۰ درصدی بانک اول ابوظبی، بزرگ‌ترین بانک امارات متحده عربی، ۲/۰ درصد پایین کشیده شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار