کد خبر: 958940
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۰
رئیس پلیس فتا: ۴۰۰ تارنمای رصد شده دارای محتوای مجرمانه، رسیدگی و اقدامات شناسایی و مقابله‌ای در پلیس‌های تخصصی انجام و تا حدود زیادی سالم سازی محیط شده است.
سرویس جامعه جوان‌آ‌نلاین:‌ سردار مجید در ادامه نشست خبری امروز با اشاره به اینکه ۴۰۰ تارنمای رصد شده دارای محتوای مجرمانه با فراوانی ۷۶ درصد اینستاگرام، ۱۴ درصد تلگرام، ۶ درصد سایت‌ها و ۴ درصد سایر بستر‌های سایبری رسیدگی و اقدامات شناسایی و مقابله‌ای در پلیس‌های تخصصی انجام و تا حدود زیادی سالم سازی محیط شده است گفت: از دیگر اقدامات در چارچوب فرامین مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، به برنامه ریزی و طراحی در خصوص ارتقای توان عملیاتی، فنی رصد و پایش و پی جویی جرایم، ارتقاء و افزایش ساماندهی فنی پلیس فتا، ظرفیت سازی در داخل ناجا، استفاده از ظرفیت سایر نهاد‌ها و سازمان‌هایی که به نوعی دارای مسئولیت در حوزه امنیت فضای مجازی هستند، می‌توان اشاره کرد.
وی ادامه داد: توانمندسازی بیشتر تیم‌های واکنش سریع پلیس فتا در مقابله با حملات سایبری به حوزه‌های عمومی در خصوص شناسایی آی پی مهاجم، استناد پذیری ادله دیجیتال، لاگ برداری، ایزوله سازی محیط از حیث ریسک پذیری تهدید که برای مصوبه شورای عالی فضای مجازی به ناجا (پلیس فتا) سپرده شده است و گسترش کمی و کیفی پلیس فتا در شهرستان‌ها و استان‌های فاقد پلیس فتا که در سال جاری در ۱۷ شهرستان جدید ایجاد شده و همچنین ایجاد ۳ پایگاه دیگر در تهران مدنظر است، از دیگر اقدامات است.
رئیس پلیس فتا ناجا در پاسخ به سوالی مبنی بر بکارگیری هکر‌هایی که از سوی این پلیس شناسایی و دستگیر می‌شوند، ادامه داد: افرادی که در این حوزه شناسایی و دستگیر می‌شوند، تحویل مراجع قضایی می‌شوند و ما به عنوان پلیس فتا از هیچ هکری در پلیس فتا استفاده نمی‌کنیم البته هک کردن بار معنایی غیر قانونی دارد.
وی در ادامه به اقدامات مقابله‌ای پلیس فتا با کلیپ‌هایی که در مدارس منتشر می‌شود، اشاره کرد و گفت: وزارت آموزش و پرورش با ارسال نامه‌ای از ما درخواست و شکایتی مطرح کرده که پلیس فتا نیز ورود پیدا کرده و پیگیری‌های مربوطه را انجام داده است.
سردار مجید همچنین به کلیپ ساخته شده در مهاباد اشاره کرد و گفت: در این رابطه نیز پلیس فتا در مهاباد پیگیری‌های لازم را انجام داده است و نتایج به آموزش و پرورش اعلام می‌شود.
رئیس پلیس فتا ناجا در مورد رمز‌های یک بار مصرف گفت: الزامات سند‌های پویا با همکاری بانک مرکزی و با پیگیری‌های پلیس فتا ابلاغ شده و قرار است در ۳ فاز اجرایی شود؛ بانک‌ها همکاری خوبی در این زمینه دارند و زیرساخت‌های لازم هم فراهم شده البته افراد می‌توانند اختیاری از رمز‌های یک بار مصرف استفاده کنند. اجرای رمز‌های یک بار مصرف از اول خرداد از سوی بانک مرکزی متوقف شد که این موضوع نیز در حال پیگیری است.
سردار مجید همچنین در رابطه با تبلیغ اقلام ممنوعه در فضای مجازی عنوان کرد: در سال جاری ۱۱ طرح کشوری و ۳۰ طرح استانی برای مقابله با آلودگی در سایت‌ها برنامه ریزی و فعالیت‌های مستمر انجام شده است.
رئیس پلیس فتا ناجا در ادامه عنوان کرد: به ۱۹۱ پرونده در حوزه قمار رسیدگی شده و ۲۶ باند در مورد پرونده‌های کلاهبرداری شناسایی و اعضای آن نیز دستگیر شدند؛ ۴ باند و شبکه نیز در زمینه کپی کارت شناسایی و دستگیر شدند و ۳۵۰ کارت از متهمان کشف شد. همچنین ۱۰ پرونده در مورد خرید و فروش سوالات امتحانی و کنکور ۹۸ کشف شد که همچنان در دست بررسی است و ۳۸۲ لینک در مورد صفحات غیر اخلاقی و ۱۱۹ فقره منجر به اقدامات قانونی در این زمینه شده است.
سردار مجید به سهمیه جذب ۲۰۰ نفر در پلیس فتا اشاره کرد وگفت: در این رابطه در سایت پلیس اطلاعیه جذب و گزینش در حوزه‌ای تی به صورت پیمانی و رسمی بارگذاری شده است.
وی ادامه داد: ۲۸ درصد جرایم سایبری کل کشور در استان تهران رخ می‌دهد که در نظر داریم پایگاه‌هایی برای تقویت عملیات پلیس فاتب و تسریع در رسیدگی به پرونده شهروندان ایجاد کنیم.
سردار مجید در مورد رویکرد پلیس فتا در مقابله با تکدی گری مجازی گفت: به تناسب ایام و موضوعات، بسیاری از افراد مورد سوء استفاده کلاهبرداران در فضای مجازی قرار می‌گیرند به ویژه در تعطیلات نوروز البته رصد عام ما همواره جلوتر بوده، اما مهم‌ترین مولفه بازدارنده آگاهی مردم است اینکه دانش اینترنتی مردم بیشتر شده است.
وی در مورد رویکرد پلیس فتا در مورد اپلیکیشن‌ها هم عنوان کرد: رویکرد ما این است که شبکه‌های اجتماعی داخلی و بومی را ترویج کنیم چرا که به عنوان دارایی سایبری جمهوری اسلامی ایران ثبت می‌شود اگر این اقدامات انجام شود، مردم در آرامش خاطر می‌توانند فعالیت کرده و اشتراک اطلاعات داشته باشند که از این طریق میزان جرایم کاهش می‌یابد و از سوی دیگر با توجه به اینکه کاربران با توجه به دانش و کاربرد‌های اپلیکیشن‌ها از این امکانات استفاده می‌کنند نمی‌توانیم توصیه کنیم که از کدام یک استفاده کنند، اما به صورت کلان توصیه می‌شود به نرم افزار‌های بومی و داخل کشور اعتماد کنند.
رئیس پلیس فتا ناجا در پاسخ به سوالی مبنی بر اقدام این پلیس در رابطه با وجود دوربین‌های مخفی مثلا در خودرو توضیح داد: با آنچه که در حوزه ماموریت‌های پلیس فتا است قطعا برخورد می‌کنیم البته که گرفتن عکس صرفا جرم نیست، اما انتشار آن جرم است و پلیس ورود می‌کند این را هم بگویم که عکس اگر با رضایت شخص منتشر شود جرم نیست.
سردار مجید در پایان این نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، از زحمات شبانه روزی سردار "هادیان فر" در مدتی که در سمت رئیس پلیس فتا ناجا انجام وظیفه می‌کردند، قدردانی و برای وی آرزوی سلامتی کرد.

شناسایی ۴۰۰ تارنما با محتوای مجرمانه و دستگیری عاملان خشونت
رئیس پلیس فتا از شناسایی ۴۰۰ تارنما با محتوای مجرمانه و دستگیری ۳۸ عامل خشونت در فضای مجازی خبر داد.
سردار سرتیپ دوم «وحید مجید» رئیس پلیس فتای نیروی انتظامی امروز در نشست خبری گفت: از دهم اردیبهشت امسال تاکنون بالغ بر هزار و ۲۰۰ تارنما، سایت، شبکه اجتماعی و پیام‌رسان خارجی مورد رصد عام پلیس قرار گرفته و این دقیق‌ترین رصد است.
وی افزود: ۷۵۰ تارنما فاقد محتوا‌های مجرمانه مربوط به سلاح و مهمات و خشونت بوده، اما در خصوص کلاهبرداری‌های اینترنتی ۲۵۰ مورد بررسی شد که این موارد حذف و مسدود شده است.
سردار مجید ادامه داد: همچنین بر روی حدود ۴۰۰ تارنما باعنوان مجرمانه تمرکز داریم و پلیس‌های تخصصی اقدامات لازم را علیه آن‌ها انجام داده‌اند و حدود ۳۸ نفر به اتهام ترویج خشونت دستگیر شدند و پرونده‌ها آن‌ها به مراجع قضایی ارسال شده است.

ابلاغ طرح مقابله با عرضه سلاح و مهمات و مقابله با ترویج خشونت در فضای سایبر
رئیس پلیس فتا نیروی انتظامی از تدوین طرح مقابله با عرضه سلاح و مهمات و مقابله با ترویج خشونت در فضای سایبر و ابلاغ آن به استان‌های سراسر کشور خبرداد و گفت: در این طرح ۱۲۰۰ تارنما اعم از سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌های خارجی حاوی محتوا و مضامین مرتبط به صورت کلی و عمومی استخراج شده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، سردار " وحید مجید" در نشست خبری امروز به بیان عملکرد پلیس فتا در سال ۹۸ پرداخت و گفت: اطلاعات حاصل از ۲۳۰ پژوهش در کشور‌های مختلف نشان می‌دهد که سال ۲۰۱۸ در بیشتر ابعاد دنیای دیجیتال شاهد رشد و توسعه بودیم.
وی ادامه داد: تعداد کاربران اینترنت رشد چشمگیری داشته به گونه‌ای که بیش از ۳۶۰ میلیون نفر برای نخستین بار آنلاین شده‌اند؛ هر روز بیش از یک میلیون نفر به این جمع افزوده شده است.
رئیس پلیس فتا ناجا تصریح کرد: ۵۷ درصد از جمعیت جهان یعنی ۴ میلیارد و ۳۸۸ میلیون نفر از جمعیت ۷ میلیارد و ۶۷۶ میلیون نفر دنیا به اینترنت متصل هستند؛ البته این ضریب نفوذ در کشور‌های توسعه یافته تا ۸۰ درصد می‌رسد در حالیکه در کشور‌های در حال توسعه ۴۵ درصد و در سایر کشور‌های کمتر توسعه یافته حدود ۲۰ درصد است.
سردار مجید خاطرنشان کرد: آمار کاربران تلفن همراه با ضریب نفوذ ۶۷ درصد است که این شاخص ۵ میلیارد و ۱۱۲ میلیون نفر است.
وی افزود: کاربران فعال شبکه‌های اجتماعی جهان ۳ میلیارد و ۴۸۴ میلیون نفر با ضریب نفوذ ۴۵ درصد و همچنین کاربران فعال شبکه‌های اجتماعی موبایل پایه ۳.۲۵۶ میلیون نفر با ضریب نفوذ ۴۲ درصد هستند.
این مقام ارشد انتظامی با بیان اینکه جدا سازی و پاکسازی شبکه از ریسک، تهدیدات بعدی فضای سایبر است، گفت: از جمعیت ۸۳ میلیون نفر در ایران، ۷۳ میلیون کاربر اینترنت با ضریب نفوذ ۸۹ درصد وجود دارد که نسبت به سال ۲۰۱۷، ۲۹ درصد رشد داشته است؛ همچنین کاربران اینترنت موبایل ۶۳ میلیون نفر هستند با ضریب نفوذ ۷۷ درصد که نسبت به سال ۲۰۱۷ افزایش ۱۱ میلیون نفری داشته است.
رئیس پلیس فتا ناجا خاطرنشان کرد: تغییرات روز افزون در حوزه سایبری امری اجتناب ناپذیر است، اما در کنار توسعه فناوری با توجه به گمنامی افراد، وجود شبکه‌های اجتماعی خارجی که هیچ گونه نظارت و کنترلی بر آن‌ها حاکم نیست بایستی به حوزه امنیت، حفاظت از داده‌ها و حریم خصوصی کارابران نیز توجه کرد که متاسفانه این موضوع مورد غفلت قرار گرفته است.
سردار مجید تصریح کرد: در اجرای فرامین مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مبنی بر تامین امنیت فضا مجازی؛ در ۱۰ اردیبهشت ماه سالجاری، طرح مقابله با عرضه سلاح و مهمات و مقابله با ترویج خشونت در فضای سایبر تدوین و به استان‌های سراسر کشور ابلاغ شد که در این طرح بالغ بر ۱۲۰۰ تارنما اعم از سایت ها، شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌های خارجی حاوی محتوا و مضامین مرتبط به صورت کلی و عمومی استخراج شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار