کد خبر: 957153
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۸
روز گذشته، ۹۵۰ شهر در ایران بسان همه آخرین جمعه‌های ماه رمضان در ۴۰ سال پس از انقلاب اسلامی ایران، صحنه حضور مردم روزه‌دار برای حمایت از قبله اول مسلمین، سرزمین فلسطین و حق ملت فلسطین و نیز اعلام مقابله و برائت با اشغالگری‌های صهیونیستی به کمک حامیان غربی‌اش بود.
سرویس سیاست جوان آنلاین: امسال یک موضع‌گیری جدید هم به راهپیمایی روز قدس اضافه شد که البته امتداد همه مواضع قبلی است: نه به معامله قرن. معامله‌ای که دولت امریکا با روحیه دلال مآبی خود آن را به راه انداخته تا به زعم خودمشکل را برای همیشه حل کند، به این شیوه که امتیازات بیشتر از خاک فلسطین به اسرائیلی‌ها داده شود تا آنان با تشکیل دولت موقت فلسطینی موافقت کنند. طرحی که، چون حق مردم فلسطین در آن لحاظ نشده، از هم اکنون می‌توان آن را شکست خورده به حساب آورد.
در تهران، پایتخت کشور، مسئولان هم همراه مردم در راهپیمایی حضور داشتند. سران قوا، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، فرماندهان کل ارتش و سپاه و رئیس سازمان بسیج و فرماندهان نظامی نیرو‌های مختلف ارتش و سپاه، نمایندگان مجلس، وزرا، فعالان سیاسی و ... به جمع راهپیمایان در پایتخت پیوستند. آیت‌الله رئیسی در بیرجند، مراجع در قم و شیخ عیسی قاسم رهبر قیام مردم بحرین در قم در جمع راهپیمایان حضور یافتند.
قطار‌های مترو برخلاف دیگر روز‌های تعطیل خصوصاً در ماه رمضان، شلوغ بود. خیابان‌های مرکزی شهر پر ترافیک، پرچم فلسطین و نماد قدس در دست مردم و فریاد مرگ بر امریکا و مرگ بر اسرائیل صدای اصلی خیابان‌های مسیر راهپیمایی بود. حضور جمعی از یهودیان تهرانی هم در این راهپیمایی جالب توجه بود. چه آنکه دولت جعلی اسرائیل می‌کوشد اقدامات جنایت‌کارانه خود را به نام مردم یهود تمام کند. جمعی از ارامنه هم در این راهپیمایی حضور یافتند. در حاشیه این مراسم همچنین کمک نقدی مردم به جبهه مقاومت جمع‌آوری می‌شد. جمعی از دانشجویان تهرانی با پوشیدن کفن و سردادن شعار «لن نسمح بصفقه القرن» (هرگز اجازه معامله قرن را نمی‌دهیم) در میدان فلسطین تجمع کرده و سپس به جمع راهپیمایان پیوستند. جمعی از گردشگران خارجی هم با خانواده‌های خود در حمایت از مردم مظلوم فلسطین در میدان فردوسی تهران به جمع راهپیمایان روز جهانی قدس پیوستند.
یکی از حاشیه‌های جالب راهپیمایی روز قدس اعدام نمادین پادشاه و ولیعهد عربستان و نیز ترامپ و پمپئو بود. راهپیمایان تهرانی با نمایش تصاویر قاتلان کودکان فلسطینی، انزجار خود را از سران کودک‌کش سعودی و امریکایی و صهیونیستی نشان دادند.

قطعنامه پایانی
شرکت کنندگان در راهپیمایی روز جهانی قدس سال ۱۳۹۸، با قرائت قطعنامه‌ای مواضع خود را در ۵ بند اعلام کردند. در بند اول این بیانیه، با اشاره طرح احمقانه دولت امریکا موسوم به معامله قرن آمده است: توطئه رذیلانه موسوم به «معامله قرن»، سرسپردگی سران مرتجع برخی از کشور‌های عربی در تلاش برای عادی‌سازی روابط با رژیم جعلی و غاصب قبله اول مسلمین و نشست به ظاهر اقتصادی صهیونیستی – امریکایی در منامه بحرین را شدیداً محکوم می‌نماییم.
در ادامه این قطعنامه از راهپیمایی‌های جمعه‌های بازگشت فلسطینیان حمایت شده و مراتب نفرت و انزجار قلبی از سکوت مجامع جهانی مدعی حقوق بشر در برابر نسل‌کشی جعلی صهیونیستی در غزه و کرانه باختری و اقدام مذبوحانه آنان برای نابودی هویت و تاریخ فلسطین با یهودی‌سازی سرزمین‌های اشغالی ابراز شده است.
در این بیانیه در مورد راه حل مسئله فلسطین آمده است: تنها راه حل مسئله فلسطین نفی مطلق هر نوع سازش و تسلیم تا محو غده سرطانی اسرائیل، بازگشت آوارگانِ فلسطینی از اقصی نقاط دنیا و برگزاری همه‌پرسی فراگیر و آزاد برای تضمین آینده این کشور با تحقق راهبرد «همه فلسطین برای همه مردم فلسطین» و «فلسطین از بحر تا نهر» اعلام و بر آن تأکید می‌نماییم.

معامله پای شرافت یک ملت؟!
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران، طی سخنانی به مناسبت روز قدس، با طرح این سؤال که معامله بزرگ قرن را چه کسی به راه انداخته است، اظهار داشت: داماد آقای ترامپ که یک جوان یهودی تاجر است مسئول بحث معامله قرن است؛ خود ترامپ قبلاً اعلام کرده بود که او عاشق اسرائیل است حال او را مسئول این کار کرده است. بسیاری از بزرگان منطقه نگران این رفتار‌های امریکا هستند، شاید جرئت نکنند بگویند، اما در جلسات و کنفرانس‌های مختلف که با آن‌ها داریم این موارد را عنوان می‌کنند. برخی می‌گویند این جوانک (داماد ترامپ) را در منطقه فرستادند تا جنگی را به راه بیندازد و برود.
رئیس قوه مقننه در ادامه عنوان کرد: در طول سال‌های مختلف شاهد موارد مختلف بودیم البته امسال قدری شرایط متفاوت است و یکی از این تفاوت‌ها از نظر توطئه‌های پیچیده‌تری است که امریکا دنبال می‌کند. یکی از رفتار‌های گستاخانه امریکا انتقال پایتخت صهیونیست‌ها به قدس بود. این کار توهین به همه مسلمانان است، چون قدس شریف قبله اول مسلمانان و محل معراج پیامبر است. رئیس مجلس شورای اسلامی بر همین اساس اضافه کرد: جنایتکاران، سرزمین کشور دیگری را به رژیم صهیونیستی هبه کردند، این یک اقدام ماجراجویانه و خیلی هم مسخره است که یک کشور آن طرف دنیا یک کشور دیگری را به اسرائیل می‌دهد، اسرائیلی‌ها کم سرزمین‌های اسلامی را غصب کردند که این را هم به آن‌ها جایزه دادید؟ وی با اشاره به طرح معامله قرن گفت: مدتی است طرحی مرموز و سربسته به نام معامله بزرگ قرن مطرح کردند؛ آن‌هم با این ادعا که ما می‌خواهیم مشکل را برای همیشه حل کنیم. توجه کنید خود عنوان این «معامله» بزرگ قرن نشان‌دهنده همان تسلط روحیه دلال مأبی در سیاست امریکا است. در جایی که پای شرافت یک ملت و غیرت دینی یک امت در میان است، اسم و واژه معامله را به کار می‌برند چقدر فضاحت بار است.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: اینکه سردمداران امریکا به راحتی هر توافقی را زیر پا‌می گذارند یعنی برای آن‌ها اصلاً مهم نیست. یک روز توافق آب و هوای پاریس و یک روز هم توافقی که از لحاظ تجاری با اروپا داشتند را از بین می‌برند، یک روز هم توافق تجاری با چین و توافق موشکی با چین را لغو می‌کنند. این‌ها به زیربنای فکری‌شان برمی‌گردد که مبنای تفکر مخربی برای رفتار معقول در روابط بین‌الملل است. ملاحظه کنید وزیر خارجه امریکا باکی نداشت که بگوید ما داعش را به وجود آوردیم!

چه مذاکره‌ای!
لاریجانی در مورد ادعای مذاکره امریکا با ایران هم گفت: یکی از حرف‌های پوشالی که سردمداران امریکا به ملت ایران می‌گویند این است که ما توافق هسته‌ای را قبول نداریم و خارج شدیم و تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کردند و بعد با آشفتگی هر روز سرشان را بیرون می‌آورند که ما می‌خواهیم مذاکره کنیم. مذاکره مجدد چه معنا دارد؟ این چه مذاکره‌ای است که اول تحریم‌های گسترده نسبت به ایران وضع می‌کنید و بعد می‌گویید مذاکره کنیم.
وی در ادامه با طرح این سؤال که چه مذاکره‌ای؟ گفت: یک مشت دزد بیایند اموال را بگیرند، بعد بگویند حاج آقا مذاکره کنیم! وقتی دزدی در کشوری خانه‌ای را می‌زند، پلیس می‌آید آن دزد را می‌گیرد و به سزای عملش می‌رساند. حالا در صحنه بین‌المللی آن پلیسی که می‌خواهد کاری کند خودش جزو سردمداران دزدهاست؛ بنابراین باید خودمان قوی شویم.

راه حل فلسطین
لاریجانی اضافه کرد: جریان مقاومت یک حرکت زاینده و رو به جلوست و هیچ‌کس نمی‌تواند جلوی این بیداری را بگیرد. امریکایی‌ها اگر عقل داشته باشند به ریشه این نقطه پی می‌بردند که حضور هر چه بیشتر آن‌ها در منطقه عامل توسعه جریان مقاومت است و این را باید بفهمند. اگر مقاومت حزب‌الله قدرتمند نبود آیا اسرائیل در جنگ ۳۳ روزه شکست می‌خورد؟ اگر مقاومت قوی نبود آیا تروریست‌های وحشی داعش در عراق سرکوب می‌شدند؟ اگر مقاومت قوی نبود آیا انواع و اقسام تروریست‌ها در سوریه سرکوب می‌شدند؟
رئیس مجلس ادامه داد: راه حل مسئله فلسطین یک راه حل سیاسی و دموکراتیک است، همان راهی است که رهبر انقلاب در دو دهه اخیر مطرح کرد که این مبتنی بر اسناد بین المللی است و شاید تنها راهی سیاسی برای حل این اختلاف سیاسی، برگزاری همه‌پرسی برای فلسطین است و چند جزء دارد که عبارت است از بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین آبا و اجدادی خودشان، برگزاری انتخابات با مشارکت مردم اصلی فلسطین اعم از مسیحی و یهودی و مسلمانان، تشکیل نظام سیاسی منتخب اکثریت براساس همه‌پرسی و تصمیم‌گیری از سوی نظام سیاسی منتخب اکثریت برای ساکنان غیربومی این سرزمین.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار