کد خبر: 954258
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۲
علل قهرمانی نفت آبادان در لیگ بسکتبال در گفت‌وگوی «جوان» با حماد سامری سرمربی تیم:
معادلات لیگ برتر بسکتبال با فینالیست شدن دو تیم نفت آبادان و شهرداری گرگان به هم ریخت. این فصل از رقابت‌های لیگ در حالی به پایان رسید که نفتی‌های بی‌ادعا با حداقل امکانات نسبت به رقبای اصلی موفق شدند جام قهرمانی را بالای سر ببرند.
شیوا نوروزی
سرويس ورزش جوان آنلاين: معادلات لیگ برتر بسکتبال با فینالیست شدن دو تیم نفت آبادان و شهرداری گرگان به هم ریخت. این فصل از رقابت‌های لیگ در حالی به پایان رسید که نفتی‌های بی‌ادعا با حداقل امکانات نسبت به رقبای اصلی موفق شدند جام قهرمانی را بالای سر ببرند. آبادانی‌ها با هدایت حماد سامری سرمربی دهه شصتی خودتوانستند به همه اهداف برسند. نفت امسال با توجه به مشکلاتی که داشت نتوانست بازیکن خارجی به خدمت بگیرد. از همین رو برای مقابله با تیم‌های مدعی سختی زیادی را تحمل کرد. ضمن اینکه با توجه به شرایط تیم‌های مدعی، چون شیمیدر و پتروشیمی هیچ کس انتظار نداشت نفت تا فینال پیشروی کند و در نهایت نیز روی سکوی قهرمانی بایستد. با این وجود بازی خوب نماینده آبادان موجب شد تا طلسم ناکامی آن‌ها در بازی‌های فینال شکسته شود و اولین جام قهرمانی مردم این شهر را به وجد بیاورد. در ادامه گفت‌وگوی ما با حامد سامری سرمربی تیم سختکوش نفت را می‌خوانید.

از مسیر قهرمانی نفت آبادان بگویید و از مشکلات و سختی‌هایی که سد راه این تیم شدند.
امسال لیگ را اصلاً خوب شروع نکردیم. همه می‌دانند هم بودجه ما بسیار کم شد و هم اینکه برایمان مجوز جذب بازیکن خارجی صادر نشد. به همین خاطر فصل جدید را با برخی مشکلات آغاز کردیم. تنها نکته خوبی که داشتیم بهترین بازیکنان را گلچین کردیم. بازیکنانی که به نام آبادان تعصب و غیرت داشتند را در اختیار گرفتیم. می‌خواستیم به رغم همه چالش‌هایی که پیش‌رویمان بود با یک جمع متحد کار بزرگی را انجام دهیم. باید اذعان کنم که بچه‌ها در این مدت به هیچ وجه پا پس نکشیدند، ناامید نشدند و همیشه در شرایط سخت کمک‌حال تیم بودند؛ آن هم در اوضاعی که هیچ‌کس شانسی برایمان متصور نبود بیاییم و قهرمان شویم. شروع خوبی نداشتیم ولی پایانی باشکوه را جشن گرفتیم.

شکستن طلسم ناکامی در فینال انگیزه بزرگی برای نفت بود. چطور انتظار هواداران را برآورده کردید؟
به هر حال حضور در فینال لیگ برتر تجربه بزرگی است که نفت آبادان دو بار آن را تجربه کرده بود. در این فصل پس از اینکه جواز حضور در مرحله پلی‌آف را گرفتیم متحول شدیم و با تجربه عمل کردیم. به همین خاطر بود که روند بهتری در پلی‌آف و فینال داشتیم. در واقع تجربیات گذشته را یکجا در این فصل به کار گرفتیم تا به هدفمان برسیم.
عدم توازن در به خدمت گرفتن ستاره‌ها و ملی‌پوشان یکی از نقاط ضعف لیگ به شمار می‌رود و امسال نیز دو تیم پتروشیمی و شیمیدر با هزینه‌های زیاد بهترین نفرات را در اختیار داشتند. چطور توانستید این نابرابری را به سود خود تمام کنید؟
ما با همدلی، کار و تلاش زیاد بر تیم‌های پرستاره غلبه کردیم و بازی‌های بهتری را ارائه دادیم. ضمن اینکه در این مدت سعی‌مان بر این بود که با کمترین حاشیه به کارمان ادامه دهیم چراکه توقع زیادی از نفت نمی‌رفت به همین خاطر فشار کمتری را احساس می‌کردیم. همه این مسائل زمینه‌ساز این شد که نفت آبادان در مسیر قهرمانی قرار بگیرد.

در ابتدای فصل چه جایگاهی را برای تیم‌تان پیش‌بینی می‌کردید؟ به حضور در فینال و کسب جام هم فکر کرده بودید؟
از زمانی که یارگیری را شروع کردیم می‌دانستیم که امسال کاری به مراتب دشوار خواهیم داشت. از اول به بچه‌ها گفتم که امسال باید در فینال بازی کنیم. اگر از بازیکنان هم سؤال کنید آن‌ها هم این حرف من را تأیید می‌کنند. به واقع تمام سعی‌مان بر این بود که این هدف را محقق کنیم و در مرحله پلی‌آف برای صعود به فینال می‌جنگیدیم. با خودمان گفته بودیم وقتی فینالیست شدیم با یک برنامه خوب جام را نیز از آن خود می‌کنیم. شاید در این فصل خوش‌شانس نبودیم ولی امید، تلاش و انگیزه بسیار زیادی برای موفقیت داشتیم. ثمره آن را نیز خوشبختانه با قهرمانی گرفتیم.

حضور پرشور هواداران آبادانی و حمایت آن‌ها از تیم بسکتبال نفت چه تأثیری در این درخشش داشت؟
تأثیرگذاری بسیار زیادی داشتند. هواداران پرشور و متعصب همیشه به سالن می‌آمدند و تیم را تنها نمی‌گذاشتند؛ به ویژه در دو بازی آخر مقابل پتروشیمی و شهرداری گرگان. متأسفانه سالن آبادان گنجایش بیشتری نداشت که همه تماشاگران را در خود جای دهد. خیلی از تماشاگران پشت در ماندند و نتوانستند از نزدیک بازی فینال را ببینند. پس از قهرمانی هم مردم باز به تیم لطف داشتند و در خیابان‌های آبادان این موفقیت را خیلی پرشور جشن گرفتند. از خوشحالی مردم خوشحال هستیم.

نفت آسیایی شده و برای موفقیت در جام باشگاه‌ها چه برنامه‌ای دارید؟ فکر می‌کنید امکانات تیم در حد آسیا است؟
فصل تازه تمام شده و چند ماه دیگر نفت آبادان باید در رقابت‌های جام باشگاه‌های آسیا شرکت کند. این موضوعی است که مدیران باشگاه باید به آن بپردازند. امیدواریم که مسئولان وزارت نفت و مدیران باشگاه تمهیداتی بیندیشند تا نفت با آمادگی بالا به این مسابقات اعزام شود. در این صورت می‌توانیم نماینده شایسته‌ای برای بسکتبال و ورزش ایران در قاره کهن باشیم.

دو بازی اول فینال پایاپای پیش می‌رفت. به نظر می‌رسد بازی در گرگان برای همه تیم‌ها دشوار است، اما در نهایت این نفت بود که نتیجه را به سود خود تمام کرد. چطور موفق شدید تیم باانگیزه شهرداری را مغلوب کنید؟
سالن بسکتبال گرگان همواره پر از تماشاگر می‌شود و به همین خاطر جو مسابقه با این تیم بسیار سنگین است. ضمن اینکه این تیم هم بازیکنان خوبی داشت و هم کادر فنی خوب. علاوه بر این دو بازیکن خارجی تأثیرگذار هم به خدمت گرفتند. با این شرایط و حمایت تماشاگران پرشور کار ما واقعاً سخت بود. با توجه به اینکه شهرداری میزبانی سه بازی از پنج بازی را برعهده داشت ما باید حداقل یک پیروزی در گرگان کسب می‌کردیم تا قهرمان می‌شدیم. بازی‌های حریف را آنالیز کردیم و با تمرکز زیاد توانستیم در زمین شهرداری به یک برد برسیم.

نقش بازیکنان با تجربه‌ای، چون آرن داودی و سعید داورپناه در این موفقیت چقدر بود؟
همه بازیکنان نفت سنگ‌تمام گذاشتند. سعید داورپناه، آرن داودی، محمد حسن‌زاده و وحید حاجیان از جمله بازیکنان با تجربه ما بودند. بازیکنان جوان‌تر ما، چون رسول مظفری، مایک رستم‌پور، خالقی فر، نجفی، عامری‌پور و مرادی‌نسب همگی در قالب تیم عملکرد بسیار خوبی داشتند. نتیجه همکاری جمعی، قهرمانی در لیگ بود.

سطح این دوره لیگ برتر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
با توجه به اینکه اسپانسر‌های خوبی در بسکتبال سرمایه‌گذاری نمی‌کنند، هر روز تعدادشان رو به کاهش است و حمایتی از بسکتبال کمتر و کمتر می‌شود، سطح لیگ هم پایین می‌آید. یکسری تیم‌ها نمی‌توانند بازیکن خارجی بگیرند یا اگر هم بگیرند سطح فنی بازیکنان خارجی پایین است. همه این مسائل روی لیگ تاثیر گذاشته بود. پخش تلویزیونی یکی از مشکلات است؛ همه بازی‌های لیگ پخش زنده ندارند و فقط فینال‌ها و برخی بازی‌ها از صداوسیما پخش می‌شوند. موضوع ضعف اطلاع‌رسانی هم در جلب مخاطب و جذب اسپانسر تأثیرگذار است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار