کد خبر: 954147
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۴
پس از دو روز موشک‌باران سرزمین‌های اشغالی از سوی گروه‌های مقاومت فلسطین، مقامات تل‌آویو بار دیگر مصر را واسطه کردند و به ناچار به آتش‌بس در غزه تن دادند؛ آتش‌بسی که مقامات منتقد نتانیاهو را به شدت عصبانی کرده و آن را شکستی برای اسرائیل اعلام کرده‌اند و نخست‌وزیر این رژیم برای فرار از سیل انتقاد‌های داخلی مدعی شده که جنگ در غزه هنوز پایان نیافته است.
روح الله صالحی
سرویس بین الملل جوان آنلاین: دور جدید درگیری‌ها میان گروه‌های مقاومت فلسطینی و رژیم صهیونیستی که از سه روز پیش آغاز شده بود با وساطت مصر به آتش‌بس منتهی شده است. این توافق که با تلاش سازمان ملل و مصر در قاهره انجام شده است، از بامداد دو شنبه به وقت محلی اجرایی شده است. منابع رسانه‌ای فلسطینی دیروز اعلام کردند که رژیم صهیونیستی با فشار افکار عمومی جهانی ناگزیر به آتش‌بس تن داده است. به گزارش روزنامه «فلسطین الیوم»، منابع فلسطینی که به نام‌شان اشاره‌ای نشده است، اعلام کردند: «هیئت‌های حماس و جهاد اسلامی که در قاهره به سر می‌برند اصرار دارند، توافقنامه‌های آتش بس در گذشته بدون هیچ گونه پیش شرطی توسط رژیم تل‌آویو اجرا شود که از جمله این التزام‌ها، بازگرداندن دامنه صید از شش مایل به ۱۵مایل، بهبود وضعیت برق و سوخت و واردات و صادرات کالاست». به گزارش خبرگزاری فلسطینی «سما»، فرمانده جبهه داخلی ارتش رژیم صهیونیستی روز دو شنبه اعلام کرد به مقامات محلی در جنوب دستور داده تمام اقدامات اتخاذ شده در زمان حملات دو روز اخیر لغو و مدرسه‌ها باز شود. روزنامه «یدیعوت آحارونوت» در همین زمینه گزارش داد: «اسرائیل موانعی را که در مناطق مرزی با نوار غزه قرار داده بود، برداشته است و خطوط ریلی کار خود را از سر گرفته‌اند.»
تن دادن رژیم صهیونیستی به آتش بس با گروه‌های مقاومت، پس از آن انجام می‌شود که شمار کشته‌های رژیم صهیونیستی در نتیجه شلیک موشک‌های مقاومت که در پاسخ به حملات بی‌امان ارتش تل‌آویو به نوار غزه و کشتار مردم این باریکه صورت گرفت، به چهار نفر رسیده است. جنگنده‌ها، بالگرد‌ها و توپخانه رژیم صهیونیستی از جمعه شب مناطق مختلف باریکه غزه را هدف حملات متعدد قرار دادند و بر اثر این حملات، ۲۷ فلسطینی شهید و بیش از ۱۷۰ نفر نیز زخمی شده‌اند. گروه‌های مقاومت در غزه نیز در پاسخ به حملات صهیونیست‌ها، مناطق مختلفی از سرزمین‌های اشغالی را موشک‌باران کردند.
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، مقامات اسرائیل اعلام کردند: «در سه روز گذشته بیش از ۶۰۰ راکت از نوار غزه به سوی جنوب اسرائیل پرتاب شده است. از این تعداد بیش از ۱۵۰ راکت از سوی سامانه دفاع ضد موشکی اسرائیل موسوم به «گنبد آهنین» رهگیری و منهدم شد». بر این اساس، اسرائیل در جریان درگیری‌های اخیر حدود ۳۲۰موضع متعلق به گروه‌های فلسطینی در نوار غزه را مورد هدف قرار داد. گنبد آهنین که رژیم صهیونیستی سرمایه‌های هنگفتی برای آن هزینه کرده است، همواره در برابر موشک‌های مقاومت ناکارآمد بوده است و بیشتر موشک‌های شلیک شده از غزه به سرزمین‌های اشغالی اصابت کرده است. گروه‌های مقاومت در سال‌های اخیر در زمینه موشکی پیشرفت‌های زیادی داشته‌اند که همین مسئله موجی از نگرانی را در بین محافل صهیونیستی در پی داشته است. اسرائیل زیو، فرمانده پیشین تیپ غزه در ارتش رژیم صهیونیستی هفته گذشته در سخنانی اعلام کرده بود که «حماس همچنان برای تقویت قدرت موشکی خود کار می‌کند و با این قدرت می‌تواند زندگی در اسرائیل را کاملاً فلج کند.»
موج درگیری‌های اخیر بین دو طرف در حالی به نظر می‌رسد با برقراری آتش بس به پایان رسیده است که اسرائیل از هفته آینده میزبان مسابقه آواز یوروویژن خواهد بود. برگزاری مناسب این مسابقه برای اسرائیل از نظر وجهه این کشور در سطح جهانی اهمیت زیادی دارد.
عبدالباری عطوان، تحلیلگر سرشناس جهان عرب کاهش قدرت بازدارندگی تل‌آویو مقابل شلیک راکت‌های مقاومت را نشانه تشدید ضعف اسرائیل دانست و نوشت که سرنوشت جنگ با موشک‌های مقاومت رقم خورد. عطوان دیروز در روزنامه رأی‌الیوم نوشت: «نوار غزه کمتر از ۲ درصد از فلسطین تاریخی را نشان می‌دهد، اما آنجا و مردمش به تنهایی بینی غارتگران اسرائیلی و امریکایی را به خاک مالیده و با شجاعت و دلاورمردی از ۴۰۰ میلیون عرب و ۵/۱ میلیارد مسلمان با مقدسات و سرزمین‌های‌شان دفاع می‌کنند و توقع تقدیر و تمجیدی از سوی کسی را هم ندارند.»

نتانیاهو: جنگ تمام نشده
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که عملاً و تحت فشار مقاومت، به آتش‌بس تن داده است، مدعی شد که جنگ غزه هنوز پایان نیافته است. به گزارش المیادین، نتانیاهو در صفحه توئیتر خود نوشت: «درگیری پایان نیافته و نیاز به صبر است و ما آماده مراحل پیش رو هستیم». نتانیاهو مدعی شد: «هدف از درگیری اخیر که همچنان همان هدف پابرجاست، تضمین آرامش و امنیت ساکنان جنوب است». او مدعی شد: «در طول دو روز گذشته به مواضع حماس و جهاد اسلامی به شدت حمله کردیم و بیش از ۳۵۰ نقطه را هدف قرار دادیم». به نظر می‌رسد این موضع نتانیاهو برای فرار از سیل انتقاد‌های داخلی است. به گزارش الجزیره، بنیامین نتانیاهو در حال مذاکره با احزاب راست افراطی این کشور برای تشکیل دولت ائتلافی است.

واکنش‌ها به آتش‌بس
مقامات و تحلیلگران مختلف رژیم صهیونیستی که از تن دادن نخست‌وزیر این رژیم به آتش‌بس در نوار غزه عصبانی هستند، اظهارات تندی علیه وی مطرح کردند. به گزارش روزنامه یدیعوت آحارونوت، بنی گانتز، رئیس ائتلاف آبی سفید اعلام کرد: «حدود ۷۰۰ موشک از نوار غزه به سمت اراضی اشغالی شلیک شد و خسارت‌های زیادی به بار آورد و موجب کشته شدن چهار نفر و زخمی شدن ده‌ها نفر دیگر شد و تمامی این‌ها نتیجه فقدان توان بازدارندگی اسرائیل در برابر غزه است و پس از دو روز درگیری در نهایت اسرائیل بار دیگر تسلیم باج خواهی‌های حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی شد». پایگاه خبری عبری زبان ۰۴۰۴ به نقل از گدعون ساعر، عضو کنست رژیم صهیونیستی بیان کرد که «آتش‌بس در سایه چنین وضعیتی یعنی اینکه اسرائیل نتوانست هیچ دستاوردی را کسب کند و دوره‌های زمانی درگیری‌های شدید با مقاومت در غزه و بمباران اراضی اشغالی کوتاه‌تر شده است و این یعنی اینکه گروه‌های فلسطینی در غزه قدرتمندتر از قبل شده‌اند». پایگاه شبکه ۷ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از بتسلائیل ساموتریچ، عضو کنست آورده است: «جنگ در غزه باید با کشتن ۷۰۰ فلسطینی و وارد آمدن خسارت‌های سنگین به حماس پایان یابد تا سال‌ها طول بکشد که این جنبش دوباره به فکر حمله به اسرائیل بیفتد و توان چنین کاری را داشته باشد». تامیر عیدان، رئیس شورای منطقه‌ای سدوت هنگب، به رادیو رژیم صهیونیستی گفت: «اگر انتخابات امروز برگزار می‌شد بدون شک به لیکود یا رئیس آن بنیامین نتانیاهو رأی نمی‌دادم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار