کد خبر: 953545
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۳
نامه بازرس مولر درباره انتشار ناقص گزارش بازرسی
یک ماه پس از انتشار گزارش بازرس مولر درباره نتیجه تحقیقات تبانی تیم دونالد ترامپ با روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶، مشخص شده است که وزارت دادگستری امریکا این گزارش را دستکاری کرده و گزارش ناقصی را در اختیار کنگره قرار داده است؛ اقدامی که فرضیه دست داشتن ترامپ در ارائه گزارش ناقص را افزایش داده است، که اگر این سناریو تأیید شود، می‌تواند روند استیضاح ترامپ را تسهیل کند.
روح الله صالحي
سرویس بین الملل جوان آنلاین: با گذشت دو سال از روند تحقیقات وزارت دادگستری امریکا، درباره اتهام دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری امریکا، همچنان ابعاد و جزئیات این پرونده تنش سیاسی بین دموکرات‌های کنگره و دولت ترامپ را تشدید می‌کند. درحالی که یک ماه پیش مقامات واشنگتن اعلام کردند که گزارش رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده تبانی احتمالی روسیه با تیم انتخاباتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا را رد و ترامپ را تبرئه کرده است، اما مولر سه‌شنبه شب گفته است که جزئیات این پرونده به درستی اعلام نشده و در ارائه جزئیات آن دستکاری شده است. روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی نوشت که دموکرات‌ها درباره این موضوع ابراز نگرانی کرده‌اند که احتمالاً خلاصه ارائه شده از سوی ویلیام بار، دادستان کل امریکا به کنگره به درستی محتوای یافته‌های رابرت مولر را انعکاس نداده است. بر اساس این گزارش، رابرت مولر اواخر ماه مارس با ارسال نامه‌ای به ویلیام بار، او را به ارائه «ناقص» گزارش متهم کرده است. به استناد واشنگتن‌پست، رابرت مولر در نامه خود گفته است: «خلاصه چهارصفحه‌ای که به کنگره ارسال و برای عموم منتشر شده به طور کامل «محتوا، ماهیت و مفاد» گزارش و نتیجه‌گیری آن را ارائه نداده است». مولر در نامه‌اش از دادستان کل خواسته، مقدمه و خلاصه گزارش خود را انتشار دهد. مولر گفته است: «اکنون این سردرگمی عمومی درباره جنبه‌های اصلی نتایج تحقیقات ما وجود دارد و این تهدیدی برای زیر سؤال بردن هدف زیربنایی از ایجاد بازرسی ویژه از سوی وزارت دادگستری در این رابطه است». گزارش رابرت مولر ادعای تبانی تیم انتخاباتی ترامپ با روسیه را رد کرده، اما ترامپ را تبرئه نکرده است و ۱۰ مورد از اقدامات ترامپ را برشمرده که به نوعی مانع‌تراشی از اجرای عدالت به شمار می‌روند. به گزارش سی‌ان‌ان، دموکرات‌ها از رویکرد دادستان کل امریکا به گزارش نهایی به شدت انتقاد کرده و استقلال او را مورد تردید قرار داده‌اند. آن‌ها سه شنبه خواستار بازبینی نامه مولر شدند. دموکرات‌ها پیش‌تر خواستار انتشار متن کامل گزارش شده بودند و گفته بودند که تیم ترامپ نباید پیش از انتشار گزارش از آن آگاه شود.
مولر حدود دو سال پیرامون این موضوع که آیا تیم دونالد ترامپ با نمایندگان روسیه تبانی پنهانی کرده یا ترامپ سد راه دستگاه قضایی این کشور در این رابطه شده بود، تحقیقاتی انجام داده است. به گزارش دویچه‌وله، در پایان مارس سال جاری مولر تحقیقات خود را به پایان رساند و به ویلیام بار گزارشی محرمانه در این باره ارائه داد. بار ابتدا تنها خلاصه‌ای چهارصفحه‌ای از این گزارش منتشر کرد. او چندی بعد از گزارش ۴۰۰ صفحه‌ای اولیه نسخه‌ای منتشر کرد که بخش‌هایی از آن سیاه شده بود. بر اساس نسخه‌ای که انتشار یافت گفته شد که مولر و تیم تحقیقاتی‌اش به این نتیجه رسیدند که میان تیم ترامپ و روس‌ها تماس‌های «متعددی» برقرار شده، اما شواهدی مبنی بر ارتکاب خلاف یافت نشده است. در این مورد که ترامپ جلوی دستگاه قضایی را گرفته نیز بازرس ویژه نتوانسته دلایل متقنی برای رد یا تأیید ارائه کند. ویلیام بار بر این مبنا نتیجه گرفت که هیچ اتها‌م مبتنی بر قوانین جزائی نمی‌تواند در این قضیه متوجه رئیس‌جمهور امریکا وارد شود. این نتیجه‌گیری خیال ترامپ را راحت کرد و او در توئیتی نوشت: «بازی تمام شده است.» دونالد ترامپ چند روز پیش هم در گفت‌وگو با فاکس‌نیوز، درباره انتشار گزارش تحقیقات رابرت مولر گفته بود: «این تحقیقات تلاشی برای سرنگون کردن دولت امریکا و بدتر از رسوایی واترگیت بود.»
مسکو هرگونه تلاش مقام‌های روسیه برای تغییر رأی رأی‌دهندگان امریکایی در انتخابات ۲۰۱۶ را تکذیب می‌کند و باور دارد این ادعا‌ها به بهانه توجیه باخت رقیب ترامپ از سوی دموکرات‌ها ساخته و پرداخته شده است تا نمونه‌های واقعی تقلب و فساد در انتخابات به چشم نیاید. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین تأکید کرد گزارش مولر حاوی هیچ ادله قاطعی در حمایت از ادعا‌هایی مبنی بر مداخله روسیه در روند انتخاباتی امریکا نبوده است.

ترامپ در یک قدمی استیضاح
علنی شدن نامه رابرت مولر درباره انتشار ناقص گزارش مولر، درخواست‌ها برای استیضاح ترامپ را افزایش داده و تلاش سران حزب دموکرات برای یک پاسخ سختگیرانه در این باره را تسهیل کرده است. ده‌ها سناتور دموکرات با ارسال نامه‌ای به اداره بازرسی کل و اداره مسئولیت حرفه‌ای، خواستار تحقیق درباره عملکرد ویلیام بار در قبال این گزارش شده‌اند. به گزارش رویترز، قانونگذاران مجلس نمایندگان به این نکته اذعان دارند که در پی انتشار گزارش مولر درخواست‌های بیشتری برای حرکت به سمت استیضاح ترامپ وجود دارد و نشست دموکرات‌ها برای بررسی استیضاح ترامپ درحالی برگزار خواهد شد که یکی از اعضای جمهوریخواه مجلس نمایندگان در این باره می‌گوید: «به طور حتم اکنون افراد بیشتری درباره این موضوع (استیضاح ترامپ) صحبت می‌کنند و موافق حرکت در این راستا هستند». دموکرات‌ها که اکثریت مجلس نمایندگان را به دست آورده‌اند به تحقیقات خود در مورد ترامپ و حلقه اطرافش ادامه می‌دهند که نتیجه آن می‌تواند زمینه‌ای برای استیضاح او در مجلس را فراهم آورد. به گزارش شبکه‌ای‌بی‌سی‌نیوز، جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور سابق امریکا در واکنش به تخلفات تیم ترامپ در گزارش مولر گفته است: «اگر ترامپ در روند تحقیقات مولر اخلال ایجاد کرده باشد، هیچ جایگزینی به غیر از استیضاح وجود ندارد و این در صورتی است که او تحقیقات کنگره با موضوع مانع‌تراشی در اجرای عدالت از طریق اخراج جیمز کومی (رئیس سابق اف‌بی‌آی) و تلاش برای اخراج رابرت مولر را متوقف کند». به گزارش سی‌ان‌ان، الیزابت وارن، در واکنش به دخالت مقامات واشنگتن در گزارش رابرت مولر گفت: «من گزارش مولر را خوانده‌ام و یک چیز در این گزارش روشن است که ترامپ فاسد‌ترین رئیس‌جمهور دوران زندگی ماست و کنگره باید روند استیضاح را شروع کند. هیچ‌کس فراتر از قانون نیست حتی رئیس‌جمهور». پایگاه یو‎اس‎ای تودی، اخیراً در مطلبی نوشت که «دموکرات‎‌ها همچنان پس از انتشار گزارش بازرس مولر درباره ارتباط کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ با روسیه به دنبال استیضاح رئیس‌جمهور امریکا هستند». اگر در این گزارش مشخص شود که علاوه بر مشاوران ترامپ، خود او نیز در روند ارائه ناقص گزارش دخالت داشته است، این مسئله یک نوع واترگیت و رسوایی سیاسی برای ترامپ و جمهوریخواهان خواهد بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار