سرویس جامعه جوان آنلاین: سند ۲۰۳۰، یک پروژه عمیق و بلندمدت جهانیسازی فرهنگ غربی است و اگرچه ظاهر آموزشی دارد، اما برنامهای بسیار فراگیر است.
برخی اهداف آن، که در سایت یونسکو منتشر شده این ادعا را تأیید میکند. به عنوان مثال بیانیه اینچئون که ضمیمه این سند است، تصریح دارد: ۲۰۳۰ صرفاً به اهداف آموزشی محدود نمیشود بلکه در تحقق اهداف دیگر از جمله امور بهداشتی، اقتصادی و الگوهای تولید و مصرف و تغییر اقلیم، نقش اساسی ایفا میکند. این بیانیه بر این باور است که آموزش قادر است تحقق هر یک از اهداف توسعه پایدار، از جمله برابری جنسیتی (هدف پنجم) را تسریع کند.
برخی مدیران به ۲۰۳۰ ایمان آوردهاند
چند دلیل درباره شیوع این ویروس وجود دارد؛ اولین مسئله آن، بیایمانی مدیران میانی دستگاههای یادشده در رابطه با خطرات اجرای سند ۲۰۳۰ است. به بیان دیگر مدیران میانی آموزشوپرورش، معاونت امور زنان و وزارتخانههای بهداشت و ارتباطات در میان عبارات متمدنانه و شیک سند ۲۰۳۰ که آموزش را برای همه و زنان را به دور از تبعیضات و با حقوق برابر با مردان میخواهد، گیر کردهاند و خود دچار استهاله ارزشی شدهاند. این مدیران به مفاد این سند ایمان آوردهاند و بسیار سادهانگارانه آن را مغایر با برنامه تربیت شهروند تراز جمهوری اسلامی نمیدانند. این مدیران، به رغم داشتن ادعای جهانینگری، دید وسیعی از نتیجه اجرای این سند را در مقیاسهای بینالمللی ندارند. بنابراین بسیاری از آنها نمیخواهند مخالفت با این ایدهآلها در عملکرد آنها ثبت شود. این مدیران، ذرهبین در دست به دنبال انطباق اهداف سند ۲۰۳۰ با اسناد بالادستی آموزش و سیاستهای کلان کشور هستند. صورت دیگر اصرار برای اجرای این سند، نشان دادن وجهه بینالمللی و جهانی ایران به سایر کشورها برای همراهی بیشتر آنها در جریان توافقات جهانی است.
در مورد اخیر خوشباوری در مورد احتمال همراهی بیشتر غربیها با چند ژست آموزشی و تربیتی و در برخی موارد زنانه قابل تأمل است.
اسم رمز زنان و کودکان
کلیدواژه توانمندیسازی زنان و آموزش مهارتهای زندگی در سند توسعه پایدار، توسعه خصوصیسازی آموزش و پرورش، کاهش زاد و ولد و افزایش پدیده سالمندی در کشور با شعار ایجاد رفاه بیشتر، تجزیه کشورهای بزرگ و دارای منابع به بهانه دسترسی همه به منابع جهانی، آموزش غیرایدئولوژیک برای همه را دنبال میکنند. البته اینها بخشی از اهدافی است که ۱۷ بندی ۲۰۳۰ میخواهد در کمتر از ۱۱ سال آینده به آنها برسد و بر مبنای آنها نظم نوین جهانی را پیریزی کند.
نکته قابل تأمل دیگر در جریان تصویب، ابلاغ و اجرای سند ۲۰۳۰ این است که بسیاری از کشورهای غربی به بهانه اینکه پیشتر به اهداف آن دست یافتهاند، از اجرای آن معافند و کشورهای آسیایی و اسلامی در اولویتهای اجرا قرار دارند.
نکته دیگر در مورد اجرای سند ۲۰۳۰ بودجهای است که مجامع جهانی به برخی نهادهای داخلی دادهاند و آنها را برای اجرای اهداف ۲۰۳۰ در منطقه مأمور کردهاند. قطعاً برای این مأموران، ایران هدف در دسترستری برای خوشخدمتی به غرب است تا کشورهای همسایه مانند افغانستان!
از طرف دیگر دست گل آموزش و پرورش استان فارس در همکاری با سازمان بینالمللی فیلم کودکان و نوجوانان سیفژ که تحت حمایت یونسکو و سازمان ملل متحد قرار دارد در نمایش انیمیشن کمل با موضوع تعرض به دختر نوجوان هندی در مدارس شیراز جزو اولین سوغاتهای سند ۲۰۳۰ به آموزش و پرورش کودکان ایرانی بود!
تأکیدات چندباره رهبر انقلاب درخصوص اجرای پنهان و آشکار اهداف ۲۰۳۰، در حالی بیان میشود که چند روز پیش وزارت ارتباطات همایشی با پشتوانه تحقق اهداف هفده گانه سند ۲۰۳۰ برگزار کرد که اولین اقدام عملی وزارت ارتباطات بعد از سخنرانی چندی پیش محمدجواد آذریجهرمی در اجلاس سران اطلاعاتی بود که در ژنو برگزار شد. وی در آن اجلاس در بخشی از سخنان خود از تلاش وزارتخانه متبوعش برای دستیابی به اهداف بند ۱۶و ۱۷سند ۲۰۳۰ سخن گفت که این امر واکنشهای بسیاری را نیز به دنبال داشت.
به نظر میرسد، تقسیم کار نانوشتهای میان وزارتخانههای درگیر در راستای سند ۲۰۳۰ وجود دارد که بخش جمعیت و آموزشهای خودمراقبتی را وزارت بهداشت بر عهده دارد، آموزش و پرورش و وزارت ارتباطات آموزش و دسترسی به اطلاعات را در دستور کار دارند و معاونت امور زنان در دوره جدید مدیریتی چراغ خاموش هماهنگکننده برنامههای این سند را دنبال میکند.