کد خبر: 952953
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۷
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، شاید انتظار دوقطبی را در داخل تیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا می‌کشد؛ تیمی مرکب از خود ترامپ، جان بولتون و مایک پمپئو که وزیر خارجه دولت روحانی معتقد است در بین این سه نفر، شخص رئیس‌جمهور امریکا جنسی متفاوت دارد و برخلاف بولتون و پمپئو، خواستار تغییر رژیم در ایران نیست.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش «جوان» محمدجواد ظریف وزیر خارجه با شبکه فاکس‌نیوز گفت‌وگو کرد؛ شبکه‌ای که در بین رسانه‌های امریکایی، برای ترامپ از همه محبوب‌تر است. ترامپ همین اواخر امریکایی‌ها را تشویق کرده بود کنفرانس خبری وزیر دادگستری درباره گزارش «رابرت مولر» را نه از شبکه‌های دیگر، بلکه از شبکه فاکس‌نیوز نگاه کنند. حالا ظریف با این شبکه گفت‌وگو کرده و در این گفت‌وگو با صراحت گفته که از نظر او دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا می‌خواهد به قول انتخاباتی خودش که پرهیز از جنگ و لشکرکشی است وفادار بماند، اما «گروه ب» متشکل از بی‌بی (نتانیاهو)، (جان) بولتون، (محمد) بن سلمان و (محمد) بن‌زاید به دنبال کشاندن امریکا به رویارویی با ایرانند. ظریف که تا همین اواخر گفته بود «درخواست ترامپ برای مذاکره با ایران نمایش تبلیغاتی است» حالا می‌گوید: «ما هیچ‌گاه میز مذاکره را ترک نکردیم... این امریکا است که تصمیم گرفت به میز مذاکره پایان دهد.»‌جملاتی که البته او قبلاً نیز آن را چند بار تکرار کرده است.
در بخش کوتاهی از مصاحبه وزیر خارجه ایران با فاکس نیوز، ظریف در پاسخ به سؤال مجری فاکس‌نیوز که می‌پرسد «پس اعتقاد دارید که بولتون، اسرائیل، عربستان سعودی و امارات می‌خواهند نظام ایران را تغییر بدهند»، اظهار داشت که این حداقل کاری است که آن‌ها می‌خواهند انجام دهند. او با این حال تلاش می‌کند مسیر ترامپ را از این جریان جدا کند و می‌گوید‌: «همه آن‌ها این تمایل را بروز دادند که می‌خواهند ایالات متحده را به یک درگیری (نظامی با ایران) بکشانند. من گمان نمی‌کنم که (دونالد) ترامپ رئیس‌جمهور امریکا خواستار چنین کاری باشد.» ظریف با اشاره به شعار‌های تبلیغاتی و ضد جنگ ترامپ در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ افزود: «من معتقدم که ترامپ کارزار انتخاباتی خود را با شعار‌هایی مبنی بر وارد نکردن امریکا به جنگی دیگر، پیش برد. اما معتقدم که نیّت ترامپ از کارزار فشار حداکثری علیه ایران، برای به‌زانو درآوردن آن و تسلیم شدن ما در برابر فشارها، محکوم به شکست است.»

نامه ۶ ماه قبل!
اینکه ظریف تصمیم گرفته حساب ترامپ را از تیم همراهان او در سیاست خارجی امریکا جدا کند، ظاهراً دلیلش نامه‌ای است که ظریف می‌گوید از طرف رابرت اُ برایان، نماینده ویژه رئیس‌جمهور امریکا در امور گروگان‌ها دریافت کرده است. آنگونه که ظریف گفته، «این نامه پیشنهادی در بر نداشت. می‌خواهید بدانید چه گفته بود؟ گفته بود لطفاً آزاد کنید.»‌ولی ظاهراً دولت روحانی که می‌گوید دست‌کم تاکنون ۱۱ بار از تیم ترامپ درخواست مذاکره دریافت کرده، این بار قصد کرده همراهان سیاست خارجی ترامپ را از خود او جدا کند. ظریف، به فاکس نیوز گفته که از نظر او دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا می‌خواهد به قول انتخاباتی خودش که پرهیز از جنگ و لشکرکشی است وفادار بماند و ظاهراً به همین خاطر است که چند روز قبل در نیویورک نامه شش ماه پیش برایان را مطرح کرد و گفت که ایران شش ماه پیش پیشنهاد مبادله زندانیان میان تهران و واشنگتن را طرح کرده، اما از طرف امریکایی پاسخی دریافت نکرده است. ظریف گفته بود که ایران اتهامات زندانیان خود در امریکا را «ساختگی» می‌داند و امریکا هم اتهام زندانیان خود را در ایران واهی می‌داند و به همین علت او خطاب به امریکا گفته: «بیایید تبادل (زندانی) کنیم. من آماده این کار هستم و اختیار کافی برای انجام آن را دارم.» بی‌بی‌سی مدعی شده که ظریف ضمن صحبت‌هایش به نازنین زاغری هم اشاره کرده و گفته که از وضعیت او متأسف شده و پیشنهاد کمک هم داده است.، ولی به فاصله‌ای کوتاه در گفت‌وگو با رویترز گفت: «پیشنهادی که مطرح کردم در ارتباط با افراد زندانی در امریکا و کسانی بود که به خواست امریکا در نقاط دیگر جهان زندانی شده‌اند، اما زن ایرانی-بریتانیایی مسئله‌ای جدا است.»

زبان موسی با فرعون؟!
حسام‌الدین آشنا در توئیتر خود سخنان ظریف در فاکس نیوز را «اتمام حجت ایرانیان با هیئت حاکمه ایالات متحده امریکا و سران برخی کشور‌ها و رژیم‌های منطقه» خوانده و برای سخنان ظریف در گفت‌وگو فاکس نیوز، از تعابیری مانند «به نرمی زبان موسی و هارون با فرعون» و به «سختی زبان ابوذر و سلمان با بزرگان قوم» استفاده کرده است، تعابیری که تیم سیاست خارجی روحانی در جریان مذاکرات هسته‌ای منتهی به برجام نیز از آن‌ها استفاده می‌کرد.
برخی منابع نیز از احتمال در جریان بودن مذاکرات با تیم ترامپ خبر می‌دهند. تریتا پارسی، رئیس شورای ایرانیان امریکا (نایاک) نوشته است: «تهران بر اساس این جمع‌بندی خود عمل می‌کند که پمپئو و بولتون تلاش می‌کنند ترامپ را وارد جنگ با ایران کنند. برای عبور از آنها، ظریف می‌رود که مستقیم با ترامپ صحبت کند. با این حال، موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با اعلام اینکه هیچ درخواستی برای مذاکره با امریکا در کار نیست، هرگونه قصد برای مذاکره را رد کرده است. جالب اینکه حتی شخص ظریف نیز به نتیجه‌بخش بودن مذاکره با تیم ترامپ اعتقادی ندارد. او اواخر بهمن ماه ۹۷ در حاشیه کنفرانس مونیخ گفته بود: «چرا باید دوباره بر سر توافقی مذاکره کنیم که نه با یک جلسه دو ساعته که ظرف ۱۳ سال مذاکره به دست آمده است؟ چرا باید به ترامپ و اینکه به امضایش پایبند می‌ماند اعتماد کنیم؟»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
France
|
۰۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
0
0
فعلا که ....
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
0
0
ظریف نمیخواهد دنبال دو قطبی کردن دیگر کشور ها باشی اگر کار انجام دادنی هستی ( که نیستی ) بیا به وضع بی سر و سامان اقتصاد مملکت برس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار