کد خبر: 952457
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۸
سیاست جدید وزارت بهداشت مبنی بر ممنوعیت ادامه تحصیل پیوسته پزشکان تا دوره فوق تخصص با واکنش جدی برخی از دانشجویان پزشکی مواجه شده است. جدا از واکنش دانشجویان، موضع‌گیری کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه سلامت هم در برابر این موضوع ۱۸۰ درجه با یکدیگر فرق می‌کند؛ برخی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس معتقدند، این طرح موجب می‌شود تا پزشکان با کسب تجربه و دانش بیشتر وارد مقاطع تحصیلی بالاتر شوند و پخته‌تر عمل کنند و گروهی دیگر معتقد بودند با اجرای چنین طرحی ضمن ایجاد تعهدات تازه انگیزه نخبگان را برای تحصیل در رشته پزشکی می‌گیریم.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین:  اواخر فروردین امسال بود که سیاست وزارت بهداشت برای تغییر در روند ادامه تحصیل پزشکان عمومی رسانه‌ای شد. بر این اساس وزارت بهداشت در سیاست‌های جدید خود تصمیم گرفت ادامه تحصیل پزشکی تا فوق‌تخصص به صورت پیوسته نباشد و افراد پس از پایان مقطع پزشکی باید یک دوره خدمتی حداقل سه ساله را بگذراند و با مردم و جامعه ارتباط داشته باشد و یافته‌های علمی خود را به صورت عملی به کار گیرند و بعد از آن به دوره تخصصی بروند.

استقبال کمیسیون آموزش و امتناع کمیسیون بهداشت
هر چند سیدحمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از استقبال اعضای کمیسیون آموزش مجلس از این طرح را خبر می‌دهد، اما در کمیسیون بهداشت مجلس درباره طرح ممنوعیت ادامه تحصیل پیوسته پزشکان عمومی اتفاق‌نظری وجود ندارد و این طرح صفی از موافقان و مخالفان را در برابر یکدیگر نشانده است. شاید به همین خاطر است که وزیر بهداشت، طرح تازه این وزارتخانه را در کمیسیون آموزش مطرح کرده است نه کمیسیون بهداشت و درمان.
سعید نمکی درباره طرح تازه وازرتخانه‌اش برای آموزش پزشکی اینگونه توضیح می‌دهد: «وزارت بهداشت سیاستی مدنظر دارد مبنی بر اینکه ادامه تحصیل پزشکی تا فوق تخصص به صورت پیوسته نباشد؛ زیرا بسیاری از دانشجویان زمانی که پزشکی عمومی را تمام می‌کنند، مستقیماً به دوره تخصص و بلافاصله فوق‌تخصص می‌روند. در حالی که هیچ ارتباطی با جامعه، مردم یا مناطق محروم نداشتند و شاید اگر بعد از دوره فوق تخصص به آن‌ها گفته شود که به مناطق محروم بروند، قبول نکنند.»
میرزاده درباره این طرح جدید می‌گوید: «حتی پیش‌بینی شده بعد از دوره تخصص بلافاصله ورود به دوره فوق تخصص میسر نباشد.» از نگاه این عضو کمیسیون آموزش مجلس این سیاست خوب و منطقی است و موجب می‌شود تا افرادی که در رشته‌های پزشکی فارغ‌التحصیل می‌شوند، با محیط واقعی جامعه به صورت عملی آشنا شوند و سپس به دنبال تخصص و فوق‌تخصص بروند.
به گفته سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، وزیر بهداشت همچنین در برنامه‌های جدیدش اعلام کرده است، بنا دارد بحث علوم پزشکی را از بهداشت و درمان منتزع کند؛ بدین معنا که افراد نتوانند همزمان هم در دانشگاه و هم در اداره بهداشت و درمان مسئول باشند، زیرا این مسئله موجب می‌شود تا افراد به دلیل حضور بیش از حد در دانشگاه، از بهداشت و درمان در جامعه غافل شوند.

کاهش جذابیت پزشکی
سیدمرتضی خاتمی، نایب رئیس اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از مخالفان طرح ممنوعیت ادامه تحصیل پیوسته پزشکان عمومی تا دوره فوق‌تخصص است.
وی درباره دلیل مخالفتش با چنین طرحی توضیح می‌دهد: «به عنوان کسی که سال‌ها تجربه مرکز توزیع پزشکان را داشته‌ام، این را گفته‌ام که دوستان دلیل اصلی کمبود پزشکان را در طرح استریت جست‌وجو نکنند بلکه دلیل کمبود پزشک، در جا‌های دیگر است.»
از نگاه وی این افراد بعداً باید تعهد خود را انجام داده و به سیستم دولتی ارائه خدمت دهند؛ ضمن اینکه این افراد امتحان نیز می‌دهند و تنها امتیازی که دارند این است، می‌توانند در امتحان شرکت کنند و اگر قبول شوند بدون وقفه ادامه تحصیل دهند.
خاتمی با تأکید بر اینکه این طرح ناپختگی‌های زیادی دارد، می‌افزاید: «هم‌اکنون این نگرانی جدی است که به دلیل سختگیری‌های بیش از حد در خدمات اجباری پزشکان، سطح نخبگی در پذیرفته‌شدگان پزشکی کاهش یابد و دیگر پزشکی جذابیت سابق را برای جامعه ندارد و در آینده ما در این زمینه مسئله و معضل خواهیم داشت.»

اخذ تعهد خدمت از پزشکان عمومی
اظهارات این پزشک عضو خانه ملت درباره کاهش جذابیت پزشکی برای جامعه در حالی است که طی سال‌های اخیر تنها رشته‌ای که برای به‌دست آوردن آن در کنکور همچنان رقابت جدی وجود دارد، رشته‌های پزشکی است!
دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم با این طرح مخالف است، اما پیشنهاد طرحی جایگزین برای جبران کمبود پزشک در مناطق محروم دارد. بشیر خالقی با اشاره به قانون اخذ تعهد از پزشکان برای ادامه تحصیل که پس از پایان تخصص به اندازه دوران تحصیل یا دو برابر آن، در مناطق محروم به خدمت‌رسانی مشغول شوند، تصریح می‌کند: «این طرح خوبی است و می‌توان در این طرح نیز از پزشکان عمومی تعهد گرفت تا ضمن ادامه تحصیل به مناطق محروم هم خدمت کنند.»

طرحی که تعهد جدیدی ایجاد نمی‌کند
کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت درباره این طرح می‌گوید: «این موضوع ارتباطی با طرح نیروی انسانی یا افزایش مدت طرح نیروی انسانی ندارد و ایجاد تعهد خدمت جدید نمی‌کند بلکه این موضوع صرفاً پیش نیاز برای آشنایی با نظام ارائه خدمت به دوره تخصصی به شمار می‌رود.» به گفته وی بناست تا سوابق افراد‌ی که وارد شبکه ارائه خدمت می‌شوند به عنوان سابقه مفید در قبولی در آزمون‌های تخصصی و فوق‌تخصصی به شمار رود. وی همچنین از حفظ امتیاز نخبگان و دانشجویان برتر برای ورود مستقیم به دوره تخصص خبر می‌دهد و در عین حال تأکید می‌کند: «این درصد محدود خواهد بود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار