کد خبر: 949325
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۷
به دنبال درخواست کمک مادورو از پکن، مسکو، تهران و هاوانا صورت گرفت
بحران در ونزوئلا وارد فاز حساس‌تری شده؛ جان بولتون، مشاور امنیت ملی امریکا گفته که کاخ سفید تلاش‌های خود را برای پایان بخشیدن به حکومت نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا ادامه می‌دهد و خوان گوایدو، رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا هم وعده کرده که به دفتر ریاست جمهوری راه خواهد یافت. با گذشت یک هفته از قطع شدن برق، دولت ونزوئلا امریکا را به جنگ برق متهم کرده و از چین، روسیه، ایران و کوبا کمک خواسته است. پکن دیروز رسماً گفت که برای اتصال مجدد برق، به ونزوئلا کمک می‌کند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا دیروز برای مذاکره با امریکا اعلام آمادگی کرد و گفت: «اگر امریکا خواهان مذاکرات باشد من نیز آماده مذاکرات هستم. من بار دیگر تمایل و علاقه خود را برای ادامه مذاکرات در نیویورک در سطح نمایندگان سازمان ملل دو کشور اعلام می‌کنم.» با این حال، همه نشانه‌ها حاکی از جدی‌تر شدن طرح امریکایی‌ها برای سرنگونی حکومت نیکلاس مادورو است. جان بولتون، مشاور امنیت ملی امریکا دیروز در پیامی در توئیتر نوشت: «ما به تلاش‌های خود برای پایان بخشیدن به حکومت نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا ادامه داده و امریکا ارتش و نیرو‌های مسلح را مسئول حفاظت از مردم ونزوئلا می‌داند.» ظاهراً خوان گوایدو رئیس‌جمهور خودخوانده نیز پشتگرم به همین موضع طرف امریکایی، وعده ورود به کاخ دفتر ریاست جمهوری ونزوئلا را داده است. او سه شنبه در جمع هزاران نفر از هوادارانش گفت: «ما باید دفتری (ریاست‌جمهوری) داشته باشیم که کارآمد است، و خیلی زود، وقتی نیرو‌های مسلح به‌طور کامل از ما حمایت کنند، ما به میرافلورس (محل کاخ ریاست‌جمهوری) خواهیم رفت تا دفتر من را پیدا کنیم. خیلی زود.»

مادورو: دعا کنید
قطع برق در ونزوئلا که از پنج شنبه قبل شروع شده، همچنان ادامه دارد. بر اساس گزارش‌ها، برق در ۲۰ایالت از ۲۳ ایالت این کشور قطع شده، از روز سه شنبه مدارس و کسب و کار‌ها متوقف شده، بیمارستان‌ها برای انجام کار‌ها و خدمات خود با مشکل روبه‌رو شده‌اند و مواد غذایی در این کشور فاسد شده و گزارش‌هایی هم دیروز منتشر شده مبنی بر اینکه قطع سراسری برق صادرات نفت را از ترمینال اصلی صادراتی این کشور متوقف کرده است. امریکا و مخالفان، ناکارآمدی دولت را دلیل قطع برق می‌دانند، ولی مادورو و حامیان او امریکا را متهم به راه‌انداختن «جنگ برق» علیه ونزوئلا کرده‌اند. دادستان کل ونزوئلا از دادگاه عالی این کشور خواست تا تحقیقات در مورد نقش سرکرده معترضان در خرابکاری شبکه برق را آغاز کند. رئیس جمهور ونزوئلا هم دیروز از شهروندان خود خواست تا دعا کنند برق به کشور بازگردد: «لطفاً دعا کنید. از خدا بخواهید تا برق را به کشور بازگرداند.» مادورو یک بار دیگر دولت واشنگتن را به ناآرامی اقتصادی کشورش متهم کرد و واشنگتن را به دلیل سازماندهی یک حمله پیچیده سایبری بر عملیات تولید برق آبی ونزوئلا مقصر دانست و گفت: «دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا مسئول اصلی حمله سایبری به سیستم برق ونزوئلا است. این فناوری‌ای است که تنها امریکا آن را دارد.»‌خورخه رودریگز، وزیر اطلاع رسانی ونزوئلا نیز هرچند گفته که برق در بخش مهمی از کشور وصل شده، ولی تأکید کرده که جنگ برق ادامه دارد. کوبا ضمن محکوم کردن خرابکاری در سیستم توزیع برق ونزوئلا از این حادثه به عنوان یک حمله تروریستی تحت هدایت امریکا یاد کرد. به گزارش خبرگزاری پرنسالاتینا، وزارت خارجه کوبا اعلام کرد این خرابکاری که منجر به قطعی برق در بیشتر مناطق ونزوئلا شده به شدت بر فعالیت نهاد‌هایی مهم از جمله بیمارستان‌ها تأثیر گذاشته است. دولت هاوانا گفته که این خرابکاری با هدف آسیب رساندن به مردم بی‌دفاع ونزوئلا انجام شده است.

پاسخ مثبت پکن
کار به جایی رسید که دیروز نیکلاس مادورو از چین، کوبا، روسیه، ایران و همچنین سازمان ملل برای انجام تحقیقات درباره حمله اخیر علیه انرژی این کشور، درخواست کمک کرد. در پاسخ به این درخواست، سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد‌: این کشور آماده کمک به تأمین انرژی برق در ونزوئلا و حل بحران این کشور است. لو کانگ گفت‌: چین می‌تواند کمک لازم و حمایت تکنیکی برای سیستم انرژی برق ونزوئلا بدهد. پکن گفته که امیدوار است ونزوئلا بتواند علت این مسئله را در کوتاه‌ترین زمان ممکن پیدا کند و برق و نظم اجتماعی را دوباره به کشور برگرداند. مادورو همچنین از طرح آبی دولت خبر داده و گفته که دولت طرح «انبار آبی» را اجرا می‌کند که هدف آن ایجاد ذخیره دائم آب برای هر یک از خانواده‌هاست. وی خاطرنشان کرد: «به مسئولان دستور دادم به تلاش خود برای ساماندهی حمل و نقل افراد و توزیع غذا ادامه دهند. ونزوئلا در این نبرد پیروز و شرارت دامنگیر دشمنان کشور خواهد شد.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
1
1
دمت گرم که جلوی آمریکایی های جنایتکار ایستادی،اون گوایدو رو هم به جرم خیانت به کشور اعدامش کنید ،،امیدوارم خداوند طرفداران حق را یاری کند انشاءالله
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار