کد خبر: 947507
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۸
بازار مسکن در خواب زمستانی
تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در بهمن ماه سال ۱۳۹۷ به بیش از ۹ هزار واحد رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۳۹ درصد و ۴۹.۲ درصد کاهش یافته است.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران در بهمن ماه امسال، ۹۹.۷ میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱.۷ و ۸۵.۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.

قیمت مسکن در سال جاری افزایشی قابل توجه را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. هر چند آهنگ رشد قیمت کند شده است، اما سرمایه گذاران بازار مسکن با رشد نزدیک به صدر در صدی قیمت‌ها روبرو شدند. گزارش تحولات مسکن شهر تهران برگرفته از آمار‌های خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است که توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تهیه می‌شود.

حجم معاملات مسکن 

بررسی توزیع تعداد واحد‌های مسکونی معامله شده به تفکیک عمر بنا در بهمن ماه امسال بیانگر آن است که از مجموع ۹ هزار و ۳۴۳ واحد مسکونی معامله شده، واحد‌های تا پنج سال ساخت با ۴۴.۳ درصد بیشترین سهم از واحد‌های مسکونی معامله شده را به خود اختصاص داده‌اند.
این سهم در مقایسه با بهمن ماه سال گذشته ۴.۴ درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحد‌های با قدمت ۶ تا ۱۰ سال و ۱۶ تا ۲۰ سال افزوده شده است.
توزیع شمار معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در بهمن ماه نشان می‌دهد از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، منطقه ۵ با سهم ۱۳.۹ درصدی از کل معاملات، بیشترین قرارداد‌های مبایعه نامه را به خود اختصاص داده است؛ مناطق ۴ و ۲ به ترتیب با سهم‌های ۹.۱ و ۸.۲ درصد در رتبه‌های بعدی بهمن ماه قرار گرفته‌اند.
در مجموع ۷۱.۱ درصد از کل معاملات انجام شده در شهر تهران مربوط به ۱۰ منطقه شهر به ترتیب فراوانی شامل مناطق ۵، ۴، ۲، ۱۰، ۱۴، ۱۵، ۸، ۷، ۱۱ و یک بوده و ۱۲ منطقه باقیمانده ۲۸.۳ درصد از تعداد معاملات را به خود اختصاص داده‌اند.

تحولات قیمت مسکن

در بهمن ماه میانگین بیشترین رشد قیمت نسبت به ماه مشابه پارسال به منطقه ۹ معادل ۱۰۹.۲ درصد و کمترین میزان رشد به منطقه ۱۲ معادل ۶۱.۲ درصد تعلق دارد.
در مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده معادل ۲۱۸ میلیون و۱۰۰ هزار ریال به منطقه یک و کمترین آن با ۴۵ میلیون و ۳۰۰ هزار ریال به منطقه ۱۸ تعلق داشته است که نسبت به ماه مشابه پارسال به ترتیب ۸۹.۱ و ۸۶.۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

تحولات ۱۱ماهه معاملات مسکن

در ۱۰ یازده ماهه امسال تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۱۱۴ هزار واحد مسکونی رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۳۲.۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.
در این مدت متوسط قیمت یک مترمربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران ۷۹ میلیون و ۶۰۰ هزار ریال بوده است که نسبت به مدت مشابه پارسال ۶۸.۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.

دامنه‌های قیمتی مورد تقاضا

توزیع فراوانی تعداد واحد‌های مسکونی معامله شده بر حسب قیمت یک مترمربع بنا در بهمن ماه امسال بیانگر آن است که واحد‌های مسکونی در دامنه قیمتی ۵۰ میلیون تا ۶۰ میلیون ریال به ازای هر مترمربع بنا با سهم ۹.۹ درصد، بیشترین سهم از تعداد معاملات شهر تهران را به خود اختصاص داده‌اند و دامنه‌های قیمتی ۶۰ تا ۷۰ و نیز ۷۰ تا ۸۰ میلیون ریال نیز به ترتیب با اختصاص سهم‌های ۹.۸ و ۹.۷ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.
در این ماه، توزیع حجم معاملات به گونه‌ای بوده است که ۵۸.۹ درصد واحد‌های مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی شهر تهران (۹۹.۷ میلیون ریال) فروخته شدند.

متراژ‌های پرطرفدار

توزیع فراوانی واحد‌های مسکونی معامله شده بر حسب سطح زیربنای هر واحد مسکونی در بهمن ماه نیز نشان می‌دهد بیشترین سهم از معاملات انجام شده به واحد‌هایی با زیربنای ۵۰ تا ۶۰ و نیز ۶۰ تا ۷۰ مترمربع هر کدام با سهم یکسان ۱۵.۱ درصد اختصاص داشته است.
واحد‌های دارای زیربنای ۷۰ تا ۸۰ و ۴۰ تا ۵۰ مترمربع به ترتیب با سهم‌های ۱۲.۴ و ۱۱.۴ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
در مجموع در این ماه واحد‌های مسکونی با سطح زیربنای کمتر از ۸۰ مترمربع ۵۷.۳ درصد از معاملات انجام شده را به خود اختصاص داده‌اند.

ارزیابی قدرت خرید مردم

توزیع فراوانی تعداد واحد‌های مسکونی معامله شده بر حسب ارزش هر واحد بیانگر آن است که در دامنه‌های قیمتی مورد بررسی، واحد‌های مسکونی با ارزش سه میلیارد تا چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال با اختصاص سهم ۱۸.۲ درصد، بیشترین سهم از معاملات انجام شده را به خود اختصاص داده‌اند.
واحد‌های دارای ارزش یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تا سه میلیارد ریال و نیز چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تا ۶ میلیارد ریال نیز به ترتیب با اختصاص سهم‌های ۱۵.۳ و ۱۲.۷ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.
در مجموع در این ماه حدود ۴۷.۷ درصد از معاملات به واحد‌های مسکونی با ارزش کمتر از ۶ میلیارد ریال اختصاص داشته است.

وضعیت اجاره بهای مسکن

در این ماه همچنین شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در همه مناطق شهری نسبت به ماه مشابه پارسال به ترتیب ۲۰.۴ درصد و ۱۷.۵ درصد رشد نشان می‌دهد.
سهم هزینه مسکن شامل اجاره بهای مسکن اعم از شخصی و غیرشخصی در محاسبات شاخص کل بهای کالا و خدمات مصرفی بر پایه سال ۱۳۹۵ معادل ۳۳.۱ درصد است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار