کد خبر: 947307
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۳
تصویب ترازنامه سال ۹۶ بانک مرکزی
رئیس‌جمهور با تأکید بر لزوم واگذاری بنگاه‌های اقتصادی و پرهیز از بنگاه‌داری از سوی دستگاه‌های اجرایی تصریح کرد: بانک مرکزی نیز باید در این راستا، اموال و بنگاه‌های اقتصادی را به فروش برساند و این کار هم از لحاظ مدیریت و هم از لحاظ اقتصادی به نفع دولت است.
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: پنجاه و هشتمین مجمع عمومی بانک مرکزی با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد و در آن پس از ارائه گزارش سیاست‌های اعتباری و پولی بانک مرکزی، ترازنامه سال ۱۳۹۶ به تصویب رسید.
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در این نشست، رسالت و مسئولیت بانک مرکزی را در بخش‌های مختلف سخت و سنگین توصیف کرد، گفت: امروز یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های بانک مرکزی ایجاد تعادل در نرخ ارز است و این بسیار اهمیت دارد؛ چراکه در قیمت سایر اجناس و خدمات تأثیرگذار است.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: برقراری رابطه بانکی بهتر با دنیا، حرکت سیاسی مناسب و برنامه‌ریزی دقیق بانک مرکزی می‌تواند در بهبود شرایط بانکی و پولی کشورمان مؤثر باشد.
روحانی لزوم نظارت بر مبادلات بانکی و پولی را مورد تأکید قرار داد و گفت: باید با نظارت دقیق تلاش کنیم تا پولی که پرداخت می‌شود در هدف‌گذاری انجام شده هزینه شود و در این راستا نسبت به دلار‌هایی هم که پرداخت می‌شود، باید نظارت دقیق اعمال شود.
رئیس‌جمهور با تأکید بر لزوم واگذاری بنگاه‌های اقتصادی و پرهیز از بنگاهداری از سوی دستگاه‌های اجرایی تصریح کرد: بانک مرکزی نیز باید در این راستا، اموال و بنگاه‌های اقتصادی را به فروش برساند و این کار هم از لحاظ مدیریت و هم از لحاظ اقتصادی به نفع دولت است.
رئیس‌جمهور حسن روحانی بعد از شرکت در پنجاه و هشتمین مجمع عمومی بانک مرکزی با حضور در جمع هیئت عامل بانک مرکزی و مدیران عامل بانک‌ها با بیان اینکه «امروز خط مقدم ما در برابر امریکا، وزارت خارجه، بانک مرکزی و وزارت نفت است» گفت: از آقایان ظریف، همتی و زنگنه بابت تحمل فشار و مقاومت خوبشان تشکر می‌کنم..
وی با ابراز اینکه «در شرایط تحریم تراز تجاری مطلوبی داریم»، افزود: نسبت واردات به صادرات نشان می‌دهد تراز ما مثبت ۵/ ۱ درصد است. البته در برخی از زمینه‌ها واردات بیشتر و در برخی موارد کمتر شده‌است.

بانک‌ها مقصر افزایش پایه پولی هستند
رئیس‌جمهور راجع به نقد‌ها پیرامون افزایش سرسام‌آور نقدینگی نیز گفت: رشد نقدینگی ۲۷ درصد بوده‌است که از ابتدای دولت یازدهم تا امروز به ۸/ ۲۳ درصد کاهش یافته‌است. قبلاً بخش مهمی از پایه پولی بر مبنای استقراض دولت از بانک مرکزی بوده‌است، ولی الان علت رشد پایه‌پولی به‌دلیل بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی است. قبلاً ما (دولت) مسئول بودیم، ولی الان بانک‌ها مسئول افزایش پایه‌پولی هستند.
رئیس‌جمهور از بانک‌ها خواست که اضافه برداشت را مدیریت کرده تا در نهایت پایه‌پولی مدیریت شود.

ادغام بانک‌های نظامی تا پایان سال
روحانی با بیان اینکه حین فشار اقتصادی اصلاح بانکی با روند سریع‌تر در حال انجام‌است، افزود: ان‌شاءالله چند بانک نیرو‌های مسلح به‌زودی در هم ادغام و یک بانک جدید ایجاد می‌شود. امیدواریم تا پایان سال انجام شود. مصوبات این موضوع صادر شده و در اختیار بانک مرکزی است.

دور دولت و بانک‌ها دیوار نکشید!
وی با اظهار اینکه بانک مرکزی و دولت الان مسئولیت سختی‌دارند، گفت: از همه خواهش می‌کنیم دور دولت را دیوار نکشید، این به‌نفع مردم نیست، اجازه دهید دولت کار خودش را انجام دهد. مگر می‌شود در تهران تصمیم بگیریم و کسی که می‌خواهد اجرا کند، سر مرز با دیوار مواجه شود. این دیوار باید برداشته شود. البته برای برخی جا‌ها نتوانسته‌اند دیوار بکشند.
رئیس‌جمهور به دیوارکشی دور بانک‌ها اشاره کرد و افزود: اگر بانک‌ها در دنیا رابطه آسانی داشته باشند، کار‌ها راحت پیش می‌رود؟ چرا در مجامع عمومی بانکی در دنیا شرکت می‌کنیم؟ مگر بدون رابطه بانکی و مالی با جهان می‌توان نفت فروخت؟ با چمدان که نمی‌توانیم تجارت کنیم و ده‌ها میلیون تن نهاده‌های دامی را با پول چمدانی وارد کنیم. وی ادعاکرد: اگر رابطه ما با گروه اقدام مالی قطع شود فعالیت ما در سطح دنیا با مشکل مواجه می‌شود. اگر یک بانکی با این حرف مشکل دارد، حتماً مصاحبه کند و بگوید این حرف درست نیست.
روحانی درباره مشکل ایجادشده برای گوشت گفت: باید مشکلات مالی و پرداخت‌ها برای واردات گوشت حل شود؛ این‌طور نیست که دولت گوشت را در گمرک نگه داشته باشد. البته آقای همتی قول‌هایی برای حل مشکل داده‌اند.
وی مدعی شد: تصمیم‌گیر در این دولت یا دولت است یا مجلس یا رهبری؛ رهبری چند بار به من گفته‌اند که «با این لوایح چندگانه مشکلی ندارم»، خب این از رهبری! دولت هم که موافق است و مجلس هم موافق. پس چه‌کسی مخالف است؟ یک تحریم را امریکا اعمال کرده و یک تحریم هم سلیقه‌ای از داخل شکل گرفته‌است.
رئیس‌جمهور با اشاره به تلاش بانک‌ها و بانک مرکزی در تولید و اشتغال تصریح کرد: حتماً اگر فعالیت بانک‌ها نباشد، تولید می‌خوابد.

همه باید به همتی کمک کنند
روحانی در بخش پایانی سخنان خود گفت: کار اصلی بانک مرکزی مهار تورم و ایجاد شرایط برای رشد و حفظ ارزش پول ملی است. تمام این مراحل در سه چهار ماهه گذشته روند خوبی داشته‌اند. وی با بیان اینکه «امسال امتیاز تورم تک‌رقمی را از دست دادیم»، اضافه کرد: سال آینده سال مهار تورم است؛ با آنچه در این چند ماه مشاهده کردیم این مهم امکان‌پذیر است. هدف اصلی ما کاهش تورم در سال آینده نسبت به پایان امسال است که باید انجام بگیرد.

ذخایر ارزی کشور مطلوب است
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه توانستیم با کمترین هزینه، بازار را کنترل کنیم و آرامش را برقرار سازیم، گفت: ذخایر کشور به سرعت بالا رفته و ذخیره‌های ارزی خارج از کشور نیز برای واردات مطلوب است.
عبدالناصر همتی در پنجاه و هشتمین مجمع سالانه این بانک اظهارداشت: در هفت ماهی که به بانک مرکزی آمده‌ام، تحت شدیدترین تحریم‌ها به ویژه در مرداد و آبان ماه قرار گرفتیم که با تدابیر اتخاذ شده نرخ ارز ظرف این هفت ماه در مجموع ۱۲ درصد افزایش داشته درحالی که رئیس‌جمهور امریکا گفته بود که پول ملی ایران را نابود خواهد کرد.
وی افزود: به جز جو روانی، هیچ‌چیز دیگری بر بازار ارز اثرگذار نیست و فاکتور‌های اقتصادی نشان می‌دهد که توانستیم بازار را متعادل کرده و عرضه و تقاضا در بازار پول را به نحوی رقم بزنیم که در ثبات نسبی به سر ببریم. رئیس کل بانک مرکزی گفت: بازار پول مهم‌ترین هدف دشمن بوده که هم‌اکنون مدیریت مناسبی در آن صورت گرفته است.
همتی، منظم شدن سیستم بانکی، تعدیل نرخ سود و کاهش قیمت تمام شده پول در شبکه بانکی را از جمله دستاورد‌های نظام بانکی در هفت ماه گذشته برشمرد و گفت: شاید این موارد در شرایط عادی افتخار نباشد، اما در شرایط سخت تحریم موفقیت مهمی است. وی با اشاره به رابطه خوب سیستم بانکی با اقتصاد و مجموعه دولت افزود: کمک به نقدینگی واحد‌های تولیدی در این شرایط سخت در دستور کار است. همتی بهبود معیشت مردم را برنامه این بانک برای ماه‌های پیش رو اعلام کرد و گفت: در ماه‌های گذشته باید از اینکه وضعیت بدتر نشود جلوگیری می‌کردیم، اما اکنون در شرایطی به سر می‌بریم که به سمت بهتر شدن شرایط اقتصادی در حرکت هستیم.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
0
0
گرانی خانه ، ماشین ، گوشت ........... سر به فلک کشیده است مردم دیگر تا چند سال دیگر نمی توانند کمرشان را راست نمایند وتوان خرید ندارند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار