کد خبر: 942261
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۵
بعد از ملغا شدن اجرای سند ۲۰۳۰ یونسکو در ایران، آموزش مهارت‌های زندگی مصوب یونیسف در دستور کار قرار گرفته است
نفیسه ابراهیم‌زاده‌انتظام
به نظر می‌رسد بعد از رسوایی ۲۰۳۰ گیت آموزش‌و‌پرورش این وزارتخانه طعمه نفوذ دیگری شده است. براساس اطلاعات رسیده، شکاف این نفوذ هم پروژه آموزش مهارت‌های زندگی از طریق یونیسف است که کار چاق‌کن‌هایی در بدنه دستگاه تعلیم‌و‌تربیت دارد. تحرکات این سازمان جهانی با عناصر نمک‌گیر خود در داخل به سفر‌های بی‌سر و صدای برخی از مدیران ارشد آموزش‌و‌پرورش و در ماه‌های اخیر به تعدادی از کشور‌های اروپایی و آسیایی منجر شده است که اطلاعات به دست آمده از جزئیات این سفر‌ها نشان می‌دهد، اگرچه تحت عنوان همکاری‌های بین‌المللی و استفاده از تجربیات مالی اداره مدارس انجام می‌شوند، اما در راستای تحقق اهداف دهکده جهانی هستند. گفتنی است هزینه سفر خارجی مدیران مزبور از سوی یونیسف به عهده گرفته شده است.

سند ۲۰۳۰ بار مالی و منافع کثیری برای مطرح‌کنندگان آن داشته است، بنابراین ملغی‌شدن اجرای آن از سوی کشورمان محاسبات آن‌ها را بر هم زده است. از سوی دیگر شواهد نشان می‌دهد، برخی تحرکات صورت گرفته برای بازنشانی اهداف این سند در برنامه‌های آموزشی و تربیتی کشور با نام مبدل در جریان است. آموزش مهارت‌های زندگی مصوب یونیسف! به دانش‌آموزان ایرانی از آن جمله است.
یک ماه و نیم پیش بود که اولین بار اطلاعات مربوط به سفر رایگان معاونین وزیر آموزش‌و‌پرورش به اسپانیا و سوئد به طور غیررسمی منتشر شد، اما ملاحظات امنیتی مانع انتشار آن شد تا یکی دو روز اخیر که این راز از پرده برخی رسانه‌ها برون افتاد و گزارش‌هایی از آن منتشر شد.
مبنای این خبر را گزارشی با این مضمون تشکیل داده: «یونیسف می‌خواهد اطلاعاتی از وضعیت مالی مدارس ایران داشته باشد و طبق وعده یکی از مدیران میانی آموزش‌و‌پرورش، در ازای پرداخت هزینه سفر هیئتی به سرپرستی اللهیار و کریمی به سوئد و اسپانیا این امر محقق می‌شود. در نهایت نیز قرار شد تمام دریافتی‌های مدارس به یونیسف داده شود تا آن‌ها مدیریت منابع را یاد بدهند!»
شنیده‌ها حاکی از این است دلال این ارتباط و البته هماهنگ‌کننده آن، یکی از مدیران میانی آموزش‌و‌پرورش است که از قضا به گفته خود مسئول انطباق سند ۲۰۳۰ با سند تحول بنیادین نیز بوده است و بعد از ایجاد حساسیت روی این سند و فعالیت‌های یونسکو در ایران، اکنون نماینده یونیسف در آموزش مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان در ایران است.
 
تبانی دلورز و یادگیری گنج درون برای سرقت گنجینه انسانی ما!
براساس این گزارش، منبع این آموزش‌ها کتاب «یادگیری گنج درون» و مدل دلورز است که یک مدل آموزش مهارت‌های زندگی جهانی است. علاوه بر این مبنای این آموزش‌ها فلسفه واحدی از جهان بشری و انسان است که از سوی نظام برنامه‌ریزی جهانی تدوین و منتشر شده است.
در عین حال برخی خبرگزاری‌ها برای اطلاع از جزئیات بیشتر سفر‌های یاد شده، سراغ مسئولانی رفته‌اند که در این سفر‌ها شرکت داشته‌اند. یکی از آن‌ها غلامرضا کریمی، قائم مقام وزیر آموزش‌و‌پرورش در امور بین‌الملل است که به خاطر توسعه همکاری‌های جهانی در عرصه تعلیم و تربیت از سوی مقامات یونیسف مورد تقدیر قرار گرفته است. وی در پاسخ به این پرسش که «سفر به سوئد با چه هدفی انجام شده است»، متذکر شد: این سفر برای بهره‌گیری از تجارب بین‌المللی در حوزه مسائل مالی وزارت آموزش‌و‌پرورش است تا بدانیم تجارب کشور‌های موفق برای تأمین منابع مالی آموزش‌و‌پرورش به چه صورت است و کشور‌های دیگر مدارس را به لحاظ بودجه و مالی چگونه اداره می‌کنند؟
وی در پاسخ به این سؤال که «مگر ایران به لحاظ نظام آموزشی با سوئد قابل مقایسه است»، گفت: نمی‌توانیم از تجارب کشور‌های پایین‌تر استفاده کنیم، علاوه بر سوئد به چین هم سفر داشته‌ایم و این کشور در زمینه جذب دانش‌آموز و کودکان بازمانده از تحصیل و فعالیت‌های فوق برنامه تجارب موفقی دارد. البته هدف این نیست که عین تجربه چین را دریافت کنیم بلکه بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و تعریف پروژه‌های مشترک مدنظر است.
 
اهداف سفر‌های بی‌هدف!
قائم مقام وزیر آموزش‌و‌پرورش در امور بین‌الملل در پاسخ به این پرسش که «چرا معاون پرورشی به چین سفر کرده است و ارتباط این مسئله با حوزه کاری این معاونت چیست»، عنوان کرد: معاون پرورشی برای بررسی فعالیت‌های فوق برنامه به چین سفر کرده است، چون چارچوب‌های چین نیز ایدئولوژیک است و روی یک ایدئولوژی خاص خود تأکید دارند البته این به بدان معنی نیست که ما پیرو آن ایدئولوژی باشیم.
کریمی درباره «نقش یونیسف در فراهم‌کردن سفر مسئولان آموزش وپرورش به چین و سوئد»، اظهار کرد: بخشی از هزینه توسط یونیسف تأمین می‌شود و این تأمین هزینه با توجه به پروژ‌های مشترک در خصوص پناهجویان به درخواست ما بوده است.
کریمی در پاسخ به این پرسش که «بعد از ماجرای ۲۰۳۰ علت همکاری مجدد با یونیسف چیست»، اذعان کرد: این موضوع هیچ ارتباطی به سند ۲۰۳۰ ندارد و پرونده آن بسته شده و براساس دستور رهبر معظم انقلاب از دستور کار تمام بخش‌های آموزش‌و‌پرورش خارج شده است و اگر فعالیتی برای کیفیت‌بخشی آموزش صورت می‌گیرد، نباید به ۲۰۳۰ تفسیر کرد.
علاوه بر این در بخش دیگری از گفت‌و‌گو‌های رسانه‌ای علی اللهیار ترکمن، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش‌و‌پرورش که مسافر دیگر این سفر‌های بی‌سر و صداست، نیز ضمن تأیید ایجاد این سفر‌ها اهداف آن را محدود به تبادل تجارب مالی در مدرسه‌داری عنوان کرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار